• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 22 اسفند 1402
کد مطلب : 220748
+
-

فروش گونه‌های ممنوعه برای سفره هفت‌سین جرم است

خرید و فروش لاک‌پشت آبی، مار آبی و سمندر لرستانی در کنار اقلام سفره هفت سین جرم است. روشن کردن آتش در جوار مناطق چهارگانه نیز ممکن است باعث وقوع حریق و آسیب رسیدن به‌گونه‌های گیاهی و جانوری شود.
سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است: طی چند سال اخیردر کنار اقلام سفره هفت‌سین، مار آبی، لاک‌پشت آبی و سمندر لرستانی به فروش می‌رسد در حالی که  این‌گونه‌ها قاچاق محسوب می‌شود و حمل و فروش آنها جرم و مشمول جریمه است.
وی افزود: گشت‌های سیار یگان حفاظت محیط‌زیست استان‌ها فعال هستند و همه روزه کشفیات و دستگیری داریم. محبت‌خانی به مردم توصیه کرد از خرید لاک‌پشت آبی، مار آبی و سمندر لرستانی خودداری کنند و به سمت خرید و فروش گیاه مهاجم سنبل آبی نروند.
او گفت: برخی گونه‌ها مانند سمندر لرستانی در معرض انقراض هستند و مردم می توانند درصورت مشاهده فروش این گونه‌ها از طریق سامانه ۱۵۴۰ یا گشت‌های یگان حفاظت اطلاع دهند.
محبت‌خانی به ایسنا گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه قضایی و انتظامی، با فروشندگان این گونه‌ها به‌شدت برخورد می‌شود و ضمن توقیف اموال، برای تشکیل پرونده به دستگاه‌ قضا معرفی ‌و با آنان برخورد می‌شود بنابراین کسانی که قصد فروش اقلام سفره هفت سین را دارند، حق عرضه لاک‌پشت آبی، مار آبی و سمندر لرستانی و سنبل آبی  ندارند.
وی با اشاره به سروصدای زیاد در چهارشنبه سوری گفت: ترقه‌بازی در چهارشنبه آخر سال نیز موجب آلودگی صوتی و ‌‌‌سکته پرندگان می‌شود و باید حقوق گونه‌ها را رعایت کرد.
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه بسیاری از مناطق چهارگانه محیط‌زیستی همجوار با مناطق مسکونی است، اظهارکرد: روشن کردن آتش در این مناطق هنگام چهارشنبه سوری ممکن است باعث ایجاد حریق در مناطق چهارگانه و آسیب رسیدن به‌گونه‌های گیاهی و جانوری شود بنابراین خواهشمند است از برپا کردن آتش در این مناطق خودداری کنید.
وی اضافه کرد: آتش زدن لاستیک باعث آلودگی هوا و بروز بیماری در انسان‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود بنابراین از انجام این کار خودداری شود. مردم درصورت مشاهده روشن کردن آتش در مجاورت مناطق چهارگانه یا آتش‌زدن لاستیک، به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید