• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47464
+
-

وقتی از زمین و زمان شاکی هستید

داوری نکنید!

واکنش بیرانوند به جنجال‌های بازی فولاد -پرسپولیس در گفت‌وگو با همشهری ورزشی

داوری نکنید!

حمیدرضا علیپور 

غیر از برانکو ایوانکوویچ که در کنفرانس خبری هم حرفی علیه داوران نزد، بیشتر پرسپولیسی‌ها به اتفاقات بازی با فولاد معترض بودند. برای آنها قبول نخستین شکست در لیگ دشوار بود اما به گفته خودشان چیزی که پذیرش این شکست را دشوارتر کرده بود، سوت‌های داور و اتفاقات قبل از بازی بود.
علیرضا بیرانوند، یکی از معترضان اصلی بود. بین دو نیمه او به سمت داور رفت و آن‌قدر اعتراض کرد که کارت زرد گرفت.
دروازه‌بان ملی‌پوش تیم پرسپولیس، معتقد است داور به اشتباه برای حریف پنالتی گرفته و پنالتی‌زن فولاد هم قبل از ضربه بیش از اندازه مکث کرده است. با او درباره این بازی، تیم ملی و ماندنش در پرسپولیس با وجود شایعاتی که بود، حرف زدیم.

 با شکست برابر فولاد صدرنشینی را از دست دادید.
واقعا نمی‌توانم در مورد مسائل فوتبالی صحبت کنم. اگر در زمین شکست می‌خوردیم، آنقدر برای من ناراحت‌کننده نبود. اما وقتی تا چند دقیقه پیش از شروع بازی به ما می‌گویند احتمال دارد این بازی لغو شود، چه کاری از دست ما ساخته بود؟
 
جایی از قولت نوشته ‌بودند یک نفر ناشناس قبل از بازی به تو تلفن زده و گفته بازی برگزار نمی‌شود.

تلفنی چیه؟ مسئول سازمان لیگ 10بار به داخل اتوبوس تیم آمد و به ما گفت این بازی لغو می‌شود. بعد از آن از ورود ما به رختکن جلوگیری کردند و به ما گفتند برق ورزشگاه قطع شده و شرایط به‌گونه‌ای نیست که به رختکن برویم. چند دقیقه بعد فتاحی آمد و به ما ‌گفت کنار زمین لباس عوض کنید و روی نیمکت بنشینید تا به شما بگویم چه کار کنید. این دیگر چه فوتبالی است و کجای دنیا اینطور فوتبال برگزار می‌کنند؟

 می‌خواهی بگویی این چیزها باعث شد تمرکزتان را از دست بدهید؟
شما اگر جای ما بودید تمرکزتان از بین نمی‌رفت؟ مسئول سازمان لیگ وقتی آمد گفت باید بازی کنید، برانکو نمی‌دانست چه کاری باید انجام دهد. همه ما تعجب کرده بودیم.

  از اتفاقات ابتدای بازی بگذریم. تو از داوری هم به‌شدت عصبانی بودی.
واقعا نمی‌دانم چه بگویم. داور بازی بسیار ضعیف بود. من نمی‌دانم وظیفه داور خط چیست؟ داور خط برای عکاسی کنار دروازه می‌ایستد یا داوری کردن؟ در صحنه‌ای که برای ما پنالتی گرفتند، به داور خط و حتی کمک داور گفتم که خطایی نشده اما داور خط به من می‌گوید که داور به آنها گفته من خودم صحنه را دیده‌ام و شما دخالت نکنید. این دیگر چه جور داوری است؟  آقای داور بازی که در میکسدزون ورزشگاه آزادی از زمین و زمان شاکی هستی! اگر ناراحتی، داوری نکن.
 
صحنه پنالتی از زاویه‌ای که دوربین تلویزیون گرفته بود، خیلی واضح نبود ولی بیشتر کارشناس‌های داوری گفته‌اند خطا نبود.

نه تنها آن صحنه پنالتی نبود بلکه حتی روی گل اول هم هیچ خطایی نشد که داور بازی بی‌جهت خطا گرفت. داور خط به نوعی خودش VAR است. باید اشتباهات داور وسط را به او بگوید.
 
بعد از گرفتن چند تا پنالتی حساس در تیم ملی، خیلی‌ها فکر می‌کردند پنالتی لوسیانو را هم می‌گیری، ولی هیچ حرکتی نکردی.

به خاطر اینکه وقتی سوت زده می‌شود بازیکن باید به توپ ضربه بزند و دروازه‌بان هم واکنش نشان دهد اما بازیکن حریف کلی تعلل کرد و بعد ضربه زد. به‌نظر من پنالتی زدن فولاد کاملا خطا بود.

  با این نتیجه پرسپولیس صدرنشینی را دوباره به سپاهان واگذار کرد.
اصلا این موضوع مهم نیست. تازه هفته دوم نیم فصل دوم تمام ‌شده و مطمئن باشید که پرسپولیس دوباره به صدر برمی‌گردد. خواهید دید که ما امسال هم قهرمان می‌شویم.

  کمی از بازی فاصله بگیریم، بازیکنان جدید تیم را چطور می‌بینی؟
همه آنها ستاره هستند و مطمئنا در آینده خیلی می‌توانند به تیم کمک کنند اما کمی به زمان نیاز دارند تا بتوانند با تیم هماهنگ شوند. باید به آنها فرصت داد.
 
خودت هم که با وجود همه حرف و حدیث‌ها در نهایت تصمیم گرفتی در پرسپولیس بمانی.

 رفتن در این شرایط سخت بود چون تیم‌ها در جریان جام ملت‌ها که ما حضور داشتیم در حال نقل و انتقالات بودند و نمی‌توانستم بروم و با آنها مذاکره کنم، چون باید روی تیم تمرکز می‌کردم. در آن شرایط اگر تصمیم به رفتن می‌گرفتم اشتباه بود.
 
کی‌روش هم در نهایت از تیم ملی جدا شد. احتمالا تو خاطرات خوشی از کار کردن با او داری.

کی روش تیمی ساخت که سخت می‌باخت. فکر کنم در ۱۰۰ بازی تنها ۱۱ شکست داشتیم. خود من از رفتن او خیلی ناراحت هستم. هم‌اکنون تیم ملی بازیکنان خوبی دارد و خود این بازیکنان توضیح خواهند داد که چه تفاوت‌هایی وجود داشته است. کی‌روش روی تیم ملی عرق داشت و همیشه به بازیکنان می‌گفت برای مردم بازی کنید نه خودتان.
 
سال 97برای تو هم خوب بود هم بد. یک جام جهانی فوق‌العاده را تجربه کردی اما با پرسپولیس و تیم ملی در آخرین گام‌های دو تورنمنت مهم شکست خوردی.

به‌نظرم خدا من را خیلی دوست دارد که اینطور بدشانسی آوردم اما من در 2 سال اخیر خیلی تلاش کردم و از طرفی اتفاق بزرگی در حال رقم خوردن برای من است که به‌زودی همه از آن مطلع می‌شوند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید