• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49028
+
-

نقش اولویت‌سنجی در اداره مطلوب استان

سیدمحمدمهدی موسوی| قم ـ خبرنگار:


«بهرام سرمست» استاندار قم در اولین نشست خبری خود گفت به دادن شعارهای درشت و برداشتن سنگ بزرگ معتقد نیست. او گفت: «ما مدیران و مسئولان باید در مقابل مردم، وعده و شعاری بدهیم که بتوانیم آن را به درستی انجام دهیم. از این رو دربارۀ هر طرح و پروژه، تا نظریه کارشناسی دریافت نکرده و در مورد آن توجیه نشده باشم، اقدامی نمی‌کنم.» 

تأکید درست سکاندار اجرایی استان در نخستین روزهای مسئولیت خویش بر لزوم پرهیز از شعارگرایی‌های آن‌چنانی و اقدام بجا و مناسب و بر اساس کارِ علمی و کارشناسی‌شده، نویدبخش است. به شرط آن‌که این اندیشه و درک صحیح به شکل مطلوبی در عرصه عمل بروز کند تا خروجی آن در نهایت به رشد و توسعه هر چه بهتر استان قم و به خصوص کاستن از حجم مشکلات و گرفتاری‌های مردم در ابعاد و عرصه‌های گوناگون برسد. 

آنچه نه‌فقط برای استان قم که در نگاه کلان برای ایران اسلامی در مقطع حساس فعلی از بایسته‌های مدیریتی به شمار می‌رود، پذیرش این حقیقت است که باید بر اساس شرایط و اقتضائات موجود، اولویت‌بندی و نیازسنجی دقیق صورت گیرد و بر پایه خِرد جمعی و به دور از حب و بغض‌های مرسوم سیاسی، بهترین تصمیم گرفته شود. از این منظر، از دهمین استاندار قم انتظار می‌رود بر اساس منابع مالی و بضاعت استان، بر اساس اسناد بالادستی و افق‌های مورد توجه توسعۀ استان شایسته‌ترین تصمیم‌ها را بگیرد و به‌ویژه به عنوان نماینده عالی دولت از مدیران استان بخواهد با حداکثر ظرفیت و توان کار کنند. نه این‌که به بهانۀ وجود مشکلاتی چون تحریم و کاهش بودجه، از تلاش و مجاهدت حداکثری در حوزه مأموریتی خود شانه خالی کنند. 

 با توجه به این‌که در چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، لازم است بر این موضوع تأکید کنیم که برای خدمت صادقانه به مردم باید به گفتمان ناب انقلاب رجوع کنیم که در کلام گهربار پیر جماران و مقام معظم رهبری، برجسته و مشهود است و آن این‌که خدمت به مردم بالاترین عبادت است و بهترین راه مبارزه با دشمنی چون آمریکا، خدمت به مردم است.

 در کنار توجه به اصل نیازسنجی و اولویت‌گذاری در آغاز طرح‌ها و پروژه‌ها یا اتمام طرح‌های نیمه‌کاره، از شاخصه‌های مهم موفقیت مدیران استان و در رأس آنان شخص استاندار، ناظر به بلندهمتی در اجرای مأموریت‌ها و قدرت و توانایی بالا در مواجهه با مشکلات است. به هر میزان که یک مدیر و مسئول آن هم در جامعه و نظام اسلامی، از همت والاتری در اجرای کارها بهره‌‌مند باشد، فعالیت‌های او بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود و طبعاً ثمره نیز به نقطۀ آرمانی به همان نسبت نزدیک‌تر می‌شود.

از همین رو است که امیرالمومنین(ع) در نامۀ 53 خطاب به مالک اشتر بر این نکته تأکید می‌فرمایند که با بلندهمتان بپیوند.   این بلندهمتی وقتی با قدرت و توانایی مدیر توأم و نکته نخست در صدر نوشتار لحاظ شود، خیر و برکتش نصیب عموم شهروندان خواهد شد. به ویژ در خطه‌ای چون استان قم که به تعبیر مقام معظم رهبری، خدمت در آن مایه افتخار و آبروی نظام اسلامی است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید