• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46956
+
-

حاشیه‌های پر رنگ مریوان

شهرداری مریوان حدود ۸ میلیارد تومان از نهادهای دولتی طلب دارد

مدیریت شهری
حاشیه‌های پر رنگ مریوان

روح‌الله زرین|   مریوان- خبرنگار:


مریوان یکی از شهرهای مرزی کردستان با ۱۳۶ هزار نفر جمعیت است. این شهر به دلیل قرار گرفتن در کنار دریاچه آب شیرین زریبار جزو مناطق ممتاز گردشگری کشور محسوب می‌شود. با وجود این، به دلیل بسته شدن گاه و بیگاه مرز، نبود درآمد پایدار و کاهش بودجه‌های عمرانی، شاهد توسعه‌نیافتگی این شهر، خدمات‎رسانی نامطلوب شهرداری و رشد حاشیه‎نشینی هستیم، به نحوی که ساختار مریوان با سایر شهرهای کشور کاملاً متفاوت است. این در حالی است که می‌توان با حمایت بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در توسعه گردشگری و با پرداخت تسهیلات به شهرداری، این منطقه از استان را توسعه داد. 


رشد حاشیه‌نشینی 

یکی از شهروندان مریوان می‎گوید: در یکی از محله‌های این شهر زندگی می‎کنم، با وجود قدمت ۱۲ساله هیچ‌گونه امکانات رفاهی مانند خطوط مسافربری و نوسازی معابر در آن وجود ندارد.  «فواد صادقی» ادامه می‌دهد: محله «سردوشی‎ها» به صورت غیرمجاز شکل گرفته است. این مساله موجب ایجاد نشدن زیرساخت‌های شهری شده و در نتیجه ورود فاضلاب به دریاچه زریبار شده است.  وی می‌افزاید: به دلیل پرداخت نشدن عوارض نوسازی شاهد ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در مریوان هستیم که نتیجه آن شکل‌گیری کوچه‌های غیراستاندارد با بافت غیراستاندارد است. 


افزایش مهاجرت 

یکی از کسبه مریوان می‎گوید: صدها واحد تجاری در این شهر وجود دارد که با بسته شدن مرز شاهد رکود بازار این شهر هستیم. «رزگار ناصری» ادامه می‌دهد: در ۲ سال اخیر پدیده دست‌فروشی در مریوان رشد چشمگیری داشته است، به نحوی که شاهد مهاجرت افراد از روستا و سایر شهرهای استان به مریوان هستیم. 

وی می‌افزاید: هیچ امکانات تفریحی، ورزشی و نوسازی بافت شهری در مریوان وجود ندارد‌. ناصری تصریح می‌کند: در طول شبانه‌روز تانکرهای نفتکش و کامیون‎های ترانزیتی از کشور عراق در شهر مریوان تردد دارند. نتیجه آن افزایش ترافیک، آلودگی محیطی و خطراتی چون واژگون شدن و آتش‌سوزی را به همراه دارد. 


مشکلات شهرداری 

شهردار مریوان در مورد این شهرستان مرزی می‎گوید: به دلیل توسعه‌نیافتگی روستاها، نبود درآمد پایدار و مرزی بودن مریوان، شاهد موج مهاجرت به این شهرستان هستیم. نتیجه آن عدم توزیع یکسان امکانات شهری را به همراه داشته است.  «جمال شریفی» ادامه می‌دهد: مریوان دارای جمعیت ۱۳۶ هزار نفری است، با وجود این همچنان شاهد کمبود اعتبار مالی برای توسعه این شهر هستیم. 

وی می‌افزاید: در ۴۰ سال گذشته ۶ محله قدیمی با بافت فرسوده در مریوان شکل گرفته است. همچنین ۶ محله ناکارآمد دیگر در ۱۰ سال اخیر بدون توجه به اصول معماری شهری ایجاد شده است. 
شهردار مریوان در ادامه تصریح می‌کند: شکل‎گیری محلات ناکارآمد و عدم توسعه‌یافتگی آنها موجب رشد حاشیه‎نشینی در مریوان شده است. 
شریفی ادامه می‌دهد: به منظور کنترل ترافیک شهری همه مجتمع‎های تجاری این شهر مجهز به پارکینگ شده است. این مساله در چند سال اخیر موجب کاهش شلوغی خیابان‎های شهر شده است.


نارضایتی از محل دپوی زباله‌ها

شهردار مریوان می‌افزاید: حدود ۲۰ سال است زباله‎های شهری مریوان در ۱۱ کیلومتری این شهر در حاشیه روستای «اسرآباد» دپو می‌شود. این مساله موجب نارضایتی ساکنان این
 منطقه شده است. 

وی ادامه می‌دهد: با دستور استاندار و تأمین اعتبار لازم، سایت بازیافت زباله در ۱۴ کیلومتری مریوان در نظر گرفته شده است. در صورت حمایت اداره منابع طبیعی مشکل آلودگی‎های زیست‌محیطی ناشی از زباله‎های مریوان نیز در آینده نزدیک برطرف خواهد شد. 

شهردار مریوان در مورد وضعیت کارگران شهرداری می‎گوید: بیش از ۳ سال است ۱۶ میلیارد تومان دستمزد ۵۳۰ نیروی شهرداری پرداخت نشده است. این مساله موجب نارضایتی‌آنها شده است.
شریفی در ادامه تصریح می‌کند: شهرداری مریوان حدود ۸ میلیارد تومان از برخی دستگاه‎های اجرایی مانند آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای، راه و شهرسازی و شبکه بهداشت طلب دارد که در صورت وصول مشکلات مالی این نهاد خدمت‎رسان برطرف خواهد شد. 


کمبود اعتبارات 

نایب‌رئیس و سخنگوی شورای شهر مریوان می‎گوید: سالانه کمتر از ۲ میلیارد تومان اعتبار مالی در اختیار شهرداری مریوان قرار می‎گیرد. این در حالی است که بسیاری از شهرهای کشور این میزان اعتبار تنها برای یک ماه آنها است. «عبدالله عبدی» ادامه می‌دهد: در ۱۰ سال اخیر بیش از ۳ هزار و۸۰۰ واحد مسکونی در این شهر ساخته شده است که هیچ هزینه‌ای بابت اشتراک حامل‌های انرژی و سوخت پرداخت نکرده‌اند. این مساله مردم را به سمت ساخت واحدهای مسکونی با چنین شرایطی ترغیب کرده است. 

وی می‌افزاید: تنها ۵ پارک و فضای تفریحی در این شهر گردشگری وجود دارد. تجهیزات کافی ورزشی و بازی نیز در آن به چشم نمی‎خورد. عبدی تصریح می‌کند: تعطیل شدن مرز مریوان موجب افزایش مشاغل کاذب و دست‌فروشی در این شهر شده است. این مساله موجب کاهش درآمد مردم و رشد حاشیه‌نشینی را به همراه داشته است.


نیاز شهر به نوسازی 

نایب‌رئیس و سخنگوی شورای شهر مریوان می‎گوید: بسیاری از کوچه و خیابان‌های این شهر فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد. با این همه در یک سال اخیر تنها ۱۲۰ تن قیر برای توسعه معابر این شهر اختصاص یافته است. «عبدالله عبدی» می‌افزاید: ساختار برخی مناطق کمتر توسعه این شهر به صورت پلکانی است و معابر آن نیازمند پله‎گذاری است. همچنین سنگفرش، جدول‌گذاری، کانال‌کشی، روشنایی معابر، نصب سطل زباله و ایجاد پارک از دیگر نیازهای محلات ناکارآمد مریوان است. وی ادامه می‌دهد: از سال ۹۶ ارزش افزوده مالیاتی شهرداری که ۳ درصد بوده قطع شده است. همچنین به دلیل صنعتی نبودن مریوان، بسته شدن مرز، رشد شهرنشینی و نبود درآمد پایدار شهرداری این نهاد خدمت‌رسان با بحران مالی مواجه است که نتیجه آن افزایش مشکلات شهری و عدم توسعه‌یافتگی آن بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید