• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 26 اسفند 1397
کد مطلب : 51039
+
-

سایه ایران بر انتخابات رژیم اسرائیل

در روزهای انتخاباتی رژیم صهیونیستی نام ایران بیش از هر کشور دیگری شنیده می‌شود

گزارش
سایه ایران بر انتخابات رژیم اسرائیل

3هفته مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی، ماجرای هک تلفن همراه رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو، باعث شده تا او هر چند برای مدتی کوتاه، از زیر فشارهای سیاسی هفته‌های اخیر رها شده و بار دیگر به پیروزی در انتخابات امیدوار شود.
کانال 12تلویزیون رژیم اسرائیل شامگاه پنجشنبه با پخش خبری فوری اعلام کرد به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد تلفن همراه بنی‌گنتس، رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی پیش‌رو از سوی هکرهای وابسته به ایران هک شده است. کانال 12گزارش داد که افرادی در سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل موسوم به «شین‌بت» اطلاعات را در اختیار این تلویزیون گذاشته‌اند.
ماجرا آنقدر مهم بود که حتی حمله موشکی به تل‌آویو و وحشتی که سراسر پایتخت رژیم صهیونیستی را در بر گرفت، نتوانست آن را تحت‌الشعاع قرار دهد. شین‌بت هنوز در مورد این خبر واکنشی نشان نداده اما تا به اینجا انتشار ماجرای هک تلفن همراه بنی‌گنتس توانسته پایگاه رأی او را که گفته می‌شود شانس بالایی برای شکست نتانیاهو دارد، به لرزه درآورد. برخی چهره‌های نزدیک به بنی گنتس این خبر را تکذیب کردند اما حزب او یعنی حزب «آبی و سفید» ساعاتی بعد مجبور شد طی بیانیه‌ای بپذیرد که تلفن گنتس هک شده است. در بیانیه حزب اما آمده که تلفن گنتس فاقد اطلاعات امنیتی بوده است.
هکرها در امضای‌شان، خود را ایرانی معرفی کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست آیا واقعا هک تلفن همراه بنی گنتس کار ایرانی‌ها بوده یا خیر. با این حال، ترسی که این خبر به جان رای‌دهندگان در اسرائیل انداخته، بار دیگر تأکیدی است بر موقعیت ایران در ارتباط با مسائل سیاست داخلی رژیم صهیونیستی.
بنی گنتس طی 4‌ماه گذشته درنظرسنجی‌ها رشد خیره‌کننده‌ای داشته و پس از نتانیاهو در جایگاه دوم فهرست شلوغ این دوره از انتخابات سراسری اسرائیل قرار گرفته است. او ژنرال سابق ارتش است اما جزو چهره‌های میانه‌رو به‌شمار می‌رود. او خود را در زمینه سیاست امنیتی راستگرا و در زمینه سیاست اجتماعی چپگرا معرفی کرده است. به‌عبارت دیگر هم به امنیت اسرائیل و استفاده از مشت آهنین در مقابل فلسطینی‌ها معتقد است و هم دنباله‌رو سیاست‌های حمایتی و رفاهی چپگراهاست. گنتس موقعیتش را مدیون فعالیت سازماندهی شده حزب
 تازه تاسیس آبی و سفید نیز هست. به اعتقاد بسیاری، گنتس توانایی شکست نتانیاهو و پایان دادن به 10سال حضور او در قدرت را دارد؛ هرچند ماجرای هک تلفن همراهش اکنون به پاشنه آشیل او تبدیل شده و درنظرسنجی‌ها باعث رشد نتانیاهو شده است؛ موضوعی که برخی را وا داشته بپذیرند این ماجرا شاید از اساس فریبی از سوی نتانیاهو و حزب لیکود باشد.

حمله موشکی فلسطینی‌ها
فارغ از ماجرای هک تلفن همراه گنتس که ممکن است مسیر انتخابات را به کلی تغییر دهد، حمله موشکی فلسطینی‌ها به تل‌آویو نیز دریای متلاطم سیاسی در سرزمین‌های اشغالی را مواج‌تر کرده است. شامگاه پنجشنبه، 2موشک دوربرد از داخل غزه به سمت تل‌آویو شلیک شد و نه‌تنها از کمند سیستم دفاعی موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین گریخت، به منطقه‌ای در پایتخت هم اصابت کرد. اگرچه طبق ادعای رژیم صهیونیستی موشک‌ها به مناطق غیرمسکونی برخورد کرده و تلفاتی به جا نگذاشته‌اند اما این حمله بار روانی سنگینی هم برای مردم و هم برای مقام‌های سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی به‌دنبال داشته است.
این نخستین بار از زمان جنگ ٢٠١٤  غزه است که تل‌آویو به این شیوه هدف حمله موشکی قرار می‌گیرد. در واکنش به حمله موشکی به تل‌آویو، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به نقاطی در نوار غزه حمله کرد. برخی گزارش‌ها از حمله به 100نقطه در غزه حکایت دارد که برخی از آنها پایگاه‌های متعلق به حماس بوده است. برخی منابع اسرائیلی، گروه جهاد اسلامی را مسئول این حمله دانستند اما خبرگزاری ایسنا به نقل از جهاد اسلامی، این ادعا را تکذیب کرد. حماس نیز هرگونه ارتباطی با این حمله را رد کرده اما اسرائیل حماس را مسئول هرگونه حمله‌ای از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی می‌داند و به همین دلیل پایگاه‌های این گروه را هدف قرار داده است. با این‌ حال، از آنجا که جهاد اسلامی از گروه‌های تحت حمایت ایران است، حمله موشکی اخیر نیز یکی از اهرم‌های فشار بر رژیم اسرائیل و بر انتخابات سرنوشت‌ساز پیش‌رو تلقی شده است.

سوریه، احتمال جنگی دیگر
در معادلات فلسطین و اسرائیل، موقعیت سوریه و نیروهای مقاومت وابسته به ایران مستقر در این کشور را نمی‌توان نادیده گرفت. پیش از این، حمله جنگنده‌های اسرائیل به خاک سوریه با حمله موشکی ارتش سوریه به بلندی‌های جولان پاسخ داده شده است.  شایعه احتمال حمله احتمالی اسرائیل به سوریه و درگیری میان دو طرف اکنون با نزدیک‌تر شدن به روز رأی‌گیری در سرزمین‌های اشغالی پررنگ‌تر شده است؛ حمله‌ای که بدون شک واکنش موشکی سوریه را به‌دنبال خواهد داشت.
مطرح شدن احتمال حمله اسرائیل به سوریه متاثر از وضعیت بنیامین نتانیاهو در انتخابات است. طبق قانون، بنیامین نتانیاهو تا مهرماه 1398یعنی پایان دوره 4ساله نخست‌وزیری‌اش می‌تواند در قدرت باشد، اما حدود 3‌ماه پیش خروج برخی احزاب دست‌راستی از ائتلاف با او باعث متزلزل شدن جایگاه دولتش شد. برخی اعضای کابینه در اعتراض به صلح نتانیاهو با حماس از کابینه خارج شدند و ائتلاف اکثریت او را به هم زدند. غیراز این، نتانیاهو برخلاف تصورش درگیر پرونده فساد مالی و بازجویی‌های متعدد و جنجالی شد که می‌تواند به قیمت از دست دادن کرسی نخست‌وزیری برای او و قدرت برای حزب لیکود تمام شود. در این شرایط او از میان دو گزینه استعفا و برگزاری انتخابات زودهنگام، دومی را انتخاب کرد تا هم ائتلاف را نجات دهد و هم جلسات دادگاه را تا بعد از انتخابات به تعویق بیندازد. او امیدوار است با پیروزی در انتخابات هم ائتلاف را ترمیم کند و هم با پشتوانه رأی مردمی، رأی دادگاه را به نفع خودش تغییر دهد.
در این شرایط، برخی تحلیلگران معتقدند در صورتی که اوضاع در روزهای آخر انتخابات به ضرر نتانیاهو پیش برود، او به سمت جنگی تازه خواهد رفت تا بتواند انتخابات را به تعویق بیندازد. در این میان، گزینه درگیری با سوریه، برای او ایده‌آل‌ترین گزینه است. تعویق انتخابات از طریق جنگ با سوریه، تنها گزینه
 پیش روی نتانیاهو خواهد بود چرا که او یا باید با پیروزی در انتخابات، ماجرای دادگاه را برای همیشه تمام کند یا بازنده باشد و در نهایت با رأی دادگاه به زندان برود.احتمال حمله رژیم اسرائیل به سوریه، نیروهای ارتش سوریه و نیروهای وابسته به ایران در این کشور را در حالت آماده‌باش قرار داده است. این رژیم در آستانه انتخابات، در تیررس موشک‌هاست؛ از جنوب حماس و جهاد اسلامی، از شمال حزب‌الله و از شرق سوریه.

این خبر را به اشتراک بگذارید