• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44813
+
-

عراق را خاموش کن!

عراق را خاموش کن!

از همان روز برگزاری قرعه‌کشی جام ملت‌های امارات، قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید که نبرد ایران و عراق در مرحله گروهی، حساسیت‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشد و به یکی از پرحرارت‌ترین دوئل‌های این دور از رقابت‌ها تبدیل شود. چین و کره‌جنوبی، قطر و عربستان و ژاپن و ازبکستان نیز در همین مرحله با هم مسابقه می‌دهند اما هیچ دوئلی به اندازه رویارویی ایران و عراق، هیجان‌انگیز و نفسگیر به‌نظر نمی‌رسد. صدرنشینی تنها یکی از انگیزه‌های 2تیم برای پیروز شدن در این نبرد به‌شمار می‌رود. هر دو تیم به خوبی می‌دانند که شرایطشان در جدول رقابت‌ها به بازی‌های گروه‌های دیگر بستگی دارد و حتی ممکن است درصورت سرگروهی، کار سخت‌تری برای رسیدن به فینال داشته باشند اما آنها به هر قیمتی، پیروزی در این مسابقه را می‌خواهند. تیم ملی 4سال قبل در مسابقه‌ای با قضاوت جنجالی بنجامین ویلیامز، قافیه را به عراق واگذار کرد و در عین شایستگی از جام ملت‌ها کنار رفت. حالا شاید برای گروهی از هواداران این تیم، شکست دادن عراق از بردن جام نیز مهم‌تر باشد. آنها امیدوارند تیم کارلوس در مسیر موفقیت، حساب گذشته‌اش با عراق را تسویه کند. از سوی دیگر نیز مصاحبه‌های تند و تیز کاتانچ، نشان می‌دهد او در حال تهییج کردن شاگردانش برای پیروزی در این مسابقه است. تاریخچه تنش‌ها بین دو تیم، التهاب این مسابقه را به اوج می‌رساند و آن را به یکی از تماشایی‌ترین دیدارهای جام تبدیل می‌کند.
ایران و عراق با 2پیروزی متوالی به دیدار پایانی مرحله گروهی رسیده‌اند. کارلوس کی‌روش و پسرها در مسابقه اول، 5بار دروازه یمن را باز کردند و با قدرت‌نمایی محض، به جام ملت‌ها قدم گذاشتند. تا قبل از پیروزی سنگین قطر در برابر کره‌شمالی، این بهترین برد مرحله گروهی جام به شمار می‌رفت. ایران در مسابقه دوم با ویتنام نیز تیم برتر زمین بود و با درخشش سامان قدوس و سردار آزمون، از لایه‌های دفاعی این تیم نیز عبور کرد و سرانجام با 2گل، ویتنام را نیز کنار زد. ایران در کنار اردن، کره‌جنوبی، قطر و عربستان، تنها تیمی به شمار می‌رود که در پایان 2بازی اول 2 کلین‌شیت را پشت سر گذاشته است. این تیم با 7گل زده، دومین خط حمله برتر جام را در اختیار دارد. برخلاف تیم ملی، عراقی‌ها شروع درخشانی در جام ملت‌ها نداشتند. این تیم در نخستین مسابقه دو بار از ویتنام عقب افتاد و سرانجام در آخرین ثانیه‌ها با یک ضربه ایستگاهی، توانست همه امتیازهای این جدال را به‌دست بیاورد. آنها در برابر یمن بهتر شدند و حریف را با 3گل شکست دادند. تفاضل گل کمتر نسبت به ایران، موجب شده است که پیروزی در این مسابقه تنها راه سرگروهی تیم کاتانچ باشد.ترکیب تیم ملی در نبرد با عراق، احتمالا تلفیقی از ترکیب 2مسابقه قبلی خواهد بود. علیرضا بیرانوند درون دروازه می‌ایستد، احسان حاج صفی در سمت چپ و رامین رضاییان نیز به‌احتمال زیاد در سمت راست خط دفاعی به میدان می‌روند. حضور مرتضی پورعلی‌گنجی در قلب دفاع حتمی است و شاید پژمان منتظری در کنار او قرار بگیرد. امید ابراهیمی، وحید امیری و اشکان دژاگه 3هافبک دونده تیم ملی در مرکز زمین هستند و طارمی، قدوس و سردار آزمون نیز احتمالا به‌عنوان هجومی‌ترین مهره‌های تیم در ترکیب قرار خواهند گرفت. علیرضا جهانبخش نیز بالاخره چراغ سبز پزشکی را دریافت کرده و به‌احتمال بسیار زیاد برای دقایقی در این مسابقه به بازی گرفته خواهد شد. در مقابل عراقی‌ها جلال حسن را درون دروازه قرار خواهند داد. ابراهیم، عدنان، موهاوی و سولاکا در ترکیب دفاعی 4نفره تیم کاتانچ قرار می‌گیرند. خط هافبک با بشار رسن، طارق همام، صفا هادی، احمد یاسین و حسین علی شکل می‌گیرد و مهند علی نیز مهاجم مرکزی عراقی‌ها خواهد بود. کاتانچ البته دست روی این نکته گذاشته که در این بازی به چند مهره اصلی استراحت خواهد داد اما جملات او بیشتر به کری‌خوانی برای رقیب شباهت دارند.
نبرد ایران و عراق در ورزشگاه 15هزارنفری آل مکتوم برگزار خواهد شد. استادیومی که حدود 39سال قبل ساخته شده و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های امارات، برای میزبانی جام‌ملت‌ها مورد بازسازی قرار گرفته است. جدال ایران و عراق چهارمین مسابقه این جام است که در این ورزشگاه برگزار می‌شود. قضاوت بازی بر عهده داور سرشناس ازبکستانی روشن ایرماتوف خواهد بود. مردی که در 41سالگی سال‌های پایانی داوری حرفه‌ای را پشت سر می‌گذارد. رئیس فدراسیون فوتبال عراق معتقد است تیمش درصورت شکست دادن ایران، تا فینال مسابقات پیش خواهد رفت. برای بعضی از هواداران 2تیم اما پیروز شدن در این جدال، حتی از فینالیست‌شدن در جام‌ملت‌ها نیز دلچسب‌تر به‌نظر می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید