• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42761
+
-

کلاف سردرگم تعاونی مسکن جماران

وجود 40 هکتار زمین خریداری شده از سوی این تعاونی در خارج از شهر تبریز موجب توقف ساخت‌ و‌ساز آن شده است

گزارش
کلاف سردرگم تعاونی مسکن جماران

مجتبی خدایی |  تبریز – خبرنگار:

حدود 20 سال قبل بود که شرکت تعاونی مسکن جماران در تبریز ثبت شد و با وعده خانه‌دار شدن به شهروندان شروع به ثبت‌نام اعضا کرد. هرچند در ابتدا کارها به‌خوبی پیش می‌رفت و در مدت کوتاهی چند صد نفر از طریق این شرکت صاحب خانه شدند، اما با گذشت زمان و ثبت‌نام بیشتر اعضا کارها کمی پیچیده‌تر شد. این شرکت زمین‌های زیادی در تبریز و بستان‌آباد خرید و پروژه‌های متعددی شروع شد؛ پروژه‌هایی که با تخلفاتی هم همراه بوده و کام اعضای این تعاونی را برای خانه‌دار شدن تلخ کرده است. 


یک دست و چند هندوانه 

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی مسکن جماران به همشهری می‌گوید: در گذشته پروژه‌های متعددی برای ساخت مسکن در این شرکت تعریف شده بود، ولی قبل از این‌که پروژه‌های قبلی تمام شوند، پروژه‌های جدید در مناطق مختلف شروع شده‌اند.

«علی‌اصغر گلباز» با بیان این‌که برخی از پروژه‌های این شرکت نیمه‌تمام مانده است، می‌افزاید: مبالغی که در گذشته از اعضا برای ساخت مسکن گرفته شده در پروژه‌های مختلف و به صورت پراکنده هزینه شده که این موضوع موجب بروز مشکل در حسابرسی این شرکت شده است. برآوردهای اشتباه مالی باعث شده سرمایه‌های مردم در پروژه‌های قبلی صرف شود و اکنون پروژه‌های جدید نیمه‌کاره مانده‌اند. 
وی بروز تخلف و اشتباه در هیات مدیره‌های قبلی را زمینه‌‌ساز مشکلات فعلی و گلایه‌مندی اعضا عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای حل مشکلات نیازمند حمایت و توجه جدی مسئولان استان هستیم.


بلاتکلیفی 30 هزار شهروند 

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن جماران با اشاره به مشکلات اجرایی شرکت بیان می‌کند: از سال 86 دستور توقف عملیات صادر شد و در سال 91 دادستان وقت در نامه‌ای دستور داد که تا تعیین تکلیف پرونده مدیرعامل قبلی شرکت، از انجام هرگونه فعل و انفعالی خودداری شود. همچنین از سوی ارگان‌ها و نهادها به پروژه‌های این شرکت خدماتی ارائه نشود. 

«سیدناصر طباطبایی» می‌افزاید: 30 هزار شهروند تبریزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مشکلات این شرکت دست به گریبان بوده و خواست اعضا و هیات مدیره شرکت از مسئولان قضایی محاکمه افرادی است که در گذشته این مشکلات پیچیده را به وجود آورده‌اند. 

طباطبایی اظهار می‌کند: از سال 77 این شرکت با اداره راه و شهرسازی برای تحویل 80 هکتار زمین با کاربری مسکونی قرارداد بست که در این زمینه تنها 40 هکتار زمین تحویل داده شده است و این اداره تاکنون به تعهد خود برای تحویل 40 هکتار دیگر عمل نکرده است.  وی با بیان این‌که شرکت در گذشته پول اعضا را به اداره راه و شهرسازی پرداخت کرده و این زمین‌ها رفع معارض شده‌اند، می‌گوید: این زمین‌ها در گذشته برای احداث آپارتمان خاکبرداری شده‌اند، ولی تاکنون مسکن و شهرسازی به تعهد خود عمل نکرده است. 

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن جماران با بیان این‌که از سال 87 تاکنون شرکت حسابرسی رسمی نشده و اسناد ناقص است، بیان می‌کند: مشکلات مالیاتی و حسابرسی متعددی به وجود آمده و در چنین شرایطی از اداره امور مالیاتی هم انتظار کمک و همیاری داریم. 

طباطبایی می‌افزاید: با شهرداری در زمینه تامین راه دسترسی پروژه امیدیه، همچنین یاس 2 و نیز اسنادی که با همیاری شهرداری داریم به مشکلات متعددی برخورد کرده‌ایم که کار را پیچیده‌‌تر کرده و اگر مسئولان استانی و شهرستانی همراهی لازم را داشته باشند، تا 3 سال آینده می‌توانیم مشکل اعضا را حل کنیم. 


واریز 100 میلیارد تومان 

بازرس شرکت تعاونی مسکن جماران می‌گوید: در حال حاضر اطلاعات موجود در سیستم نشان می‌دهد از ابتدای تاسیس این شرکت تاکنون اعضای این تعاونی حدود 100 میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز کرده‌اند. 
«شمس‌الله محمدی» با اشاره به مشکلات 3 هزار و 40 نفر از اعضای این تعاونی، می‌افزاید: اکنون واحدهای مسکونی برخی از این افراد یا ناقص مانده یا اصلا اقدامی برای ساخت واحدها انجام نشده است.  وی با بیان این‌که اگر برای هر پروژه حساب بانکی جداگانه‌ای افتتاح می‌شد این مشکلات به وجود نمی‌آمد، می‌گوید: پروژه بستان‌آبان از سال 77 تاکنون به مدت 20 سال است که در چنین وضعیتی قرار دارد و مسئولان باید از فعالیت‌های این تعاونی حمایت کنند. ما از مسئولان پول نمی‌خواهیم، تنها خواسته ما رفع موانع قانونی است. 


تخلفات متعدد شرکت تعاونی جماران 

شهردار منطقه 5 تبریز هم با بیان این‌که تخلفات متعددی از سوی این تعاونی در سال‌های گذشته رخ داده است، اظهار می‌کند: با وجود این تخلفات در صورت طی مراحل قانونی لازم و پرداخت جرایم همچنین عمل کردن شرکت به تعهدات خود حمایت‌های لازم از سوی شهرداری انجام می‌شود. 

«میرعلی‌اصغر نساج» با بیان این‌که شهرداری هیچ تعهدی برای ایجاد مسیر تردد پروژه امیدیه واقع در سه‌راهی اهر ندارد، می‌گوید: این پروژه بدون پروانه احداث شده و پس از اتمام پروژه در صورت تقاضای خدمات شهری برای اعمال جریمه به کمیسیون ماده 100 فرستاده خواهد شد.  وی همچنین از شن‌ریزی محوطه پروژه یاس 2 تا پایان امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به این‌که زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت‌‌ریزی محوطه پروژه یاس 2 برعهده شرکت است، قول دادیم اگر محوطه، از معبر اصلی جدا شود معبر اصلی را آسفالت خواهیم کرد. 

این مسئول با اشاره به حل مشکل اسناد زمین‌های واگذارشده به سازمان همیاری شهرداری‌ها می‌گوید: شهرداری اسناد زمین‌های اعضای شرکت جماران را از سازمان همیاری‌ها گرفته و در حال حاضر در این زمینه مشکلی وجود ندارد و اسناد زمین‌های واقع در اتوبان پاسداران به مالکان انتقال خواهد یافت.  نساج تاکید می‌کند: مشکلات این شرکت ابتدا باید از سوی دستگاه‌های استانی حل شود تا شهرداری بتواند برای این پروژه‌ها خدمات شهری ارائه کند. 


40 هکتار زمین خارج از محدوده شهری 

اما در این زمینه «ابوالقاسم سلطانی» مدیر کل راه و شهرسازی می‌گوید: در حال حاضر محل 40 هکتار زمین باقیمانده که باید به این تعاونی اختصاص یابد در خارج از محدوده قانونی شهری است و در خارج از محدوده شهری نیز نمی‌توان کاربری مسکونی داد. مسئولان این شرکت در گذشته بدون این‌که به اداره راه و شهرسازی اطلاع دهند این زمین‌ها را خریداری کرده‌اند و بعد مشخص شد این زمین‌ها در خارج از محدوده شهری است.


به دنبال راه‌حل 

معاون املاک حقوقی اداره راه و شهرسازی آذربایجان شرقی هم در این زمینه می‌گوید: به دلیل این‌که این 40 هکتار زمین در خارج از محدوده شهرستان بستان‌آباد قرار دارد، موضوع باید در شورای شهرسازی و معماری با حضور نهادهای متولی مانند شهرداری شهرستان و استانداری بررسی شود. اگر این 40 هکتار زمین در داخل محدوده آورده شود، مشکلات اعضای شرکت جماران حل می‌شود. 
«بابک نجفیان» ادامه می‌دهد: مشکلات تعاونی مسکن جماران از دغدغه‌های این اداره کل است که در این زمینه جلساتی با این تعاونی برگزار شده و امیدواریم این مشکلات به‌زودی حل شود.


بلاتکلیفی طرح‌های تعاونی مسکن جماران 

اجرای پروژه‌های جماران در سال 86 با دستور مقامات قضایی متوقف شد و اعضای این تعاونی را چشم‌انتظار خانه‌دار شدن گذاشت. میلیاردها تومان به حساب شرکت واریز شده است و به گفته مسئولان حدود 50 هزار نفر با مشکلات عجیب و غریب این تعاونی همراه شده‌اند. تعدادی از اعضا اصلا خانه‌ای نگرفته‌ و تعدادی دیگر هم خانه‌های ناقص با خدمات محدود دریافت کرده‌اند. خانه‌هایی که سند ندارند یا شرکت اجازه دسترسی به پارکینگ را به اعضا نمی‌دهد. از سوی دیگر با مسدود کردن حساب‌های شرکت و شکایت برخی اعضا، پروژه‌های در دست اجرا هم متوقف شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید