• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50712
+
-

هفت‌خان رستم یک تاییدیه پزشکی

مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی: رفع مشکل شهروندان خدمات‌گیرنده از کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی استان در اولویت این سازمان قرار گرفته است

گزارش
هفت‌خان رستم یک تاییدیه پزشکی

سیدمرتضی احمدپور|‌ تبریز – خبرنگار:


نفست بند می‌آید وقتی وارد ساختمان قدیمی و پر از جمعیتی می‌شوی که در میدان منظریه تبریز مرکز کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی است. ده‌ها نفر در چند متر‌ مربع فضای فیزیکی حتی روی پله‌ها به انتظار ویزیت کمیسیون پزشکی ایستاده‌اند. آنهایی که باید ساعت‌ها منتظر فرارسیدن نوبتشان باشند. البته این تمام ماجرا نیست، چراکه این ساختمان کوچک همزمان شعبه 6 تامین اجتماعی تبریز را هم در خود جای داده است که به ازدحام چند برابری جمعیت دامن می‌زند. بازدید سرزده سرپرست سازمان تامین اجتماعی از این محل فرصتی شد تا شهروندان ناراضی از این وضعیت مشکلات خود را مطرح کنند و منتظر اقدام سریع و موثری از سوی سازمان و اداره کل تامین اجتماعی استان باشند.


تردد سخت بیماران در ساختمان بدون آسانسور 

هادی یکی از شهروندان تبریزی که نوبت کمیسیون پزشکی دارد و به گفته خود از ساعات اول صبح به این محل مراجعه کرده تا بتواند تا پایان وقت اداری از سوی پزشکان کمیسیون معاینه شود، می‌گوید: کمیسیون پزشکی در طبقه دوم این ساختمان کوچک قرار دارد و تعداد پله‌های آن هم کم نیست. بیمارانی که برای ویزیت به اینجا می‌آیند باید از طریق پله‌ها به اتاق معاینه برسند، که وضعیت دشواری برای آنان به وجود می‌آورد، خصوصا در مورد کسانی که مشکلاتی در راه رفتن دارند این وضعیت واقعا عذاب‌آور است. 

وی ادامه می‌دهد: این ساختمان فاقد آسانسور است و بیماران ویلچری باید به وسیله بیماران دیگر و به‌سختی به طبقه دوم برسند. حتی ممکن است در طول مسیر به علت مارپیچ بودن پله‌ها و ازدحام جمعیت حادثه‌ای هم رخ بدهد.


انتظار طولانی در شرایط سخت 

یکی دیگر از شهروندان تبریزی درباره زمان انتظار ویزیت بیان می‌کند: مدت زمانی که برای ویزیت پزشکان صرف می‌شود بین 2 تا 4 ساعت بسته به زمانی است که به ساختمان می‌رسیم. البته این زمان بیشتر در ساعت‌های صبح که بیماران زودتر مراجعه می‌کنند تخمین زده می‌شود و در ساعات دیگر که جمعیت مراجعه‌کنندگان افزایش دارد، زمان انتظار هم طولانی‌تر است. 

او که مایل به اعلام نامش نیست، ادامه می‌دهد: هیچ جایی برای نشستن نیست و باید به صورت ایستاده در پله‌ها منتظر رسیدن نوبت باشیم. حتی با عبور از راهروها هم صندلی کافی برای نشستن وجود ندارد و برخی در راه‌پله‌های بالایی و برخی در پایین منتظر نوبت هستند. این شرایط واقعا برای بیمارانی که با مشکلات گوناگون به این کمیسیون مراجعه می‌کنند سخت است. 

این شهروند اصلی‌ترین مشکل این مرکز را کمبود جا و تلفیق ساختمان اداری کمیسیون پزشکی و شعبه 6 تامین اجتماعی می‌داند و می‌گوید: با توجه به این‌که این ساختمان پارکینگ هم ندارد، باید اتومبیل را در فاصله‌ بسیار دورتر از بیمارستان پارک کنیم و مسافتی طولانی‌تر را با پای پیاده بیاییم. خیابان‌های اطراف به وسیله خودروهای کارکنان کمیسیون پزشکی یا شهروندان ساکن و کسبه خیابان اشغال شده است و جایی برای توقف اتومبیل آن هم برای بیماران با مشکلات جسمی ویژه وجود ندارد. 


مشکلات پزشکان و کارکنان کمیسیون 

یکی از کارکنان کمیسیون پزشکی هم به اصرار ما و با تاکید بر مخفی ماندن نامش، درباره مشکلات این مرکز می‌گوید: مسائلی که از سوی بیماران مطرح می‌شود مربوط به یکی 2 سال اخیر نیست. نزدیک به 2 دهه است که با مشکلات این مرکز دست به گریبان هستیم و این موضوع بارها به مسئولان کشوری و استانی هم منعکس شده است. البته مشکلات این مرکز تنها برای بیماران آن نیست و کارکنانش هم با شرایط سختی روبه‌رو هستند. 

وی با اشاره به کمبود محل نگهداری اسناد در این مرکز اظهار می‌کند: مدارک پزشکی بیمارانی که برای جمع‌آوری آنها ماه‌ها زحمت می‌کشیم، به علت کمبود جا در همان اتاق معاینه و بدون قفسه نگهداری می‌شوند. در حال حاضر مدارک روی هم تلنبار شده و تنها با صفحات نازک کارتن مدارک را در زونکن‌ها بر روی هم چیده‌ایم. این مساله در دستیابی سریع به پرونده بیماران خلل وارد می‌کند و هم وقت ما را می‌گیرد و هم باعث معطلی بیمار می‌شود. 

این کارمند ادامه می‌دهد: کمیسیون پزشکی حساسیت خاصی از نظر معاینه دارد و گاه لازم می‌شود تا بیماران خانم یا آقا به صورت کلی معایناتی داشته باشند، اما اتاق معاینه یکی است و برای ویزیت بیماران مرد، پزشک زن باید از اتاق خارج شده و به آبدارخانه برود. زمان معاینه بیماران زن هم نوبت پزشکان مرد است که به آبدارخانه بروند. طی این سال‌ها هیچ تلاشی برای ایجاد 2 اتاق معاینه مجزا برای بیماران زن و مرد انجام نشده است و همچنان مشکلات به قوت خود باقی است. آن هم در حالی که این تردد پزشکان به آبدارخانه زمان رسیدگی و معاینه بیمار را طولانی‌تر می‌کند.


قول مسئولان برای حل مشکلات 

مدیر درمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی با تایید مشکلات مرکز کمیسیون پزشکی  اظهار می‌کند: مشکلات مرکز کمیسیون پزشکی تبریز زیاد است و از چند سال گذشته تاکنون هم وجود داشته است. 
«جمال‌الدین نیکنامی» با بیان این‌که پیگیر مشکلات مطرح‌شده هستیم، عنوان می‌کند: مکاتبات زیادی با مرکز داشته‌ایم و با دستور سرپرست سازمان تامین اجتماعی در حال بررسی مشکلات موجود هستیم. چندی پیش مشکلات به صورت برجسته از طریق کادر این مرکز به مسئولان کشوری منعکس شد و در حال حاضر با دستور سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی مبنی بر حل مشکل در کوتاه‌ترین زمان، برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات این مرکز آغاز شده است. 
وی ادامه می‌دهد: البته با وجود مشکلات زیاد، نجابت مردم تبریز مانع از رفتارهای تند بوده و باید به این نجابت پاسخ داد تا مشکلات آنان حل شود. مشکلات اعتباری مانع از احداث ساختمان جدید برای کمیسیون پزشکی تبریز است، اما رفع مشکل ساختمان فعلی با وجود موانع اعتباری و مالی با روش‌های ابتکاری حتی با مشارکت مردمی در دست بررسی و در اولویت قرار دارد. 


ارائه خدمات غیرحضوری برای کاهش مراجعه

مدیر درمان تامین اجتماعی استان بیان می‌کند: ازدحام مراجعان در کمیسیون پزشکی استان را از نزدیک لمس کرده‌ایم و دردهای بیمارانی که مجبور به حضور در این محل هستند را درک می‌کنیم. با صحبت‌هایی که با مدیران کشوری داشتیم، مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان مکان بهتری برای شعبه 6 یا کمیسیون درمان تدارک ببینیم. «جمال‌الدین نیکنامی» تاکید می‌کند: به دنبال محلی مناسب در تبریز برای انتقال این مرکز هستیم. اگر این مکان طی روزهای آینده به سازمان مرکزی در تهران معرفی شود، به‌سرعت مراحل اداری را طی خواهیم کرد تا جابه‌جایی صورت گیرد.

وی با اشاره به ازدحام شهروندان در این مرکز بیمه‌ای عنوان می‌کند: ارائه خدمات به صورت غیرحضوری کاهش محسوس مراجعات فیزیکی را در پی خواهد داشت. بر این اساس تلاش می‌شود تا خدمات درمانی و اداری تامین اجتماعی به صورت غیرحضوری و از طریق برون‌سپاری انجام شود. در این میان آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اجرای خدمات غیرحضوری در کشور انتخاب شده که تلاش می‌کنیم به بهترین نحو ممکن این خدمات غیر‌حضوری انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید