• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52417
+
-

ضرورت بهداشت در مناطق سیل‌زده

آرزو دهقانی/دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها


رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از سوانح و حوادث را جدی بگیرید و از رفتن کنار رودخانه‌ها و مسیل‌های سیلاب، لبه پرتگاه‌ها و محل‌هایی که امکان رانش زمین وجود دارد خودداری کنید و از تلاش برای رانندگی در مسیر سیلاب حتی اگر ایمن به‌نظر می‌رسد، پرهیز کنید. با مراقبت از کودکان از ابتلا به بیماری آنها به‌دنبال سیل جلوگیری خواهید کرد. اجازه ندهید که بچه‌ها در مناطق سیلاب بازی کنند، دست‌های بچه‌ها را بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از خوردن غذا بشویید و اجازه ندهید که بچه‌ها با اسباب‌بازی‌های آلوده به آب سیل بازی کنند.
اطفال را از مناطق آسیب‌دیده سیل دور نگه دارید و از تماس غیرضروری با گل و سیلاب‌ها جلوگیری کنید. دست‌های خود را همیشه با صابون و آب تمیز و یا با پاک‌کننده دست بشویید؛ به‌خصوص پس از لمس اقلام آلوده به آب سیل، هنگام شرکت در فعالیت‌های پاکسازی سیل، بلافاصله پس از رفتن به توالت و قبل از دست زدن یا خوردن غذا.
اگر مواد غذایی با سیلاب تماس پیدا کردند، از مصرف آنها خودداری کنیم. از ظروف غذاخوری تمیز، مسواک، حوله یا دستمال استفاده کنید. دست و لباس را در آب سیلاب نشویید. از آب سیلاب برای غذا پختن، نوشیدن یا مسواک زدن استفاده نکنید. حتما از آب بسته‌بندی‌شده، آب جوشیده سردشده و یا آبی که مورد تأیید مسئولان است استفاده کنید. در خیلی از موارد تماس پوست با آب سیل بیماری‌زا نخواهد بود اما احتمال ابتلا به بیماری با خوردن یا نوشیدن مواد غذایی و آب آلوده‌شده با سیل وجود دارد. اگر در سطح بدنتان زخمی وجود دارد و با آب سیل برخورد کرد، هرچه سریع‌تر زخم را با آب و صابون بشویید. اگر پوست یا چشم شما در تماس با مواد خطرناک قرار گرفته با آب ضدعفونی شده کاملا آن را بشویید.
از تماس بدن با آب سیلاب باید پرهیز کرده و بدون چکمه در سیلاب راه نروید. اگر سیلاب وارد منزل شد بعد از خارج کردن سیلاب وسایل منزل باید شست‌وشو و ضدعفونی شوند. مراقب باشید ممکن است سیم‌های برق با آب سطحی تماس پیدا کرده و خطر برق‌گرفتگی را ایجاد کرده باشد. در حین جابه‌جایی یا تمیز کردن منزل و گل‌ولای، با دقت همه‌جا را وارسی کرده و مراقب باشید که دست‌وپایتان را کجا می‌گذارید. اگر یک مار دیدید، به آرامی به عقب برگردید و اجازه دهید آن مار راه خود را ادامه دهد. چیزی به سمتش پرت نکنید و یا آن را لمس نکنید.
پس از تأیید ایمنی منزل توسط مسئولان امر به خانه بازگردید. اگر قبل از سیل جریان برق و گاز منزل را نبسته‌اید قبل از ورود به منزل از یک نفر فنی‌کار بخواهید این موارد را چک کند.
از لوازم خانگی، گرمایشی، فشار یا سیستم فاضلاب استفاده نکنید تا اجزای الکتریکی کاملا تمیز و خشک شده و حتما توسط یک برقکار واجد شرایط بررسی شود. برای تمیز کردن منزل خود بعد از سیل از دستکش، ماسک، چکمه، شلوار و لباس آستین‌بلند استفاده کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید