• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 198942
+
-

چرا آتش در جنگل‌های مریوان مهار نمی‌شود؟

300هکتار از جنگل‌های زاگرسی مریوان در روزهای گذشته طعمه حریق شده و تلاش‌ها برای مهار و خاموش کردن آتش ادامه دارد. ظهر 13مردادماه نیز 5نقطه از جنگل‌های زاگرسی مریوان طعمه حریق شد. گرمای هوا و عامل انسانی مسئول اصلی این آتش‌سوزی هستند که دست در دست یکدیگر و با استفاده از تعطیلات پایان هفته گذشته منجر به آتش گرفتن جنگل‌های زاگرسی مریوان و سوختن 300هکتار جنگل در این نقطه از غرب کشور شده است. اما چرا آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان به‌رغم تلاش بسیار نیروهای امدادی هنوز مهار نشده است؟
وزش باد پهنه آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد اما مهم‌تر از آن احتمال انفجار مین‌هایی است که از دوران جنگ تحمیلی 8ساله علیه ایران در غرب کشور ازجمله در جنگل‌های مریوان برجای مانده است. ستاد مین‌روبی کشور در سال‌های پس از جنگ اقدامات خوبی در پاکسازی میادین مین و گشودن عرصه‌ها به روی مردم و ساکنان مناطق درگیر جنگ انجام داده است. اما در کردستان و ارتفاعات غرب کشور به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته، مین‌های باقیمانده از دوران جنگ در سیلاب‌ها و فصول بارندگی شسته شده و تغییر مکان داده‌اند.
جنگل‌های زاگرسی مریوان نیز از آن دسته مناطقی هستند که هنوز به‌رغم تلاش‌های مکرر وزارت دفاع و ستاد ملی مین‌روبی با مین‌های سرگردان دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بر همین اساس نیز نیروهای امدادی قادر به حضور گسترده زمینی در منطقه آتش‌سوزی نیستند تا با استفاده از ابزارهای مهار آتش بتوانند به طور گسترده با آتش‌سوزی‌های جنگلی مریوان مقابله کنند. به‌همین دلیل نیز تا روز گذشته چندین پرواز اطفای حریق در این منطقه صورت گرفته است. اما باز هم وزش باد شدید پراکنش آتش در جنگل‌های مریوان را گسترده می‌کند. در مهار زمینی نیز انفجار مین‌ها مانع از تلاش برای اطفای حریق جنگل‌های مریوان شده است. به‌رغم تمام این موانع اما تلاش‌ها برای اطفای حریق جنگل‌های زاگرسی مریوان ادامه دارد و براساس اعلام سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، هم‌اکنون آتش در 4 نقطه از 5نقطه شعله‌ور مهار شده است که تلاش برای اطفای حریق کامل در «دره وران» مریوان تداوم دارد.او تأکید کرده است که به‌نظر می‌رسد منشأ این آتش‌سوزی‌ها انسانی باشد اما در حال بررسی هستیم که آیا سهوی بوده یا عمدی؟ چون هرقدر هم هوا گرم باشد تا آتش روشن نشود و اقدامات انسانی وجود نداشته باشد، چنین آتش‌سوزی‌هایی رخ نمی‌دهد. درست است که به‌دلیل گرمای هوا و کاهش رطوبت ظرفیت آتش‌سوزی بالاست اما عوامل انسانی در بروز این اتفاقات تأثیر زیادی دارند. ما دستورات لازم را صادر کرده‌ایم تا عمدی یا سهوی بودن این آتش‌سوزی‌ها بررسی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید