• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 21 فروردین 1398
کد مطلب : 51881
+
-

رأی ضدآمریکایی مجلس با لباس‌سپاه

ایده سپاهی شدن بهارستان از کجا آمد؟

مجلس
رأی ضدآمریکایی مجلس با لباس‌سپاه


فرزانه آیینی/ خبرنگار
جلسه علنی دیروز بهارستان با رأیی که نمایندگان به طرح دو فوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا دادند و با قابی که از همراهی و همدلی با سپاه پاسداران ثبت کردند، ماندگار شد.

نشست دیروز بهارستانی‌ها با دیگر نشست‌هایشان متفاوت بود و متمایز؛ نمایندگان برای نخستین بار در همراهی سازمان و ارگانی لباس آن ارگان را برتن کردند و به دوفوریت طرحی رأی دادند که درصورت تصویب نهایی رودررویی ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر را دوچندان خواهد کرد.

دوفوریت این طرح با ۱۸۹ رأی موافق، ۲رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱96نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید و فریاد ‌الله‌اکبر موافقانش چنان بلند بود که لاریجانی در اعتراض به آن گفت: «فریاد شما مانع شنیدن نتیجه رأی‌گیری شد.» طرح مذکور بنا به گفته لاریجانی به کمیسیون امنیت ملی ارجاع می‌شود تا با طرح سه‌فوریتی دیگری که در این رابطه وجود دارد ادغام شود و بعد از ادغام برای بررسی جزئیات به صحن بهارستان بازگردد. امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیز با پوشیدن لباس سپاه در هنگام رأی‌گیری برای این طرح دوفوریتی حضور داشت؛ حضوری که لاریجانی آن را به حمایت طرح مجلس تعبیر کرد.

چرا مجلس به جزئیات طرح دوفوریتی اقدام متقابل با آمریکا ورود نکرد؟
مجلس دیروز صحنه تمام‌عیار حمایت از سپاه پاسداران بود و با رأی قاطع به طرح دوفوریتی اقدام متقابل علیه آمریکا اوج حمایتش را نشان داد، اما اینکه چرا به جزئیات این طرح ورود نکرد، سؤالی است که پاسخ آن قابل تأمل و دلگرم‌کننده است. محمدجواد فتحی، نماینده تهران در این‌باره به همشهری گفت: «عدم‌ورود مجلس به طرح دوفوریتی مقابله با آمریکا قابل تأمل است؛ به این دلیل که اکثریت مجلس نمی‌خواستند قبل از اعلام نظر کنگره آمریکا در مورد اقدام ترامپ با قانون‌نویسی رسمی در این‌باره در اعلان جنگ و یا دست‌کم رودرویی با آمریکا پیشدستی کرده باشند؛ به همین دلیل تصمیم‌گیری دراین باره را به رأی کنگره آمریکا منوط کردند.» او افزود: «عدم‌تعجیل مجلس در تصویب جزئیات طرح دوفوریتی مذکور به این دلیل دلگرم‌کننده است که خبر از احتیاط قانونگذاران در برداشتن گام‌هایشان در عرصه دیپلماسی می‌دهد و نمی‌خواهند به‌نحوی گام بردارند که تداخلی در امور سیاست خارجی و سکانداری آن کرده باشند.»

بازگشت شعار مرگ بر آمریکا به صحن علنی
از دیگر تفاوت‌های نشست دیروز مجلسی‌ها اما سبک آغاز جلسه علنی مجلس بود، برخلاف اینکه همیشه آغاز جلسات مجلس با قرائت قرآن رسمیت می‌یابد، دیروز اما سرود ملی ایران و همخوانی نمایندگان با آن آغازگر نشست بهارستان بود و ایستادن نمایندگان دوشادوش یکدیگر و سپس مشت‌های گره کرده و سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا » از سوی جمع قابل‌توجهی از آنها بود، شعاری که در سال‌های جاری از سوی جمعی محدود در بهارستان داده می‌شد و حتی در زمان پاره کردن برجام از سوی ترامپ هم اقبالی از سوی اکثریت مجلس نداشت، اما دیروز مجلس یکپارچه علیه آمریکا بود.

آنچه بر ویژه بودن این فضا می‌افزود، نطق قاطعانه علی لاریجانی، رئیس مجلس در تقبیح و محکوم کردن اقدام دولت آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی بود. او در بخشی از نطقش خطاب به دولت ترامپ گفت: «تصور می‌کردید در سال گذشته می‌توانید فروش نفت ایران را به صفر برسانید، اما موفق نشدید. تصور می‌کردید ایران چهلمین سال انقلاب را نخواهد دید، دیدید که ملت، باشکوه‌تر در پاسداشت انقلاب خویش حضور یافت. تصور می‌کردید می‌توانید با کمک تروریست‌ها در شرق و غرب ایران آشفتگی امنیتی ایجاد کنید و پول و سلاح به تروریست‌ها دادید، مستقیم یا نیابتی برای شما عمل کردند اما موفق نشدید.» «آنچه نطق لاریجانی را ویژه می‌کرد، تکبیر‌ها و احسنت احسنت گفتن جمعی از نمایندگان لابه لای نطق او بود. بعد از نطق رئیس مجلس 2نماینده از هر فراکسیون سیاسی مجلس – امید، مستقلین و ولایی ها- فرصت نطق به‌دست آوردند؛ حسینعلی حاجی‌دلیگانی، احمد سالک، الیاس حضرتی، محمدعلی وکیلی، محمدجواد کریمی‌قدوسی و غلامعلی جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی 6نماینده‌ای بودند که در حمایت از سپاه پشت تریبون رفتند و تروریست نامیدن سپاه را تقبیح کردند، در این بین فراکسیون زنان نیز خواستار داشتن نماینده‌ای برای سخنرانی بود که مورد موافقت لاریجانی قرار نگرفت.

خشم امیدی‌ها و تعجب ولایی‌ها
نشست دیروز مجلسی‌ها اما تفاوت ویژه‌تر و قابل تأمل‌تری هم داشت و آن همگرایی 3 فراکسیون سیاسی بهارستان یعنی امید، اصولگرایان ولایی و مستقلین در حمایت از سپاه پاسداران در مقابل اقدام آمریکا بود. در همین راستا بود که حتی به زعم ولایی‌ها در این مسیر امیدی‌ها، گوی آمریکا ستیزی را از آنها ربوده بودند و رسما به آمریکا اعلام جنگ کرده بود.

چنانچه به زعم سید حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان، امیدی‌های دوآتشه به حمایت سپاه آمده بودند و حمایتشان ورای تصور ما اصولگرایان بود. او به همشهری گفت: «امروز نخستین باری بود که همه اصولگرایان ولایی از طرحی که فراکسیون امید نوشته بود استقبال کردند، چرا که طرح فراکسیون برای مقابله با اقدام آمریکا بسیار تند‌تر و قاطعانه‌تر از طرح فراکسیون ولایی بود.»

دو آتشه بودن طرح سه‌فوریتی امیدی‌ها برای مقابله با اقدام آمریکا تعبیر مشترک قریب‌الاتفاق اعضای فراکسیون ولایی به‌ویژه چهره‌های وابسته به جریان پایداری چون موسوی لارگانی، علیرضا سلیمی و محمدجواد کریمی‌قدوسی که همیشه شعارشان آمریکاستیزی است، بود و تعبیری که به گفته محمدجواد فتحی از نمایندگان طراح سه‌فوریتی تعبیری به جاست اما علت دو آتشه بودن آن به این دلیل است که باید قانون را به‌گونه‌ای نوشت که هم ضمانت اجرایی داشته باشد و هم برخی امور را پیش‌بینی کند. فتحی، عضو فراکسیون امید به همشهری گفت: طرح دوفوریتی ولایی‌ها به جز ماده اولش طرحی احساسی است که بیشتر به بیانیه می‌ماند و آنچنان که باید شأنیت قانونی ندارد و بیشتر به توصیه اخلاقی می‌ماند.

کنایه اصولگرایان به علی مطهری و الیاس حضرتی
در کنار دو آتشه بودن طرح امیدی‌ها و شوک ولایی‌ها از این اقدام آنها، استقبال نمایندگان امید از ایده فراکسیون ولایی برای بر تن کردن لباس پاسداران نیز به‌شدت به کام اصولگرایان ولایی خوش آمده بود.

یکی از نمایندگان که خواست نامش فاش نشود به همشهری گفت: «وقتی به صحن علنی آمدم و علی مطهری را دیدم که لباس پاسداران را بر تن کرده و چفیه بر گردنش انداخته، گفتم: علی آقا خوش‌تیپ شده‌ای، اما مواظب باش از آن طرف بوم نیفتی؟» در نمونه‌ای دیگر از کنایه‌های ولایی‌ها در حمایت امیدی‌ها از سپاه پاسداران محمدجواد کریمی‌قدوسی بعد از نطق الیاس حضرتی، نماینده تهران در آغاز نشست دیروز بهارستان به سمت او رفت و گفت: برای جبران گناهانت باید چند نطق دیگر در این سبک داشته باشی!


مکث

 ایده سپاهی شدن بهارستان از کجا آمد؟
ناصرموسوی لارگانی، از اعضای فراکسیون ولایی به همشهری خبرداد: «دوشنبه شب گذشته بعد از اینکه دولت آمریکا نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی وارد کرد، برخی از نمایندگان همچون حسینعلی حاجی‌دلیگانی و احمد امیرآبادی‌فراهانی از اصولگرایان فعال مجلس در تماس تلفنی با سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران این ایده را مطرح می‌کنند و از او برای این اقدام نمایندگان اجازه و نظر می‌خواهند و بعد این ایده از سوی سردار جعفری و جمعی دیگر از فرماندهان سپاه مورد موافقت قرار می‌گیرد و سپاه پاسداران لباس‌ها را به مجلس می‌فرستد.»

مکث

 طرح دو آتشه امید چیست؟
در طرح سه فوریتی که از سوی فراکسیون امید تدوین شده و قرار است در کمیسیون امنیت ملی با طرحی که دیروز دوفوریتش در صحن مجلس به تصویب رسید ادغام شود، آمده است: «جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا را دولت حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام و تمامی نیروهای وابسته به آن را گروه تروریستی می‌داند و این حق را به نیروهای مسلح تمامی کشورهای دنیا، ارتش‌های آزادی‌بخش و جهادی می‌دهد که در برخورد با نیروهای نظامی و امنیتی، ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا اقدام متقابل نظامی کنند و درصورت دستگیری آنها را جهت مواجهه به کشور جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند. همچنین کلیه پایگاه‌ها و اموال و دارایی‌های ایالت متحده آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه غرب آسیا فاقد مصونیت تلقی می‌شود و مصادره و تصاحب آنها حق مسلم کشورهای منطقه دانسته می‌شود.» این طرح به امضای ۲۱۵ نماینده رسیده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید