• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 26 فروردین 1398
کد مطلب : 52414
+
-

اخطار به فرانسه

سید عباس عراقچی در واکنش به اظهارات سفیر فرانسه در واشنگتن از کشور فرانسه خواست درباره برجام موضع خود را شفاف کند

هسته‌ای
اخطار به فرانسه


در آستانه سالروز خروج آمریکا از برجام، یک اظهارنظر از سوی مقام فرانسوی دعوای توییتری به‌پا کرد و خشم مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران را برانگیخت.
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی در واکنش به اظهارات اخیر سفیر فرانسه در آمریکا، نوشت: اگر توییت‌های ژرار آرو، موضع فرانسه است، ما با نقض آشکار و عمده اهداف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ روبه‌رو هستیم. نیاز است پاریس فورا آن را اصلاح کند یا ما اقدام مقتضی را انجام می‌دهیم.
سفیر فرانسه در واشنگتن در صفحه توییتر خود با بیان اینکه انقضای برجام به‌معنای عدم‌پایبندی ایران به یک برنامه غیرنظامی برای فعالیت‌های هسته‌ای آن نیست، مدعی شد که درصورت عدم‌رعایت این مسئله از سوی ایران پس از برجام ممکن است باز هم تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شود.
او گفته بود: اینکه بگویم ایران پس از انقضای برجام اجازه دارد اورانیوم غنی‌سازی‌ کند، اشتباه است. براساس ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی آن، ایران باید تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای آن غیرنظامی است. بلا فاصله سفیر جدید فرانسه که همین امروز هم استوارنامه خود را تقدیم ظریف کرده بود، به وزارت خارجه احضار شد.
مقامات فرانسوی پیش از این هم در رابطه با برجام ساز مخالف زده بودند و خواستار مذاکره درباره موضوعات تازه همچون مسائل موشکی و منطقه‌ای با ایران شده بودند.
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز جمعه گفته بود: بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها روی ایران که باعث تأسف ما شد، اروپا تصمیم به حفظ برجام دارد تا زمانی که ایران به تعهد خود عمل کند.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز سال گذشته خواستار تکمیل توافقنامه با ایران شده بود درحالی‌که ایران صراحتا اعلام کرده دیگر درباره برجام مذاکره نخواهد کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا 18اردیبهشت‌97 در سخنانی از خروج این کشور از توافق بین‌المللی ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران خبر داد. این تصمیم آمریکا با مخالفت صریح اتحادیه اروپا روبه‌رو شد.
همچنین «فدریکا موگرینی» در سخنانی پس از اظهارات ترامپ گفت که اروپا به همکاری با ایران و ماندن در برجام ادامه خواهد داد.
ایران از اروپا خواسته بود که برای جبران خروج آمریکا از برجام اقدام کند و اتحادیه اروپا نیز متعهد شد اقداماتی را در این زمینه برنامه‌ریزی کند اما پس از 10‌ماه کانالی موسوم به اینستکس آن هم برای فروش مواد غذایی و دارو به ایران اعلام موجودیت کرد درحالی‌که کماکان اثری از نتایج این کانال دیده نشده است. محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیروز در دیدار رئیس کمیسیون سیاست خارجی و مهاجرت مجلس سنای ایتالیا اعلام کرد: ایران نهاد متناظر اینستکس را ایجاد و تشکیل آن را به اتحادیه اروپا اعلام کرده است.
به گزارش ایسنا، وزیر خارجه در جمع خبرنگاران هم گفت: اکنون اروپایی‌ها هیچ بهانه‌ای در اجرای تعهداتشان و شروع به‌کار ندارند.
ظریف در عین حال یک‌بار دیگر به اروپایی‌ها هشدار داد و تأکید کرد: ما معتقدیم که اروپایی‌ها باید تلاش و فعالیت کنند تا بتوانند تعهدات خود را انجام دهند. آنها بسیار عقب هستند و نباید اینگونه تصور کنند که ایران منتظر آنها می‌ماند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هفته قبل در تماس تلفنی امانوئل مکرون خواستار تسریع در فعالیت اجرایی و مؤثر سازوکار مالی اروپا در چارچوب تعهدات قید‌شده برجام شد و گفت: ما خواهان اجرای کامل تعهدات دو طرف در توافق برجام هستیم تا ایران نیز طبق مفاد آن به منافع مشروع اقتصادی خود در این توافق دست یابد. مکرون هم در پاسخ به روحانی گفته بود: فرانسه و شرکای اروپایی به‌طور جدی تعهدات خود را برای اجرای تمام مفاد برجام دنبال می‌کنند و سازوکار مالی تدوین شده، نشان‌دهنده اراده اروپا برای حفظ برجام است.

مکث

احضار سفیر فرانسه یک ساعت بعد از تقدیم استوارنامه


فیلیپ تیه بو، سفیر جدید جمهوری فرانسه در تهران در آغاز ماموریت خود در کشورمان با وزیر امور خارجه دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تسلیم کرد. ظریف در این دیدار از آمادگی کشورمان برای گفت‌وگو و همکاری با مقامات فرانسوی برای حل مشکلات منطقه یاد کرد و با اشاره به حضور گروهک تروریستی منافقین در خاک فرانسه آن را یکی از مشکلات موجود بین دو کشور دانست. وزیر خارجه در بخش دیگری از این دیدار ضمن انتقاد از بیانیه اخیر G -7 و اظهارنظر سفیر فرانسه در آمریکا در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، تداوم این قبیل مواضع را نابود‌کننده توافق هسته‌ای بین دو طرف دانست. سفیر جدید فرانسه نیز گفت: موضع و اراده فرانسه همانطور که در گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با روحانی تأکید شد، حضور در برجام، حمایت و اجرای تعهدات آن از سوی دو طرف است. فیلیپ تیه‌بو ساعتی پس از تحویل استوارنامه خود به ظریف، توسط سیدحسین سادات میدانی رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام به وزارت امورخارجه احضار شد. در این جلسه طرف ایرانی با اشاره به توییت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن هشدار داد: درصورتی که اظهارات مزبور مورد تأیید دولت فرانسه بوده و بیان‌کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود و چنانچه به‌نحوی رضایتبخش به این مسئله رسیدگی نشده و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام پیگیری کرده و حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی را محفوظ می‌داند.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید