• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 10 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223770
+
-

جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران آخرین وضعیت ناوگان عمومی را تشریح کرد

شورا
جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

مدیریت ششم شهر تهران در این دوره موضوع حمل‌ونقل عمومی را با جدیت دنبال کرده تا عقب‌ماندگی چند سال اخیر جبران شود. تصویب نیمی از بودجه به نفع حمل‌ونقل و پیگیری برای واردات ناوگان برقی به کشور از چین، جزو اقداماتی است که مدیریت ششم شهر آن را دنبال کرده تا حال و روز مترو و اتوبوس تهران بهتر شود. روز گذشته در دویست‌وسی‌ویکمین جلسه علنی شورا، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران آخرین وضعیت ناوگان عمومی تهران اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی را تشریح کرد.

احداث خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو از سال‌جاری
محسن هرمزی ابتدا با اشاره به اینکه رویکرد مدیریت ششم تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو است و در سال گذشته ایستگاه‌های مهمی در این 2خط راه‌اندازی شدند، گفت: در برنامه سال‌جاری پرونده خطوط ۶ و ۷ مترو بسته می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در پایان سال جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه را خواهیم گرفت. او در ادامه می‌افزاید: عملیات حفاری خط۶ مترو در توسعه جنوبی به اتمام رسیده و امسال 2ایستگاه حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به شبکه اضافه خواهند شد؛ این در حالی است که ایستگاه آیت‌الله کاشانی در غرب خط7 به‌عنوان ایستگاه تقاطعی با خط۶ مترو به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح ایستگاه تختی، خط7 تکمیل می‌شود و فاز یک پایانه آزادگان و فاز 2پایانه اکباتان نیز اجرایی خواهند شد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه متروی تهران امروز ۱۵۹ایستگاه و ۳۱۰کیلومتر خط ریلی دارد و این باعث شده که مسافران زمان بیشتری را از شبکه مترو استفاده کنند، اضافه کرد: قبلا هر مسافر ۹کیلومتر از مسیر استفاده می‌کرد، اما حالا با تکمیل شبکه و خطوط ۶ و ۷ مترو، عملا این رقم به ۱۶.۵کیلومتر رسیده؛ یعنی میزان ماندگاری مسافر در شبکه مترو بیشتر شده است.
هرمزی ادامه داد: از شورای شهر تهران می‌خواهیم که با توجه به افزایش پیمایش مسافران این موضوع در لایحه تغییر کند. احداث خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱مترو در دستور کار قرار دارد؛ البته عملیات اجرایی ساخت خطوط ۸ و ۱۰ مترو شروع شده و قرارداد خط۹ مترو در هفته آینده نهایی می‌شود و برای قرارداد ساخت خط۱۱ مترو نیز توافقات و تفاهمات اولیه با کنسرسیوم چینی انجام شده و به‌نظر می‌رسد تا اردیبهشت‌ماه نهایی شود. باید بگویم که در این دوره مدیریت شهری رکورد بی‌سابقه‌ای در احداث خطوط مترو از خود به‌جا گذاشته است.
او به ۶۳۰ واگن مترو اشاره کرد و گفت: این پروژه از سال۹۵ آغاز و با کمک دولت، شهرداری و بانک مرکزی و... این مهم نهایی شده است. LC پروژه باز شد و البته ۴۳میلیون یوروی دیگر باید به پیمانکار در نیمه اول سال پرداخت شود که برای پرداخت این مهم نیازمند کمک و همراهی شورا هستیم، امروز در حوزه طراحی، در نقطه‌ای هستیم که با همکاری سازمان شهرداری‌ها و شهرداری تهران فاز مهندسی پروژه‌ها، طراحی فنی و مکانیکال به پیمانکار ابلاغ شده و طراحی الکتریکال نیز امروز به اتمام می‌رسد و هفته آینده به پیمانکار اعلام خواهد شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در پروژه ساخت واگن مترو مسئله ساخت بوژی مهم است و ساخت ۸۴۰بوژی به‌صورت کامل در واگن‌سازی‌ تهران انجام خواهد شد، گفت: بوژی واگن‌های مترو برای نخستین‌بار در واگن‌سازی تهران انجام می‌شود. فرایند ساخت نمونه اولیه آغاز شده و خردادماه رونمایی می‌شود و سپس به تولید انبوه می‌رسد و سهم داخلی‌سازی‌ در انتهای پروژه به ۵۵درصد خواهد رسید که البته این آمار غیر از بدنه است.
هرمزی به موضوع واگن ملی پرداخت و گفت: در گذشته از یک قطار ملی رونمایی شد که قطعاتش را از مابقی قطارها باز کرده بودند. ما در این دوره از مدیریت شهری سعی کردیم که به سمت اخذ تأییدیه‌های نهایی قطار ملی و تولید انبوه برویم و به جایی رسیدیم که الان 2هفته است که قطار ملی در مسیر پرند فعال است‌. به‌گفته او، وزارت راه بهره‌برداری از خط متروی پرند را نپذیرفته و باید با کمک شورای شهر مباحث حقوقی بهره‌برداری از خط پرند تدوین شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به موضوع ورود قطارهای ملی مترو اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۴بدنه قطار که 2رام قطار می‌شود، از سالن رنگ خارج شده‌اند و آماده نصب تجهیزات هستند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال 2رام قطار ملی تولید داخل تحویل داده می‌شود که تلاش می‌کنیم به 3رام برسد و در اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس‌جمهور تولید انبوه و اجرایی شدن قرارداد ۱۱۳واگن ملی آغاز و اجرایی می‌شود. او با بیان اینکه ۳۰رام قطار بازسازی اساسی خواهند شد، اضافه کرد: ۶دستگاه قطار 2طبقه در سال‌جاری بازسازی اساسی  و 4دستگاه لوکوموتیو نیز خریداری می‌شوند. ۲۲رام قطار DC باید در سال‌جاری بازسازی اساسی شوند و این رقم در سال قبل ۱۶رام بود که به‌طور کامل انجام شد و ۳۰۰۰میلیارد تومان قرارداد برای تأمین تجهیزات مترو منعقد شده است.

ورود اتوبوس‌های داخلی به خط؛ به‌زودی
هرمزی در مورد وضعیت اتوبوسرانی شهر تهران نیز با بیان اینکه قرارداد ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی منعقد شده، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۶۰دستگاه اتوبوس از عقاب و 66دستگاه اتوبوس از اسنا در آینده‌ای نزدیک تحویل خواهیم گرفت و تعدادی از ون‌های جانبازان نیز در حال پلاک‌شدن است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه از ابتدای این دوره ۸۲۶دستگاه اتوبوس نوسازی شده است، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان شهریورماه ۳۵۰دستگاه اتوبوس از عقاب و اسنا تحویل می‌گیریم و ۴۰۰دستگاه اتوبوس برقی چینی وارد خواهد شد و قرار است قرارداد ۵۰۰اتوبوس برقی با شرکت شتاب نیز نهایی شود.
او به طلب‌های شهرداری از شرکت‌های اتوبوسرانی پرداخت و گفت: شهرداری تمام منابع مالی شرکت عقاب را پرداخته است و بیش از ۲۵۰دستگاه اتوبوس از عقاب‌افشان طلب داریم. شرکت عقاب باید ۶۰دستگاه اتوبوس تا پایان اردیبهشت‌ماه و ۲۰۰دستگاه نیز تا پایان خردادماه تحویل دهد.

1475دستگاه تاکسی نوسازی شد
هرمزی با بیان اینکه قرارداد ۲۷هزارو۵۰۰دستگاه تاکسی پیگیری شده است، افزود: فراخوان هزار دستگاه تاکسی منتشر شده و تا دیروز ۱۰۸نفر ثبت‌نام کرده‌اند. 2500دستگاه تاکسی دیگر نیز به این آمار افزوده خواهد شد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه هزارو۴۷۵دستگاه تاکسی سواری نوسازی شده‌اند، گفت: 3هزارو۹۸۰ تاکسیران به صندوق معرفی شده‌اند و ۱۷۰تاکسی از این محل تحویل داده شده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید