• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 21 اسفند 1397
کد مطلب : 50591
+
-

مرگ و زندگی زودرس

مرگ و زندگی زودرس

السد قطر و پرسپولیس ایران امروز در حالی به مصاف هم می‌روند که در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا، نتوانسته‌اند به نتایج مطلوب‌شان دست پیدا کنند. قرمزهای ایران در خانه و در مقابل هواداران خودی، یک نمایش کم‌رمق را پشت سر گذاشتند و تنها یک امتیاز از پاختاکور ازبکستان گرفتند. سفیدهای قطر نیز در شب درخشش خیره‌کننده عمر السوما، در زمین الاهلی با 2 گل تسلیم شدند. نتایج هفته اول، حساسیت فوق‌العاده‌ای به جدال امروز بخشیده است. به‌نظر می‌رسد رقابت «مرگ و زندگی» برای هر دو تیم به سرعت از راه رسیده و آنچه در این 90دقیقه اتفاق می‌افتد، بخش مهمی از سرنوشت 2 تیم را مشخص می‌کند. السد درصورت شکست خانگی، دیگر نمی‌تواند به صعود امید چندانی داشته باشد. پرسپولیس نیز درصورت واگذار کردن نتیجه، از 2 بازی اول تنها یک امتیاز خواهد داشت و باید 2بازی بعدی‌اش را نیز در مقابل الهلال انجام بدهد. شاید تنها نتیجه تساوی بتواند به‌صورت همزمان امیدهای هر دو تیم برای صعود را زنده نگه دارد؛ نتیجه ای که البته بدون تردید بیشتر به سود تیم برانکو خواهد بود.
پسران برانکو و فریرا، در جدول لیگ‌های ایران و قطر صدرنشین هستند. السد با تصاحب 47امتیاز در پایان هفته هجدهم، با 4امتیاز فاصله نسبت به الدحیل تیم اول لیگ ستارگان به شمار می‌رود و پرسپولیس با یک بازی و یک امتیاز بیشتر نسبت به سپاهان، در شرایط فعلی صدرنشین لیگ برتر ایران است. السد در 18مسابقه گذشته رکورد خیره‌کننده و استثنایی 83گل زده را به ثبت رسانده که بین همه لیگ‌های دنیا در این فصل، دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد. تفاوت 2 تیم در فاز هجومی زمانی مشخص می‌شود که بدانیم پرسپولیسی‌ها در 21بازی لیگ برتر، فقط 24بار توپ را از خط دروازه رقبا عبور داده‌اند. تیم پروفسور البته به لحاظ دفاعی شرایط بهتری دارد و در این 21هفته، فقط 9گل دریافت کرده است. السد با دریافت 17گل در 18بازی، در خط دفاعی نفوذناپذیر به‌نظر نمی‌رسد. تیم ایرانی بدون شایان مصلح و امید عالیشاه به قطر سفر کرده است. هر دو بازیکن به‌دلیل مصدومیت این جدال را از دست داده‌اند. بودیمیر که در شروع این فصل از لیگ قهرمانان برای تیمش گلزنی کرد، احتمالا از ابتدا بخشی از ترکیب سرخپوشان خواهد بود. سروش رفیعی نیز بعد از درخشش ویژه در زمین نساجی، امید زیادی به فیکس شدن دارد. در آخرین تجربه رویارویی پرسپولیس با السد، سیامک نعمتی گل صعود قرمزها به فینال آسیا را به ثمر رساند. سیامک در جدال رفت مرحله نیمه‌نهایی در قطر نیز در پست دفاع راست، فوق‌العاده ظاهر شد تا امروز از شانس خوبی برای بازی کردن در مقابل السد برخوردار باشد. ژابی، گابی، بغداد بونجاح و وو یونگ جونگ، 4مهره خارجی السد برای شرکت در این فصل لیگ قهرمانان اروپا هستند. جز این نفرات سرشناس، السد قطر چهره‌های ملی‌پوشی مثل خوخی، میگل، اکرم عفیف و حسن الهیدوس را نیز در اختیار دارد. شاکله تیم قطری که قهرمان جام ملت‌ها شد، به واسطه نفرات همین تیم باشگاهی به‌وجود آمده است.
پرسپولیس تا امروز هرگز قهرمانی در آسیا را جشن نگرفته است. السدی‌ها اما سابقه دو قهرمانی در این تورنمنت را دارند. با وجود این هیچ‌کدام از قهرمانی‌های باشگاه قطری، در زمان حضور ژاوی هرناندز در این تیم به‌دست نیامده‌اند. فوق ‌ستاره اسپانیایی در سال‌های گذشته خاطرات خوبی از مواجهه با تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان در ذهن ندارد. او یک‌بار به‌دست استقلال از پلی‌آف و یک‌بار به‌دست پرسپولیس در نیمه‌نهایی آسیا حذف شده است. ژاوی احتمالا در آخرین فصل فوتبالی‌اش به سر می‌برد و قبل از مربی شدن، قصد دارد به هر قیمتی آخرین جام معتبر را به کارنامه پربار دوران فوتبالش اضافه کند. او و تیمش برای رسیدن به این موفقیت باید از یک گروه دشوار رد شوند و برای رد شدن از این گروه، به پیروزی در جدال حساس امروز نیاز مبرمی خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید