• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45524
+
-

سال تحول در سبک خودرونشینی مردم ایران

کمربند اجباری شد

کمربند اجباری شد

شیوا نجفی

سال 84 براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، با 27هزار و 755کشته بالاترین میزان تصادفات را در طول 13سال گذشته به‌خود اختصاص داده است. علت اصلی فوت افراد کشته شده در حوادث رانندگی این سال ناشی از ضربه به سر بود که رانندگان بیشترین قربانیان آن بودند.

این آمار بالای تصادفات موجب شد تا 13سال پیش استفاده از کمربند ایمنی در همه معابر، جاده‌ها و خیابان‌های کشور به‌صورت قانون در‌آید و اجباری شود. بر همین اساس، استفاده از کمربند ایمنی برای ردیف جلو در سطح معابر و جاده‌ها اجباری و برای سرنشینان ردیف عقب نیز 2سال پس از آن اجباری شد. قبل از تصویب این قانون در هیأت دولت، 90درصد مردم در جاده‌ها و بزرگراه‌ها کمربند ایمنی می‌بستند اما با وجود این 68درصد کشته‌های تصادفات رانندگی بر اثر ضربه مغزی بود که پس از تصویب این قانون به 58درصد در همان سال رسید. نرخ جریمه نبستن کمربند ایمنی در سال84 براساس جدول جرایم رانندگی 50هزار ریال بود.
اجرای قانون اجباری شدن بستن کمربند ایمنی موجب شد تا تعداد کشته‌های رانندگی از 27هزار نفر در سال84 به حدود 16هزار نفر در پایان سال96 کاهش پیدا کند که نشان می‌دهد اقدامات در زمینه‌های مختلف اعم از فرهنگسازی‌، کنترل رفتار رانندگان و... صورت گرفته است.

نشستن دو سرنشین

 در صندلی جلوی خودرو ممنوع 


همچنین با اجباری‌شدن بستن کمربند ایمنی در معابر درون و برون‌شهری، سوارکردن 2 نفر در صندلی جلوی خودرو نیز ممنوع شد و مأموران با این تخلف با توجه به اجباری‌بودن کمربند ایمنی در تمامی معابر براساس آیین‌نامه جدید راهنمایی و رانندگی برخورد می‌کردند. با اجرایی شدن این قانون، غائله قدیمی افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی مجددا مطرح شد و مسافران باید برای سر و کله زدن با رانندگان چانه گرم می‌کردند.

سیب سرخ دیگران

در سال1384 واردات میوه به ایران آزاد شد اما این طرح
کاهش قیمت‌ها در بازار را به همراه نداشت


خدیجه نوروزی

سال84 بود که واردات 10نوع میوه از کشورهای فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پاکستان و آفریقای جنوبی به ایران آزاد اعلام شد. البته این نوع واردات از سوی کشورهای یادشده به شرط عبور از مراحل قانونی و قرنطینه، مجاز بود و واردکنندگان می‌توانستند موز، سیب، انگور، گیلاس، زردآلو، گلابی، هلو، شلیل، توت فرنگی و انبه وارد کنند. واردات مرکبات به ایران در سال84 در شرایطی کلید خورد و از مرز میلیارد دلار عبور کرد که باغداران برای تأمین هزینه‌های کود و سم و جمع‌آوری میوه به مرز نابودی و تغییر کاربری باغات خود وادار شده بودند. در این زمان پرتقال، نارنگی، لیمو، مرکبات تازه یا خشک‌کرده، انگور و سیب تازه به مجموع واردات میوه اضافه شد و با حجم 53هزار و 578تن به ارزش 22میلیون و 620هزار دلار، جمع واردات این محصولات به 575هزار و 67تن به ارزش 181میلیون و 545هزار دلار رسید. واردات مرکبات که در سال آغاز به‌کار دولت نهم کلید خورد در سال بعد هم ادامه یافت و محصول گریپ‌فروت، موز، میوه‌های سخت‌پوست و مخلوط میوه‌های خشک کرده هم به جمع دیگر محصولات وارداتی افزوده شد و در مجموع 683هزار و 369و در سال 86، 873هزار و 615تن به ارزش 289میلیون و 495هزار دلار واردات انجام شد.

شکست طرح کاهش قیمت 



با اینکه در سال 84بیش از 105هزار تن واردات میوه صورت گرفته بود اما قیمت بالای آن موجب شد تا مردم توان خرید نداشته باشند. در این سال قیمت هر کیلو پرتقال وارداتی 1500تومان بود. مهم‌ترین هدف واردات میوه، شکستن قیمت کاذب و مقابله با سودجویی افراد فرصت‌طلب بود که از حدود 6‌ماه قبل از واردات، قیمت‌ها را به‌طور سرسام‌آوری افزایش داده بودند، اما متأسفانه سطح قیمت‌ها همچنان بالا ماند. البته در مورد موز میزان قیمت‌ها کمی متعادل‌تر بود؛ چراکه سال84 بیش از 84هزار و 500تن موز به ارزش 25میلیون دلار از کشورهای اکوادور، پاناما و ترکیه وارد ایران شده و قیمت این محصول برخلاف انتظارهای معمول مناسب‌تر بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید