• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41498
+
-

یلدای برفی

اغلب استان‌های ایران در آستانه طولانی‌ترین شب سال رنگ زمستان به خود گرفتند

آب و هوا
یلدای برفی

یلدا که از راه برسد، زمستان طرح دیگری به سر و روی شهر می‌زند. پیش از یلدا اما شهرهای مختلف به استقبال زمستان رفته‌اند. برف به نقاط مختلف ایران رنگ زمستان زده است. از روز دوشنبه و با فعالیت سامانه جدید بارشی، آذربایجان‌ غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی، چهارمحال‌ و بختیاری، کهگیلویه ‌و بویراحمد، قم، فارس، اصفهان، سمنان و خراسان‌های ‌شمالی و رضوی استان‌هایی بودند که شاهد بارش برف یا باران ‌بوده‌اند. برف و بارانی که علاوه بر هوای مطبوع، موجب بسته شدن برخی راه‌ها، تعطیلی مدارس در برخی استان‌ها و لغو پروازهای فرودگاه مشهد شد. 

موج جدید بارش‌ها از پنج‌شنبه 
در میان استان‌های مختلف بیش از همه کردستان رنگ زمستانی گرفته است و بسیاری از شهرهای آن سفیدپوش شده. مدیر کل هواشناسی کردستان با بیان این‌که بارش‌ها تا عصر روز گذشته (سه‌شنبه) ادامه داشت، می‌گوید: موج جدید بارش‌ها پنج‌شنبه از راه می‌رسد.  رحیم صدیقی بیشتر بارندگی را مربوط به نیمه غربی و جنوبی (سروآباد، مریوان، منطقه اورامانات، کامیاران و سنندج) می‌داند و می‌افزاید: از اواخر وقت سه‌شنبه پس از خروج سامانه بارشی، دما افت قابل توجهی پیدا کرد به طوری که امروز (چهارشنبه) شاهد یخبندان صبحگاهی و مه‌‌گرفتگی در اکثر نواحی استان خواهیم بود. از فردا هم بارش‌ها به شکل برف ادامه پیدا می‌کند و تا جمعه ادامه دارد. 

تعطیلی مدارس 
با توجه به حجم بارندگی‌ها مدارس برخی از شهرستان‌های کردستان از جمله کامیاران، موچش، دهگلان، قروه و سریش‌آباد، سنندج، دیواندره، منطقه کلاترزان و بیجار در نوبت صبح تعطیل اعلام شد. علاوه بر کردستان مدارس برخی از شهرستان‌های زنجان و آذربایجان ‌غربی هم تعطیل اعلام شد. مدارس 12 شهر استان زنجان در شهرهای ابهر، ایجرود، افشار، انگوران، بزینه‌رود، زنجانرود، سجاسرود، خدابنده، خرم‌دره‌‌، سلطانیه و ماهنشان و نواحی یک و ۲ شهر زنجان و همچنین شهرستان تکاب در آذربایجان‌غربی در نوبت صبح سه‌شنبه تعطیل بودند. 

راه‌های مسدود
بارندگی‌های سنگین در 2 روز گذشته علاوه بر مشکلات ایجاد شده در داخل شهر، تردد را در محورهای بین‌شهری هم با سختی روبه‌رو کرد. علاوه بر بسته شدن راه‌های ارتباطی 68روستا در زنجان، 45 روستا در ماهنشان و 9 روستا در سلطانیه و همچنین 292 روستا در کردستان، در برخی از محور‌های آذربایجان ‌شرقی، آذربایجان‌ غربی، البرز، تهران، زنجان، لرستان و مازندران شاهد بارش برف و باران و مه‌گرفتگی و در برخی محور‌های اردبیل، اصفهان، ایلام، خوزستان، قزوین، قم، مرکزی، همدان، کردستان، کرمانشاه و گیلان بارش باران و مه‌گرفتگی را شاهد بودیم. 
همچنین از میان راه‌های کشور، محور شریانی جاده قدیم قزوین - رشت (محدوده تونل شیرین‌سو) و محور‌های غیرشریانی شمشک - دیزین، اولنگ - شاهرود، املش - طاقور، پونل - خلخال، سی‌سخت - پادنا، گنجنامه - تویسرکان و سروآباد - پاوه مسدود هستند.
سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی، در این باره توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: با توجه به بارش‌ها تردد در کردستان (اغلب راه‌ها)، اردبیل (اردبیل - خلخال و محدوده گردنه اسالم)، کرمانشاه (جاده روانسر- پاوه) و زنجان (ارتفاعات) با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است. 
بسته بودن راه‌ها و تردد سخت در جاده‌ها 2 مادر باردار را هم با مشکل روبه‌رو کرد. راهداران کردستان در شهرستان سروآباد البته این 2 مادر باردار گرفتار در برف را نجات دادند و به مرکز درمانی منتقل کردند.


سخاوت آسمان 
برف و باران علاوه بر همه مشکلاتی که در نقاط مختلف ایجاد کرد طراوت خاصی به هوای اغلب شهرهای ایران بخشید. همدانی‌ها هم با این بارندگی‌ها به آینده امیدوارتر شدند. ثبت 1/183 میلی‌متر بارش از اول سال زراعی جاری تاکنون در همدان و افزایش ۳۸۲ درصدی بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل امید به رهایی از خشکسالی در این منطقه را زنده کرده
 است. 
طبق بررسی‌ها البته میانگین بارش در ۳ ماه پاییز امسال در بیشتر استان‌های کشور در حد طبیعی بوده و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته میزان بارش در غرب مانند کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، لرستان، آذربایجان‌ غربی و ایلام مناسب بوده است. با وجود این، اما طبق اعلام رسمی وزارت نیرو، تا پایان آبان‌ همچنان ۳۳۴ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشته‌اند.



 میزان بارندگی تجمیعی از ابتدای سال آبی تا ۲۶ آذر
بر اساس این جدول در سال آبی جاری بیشترین میزان بارندگی مربوط به گیلان با 451/2 میلی‌متر و بعد از آن ایلام با 362/2 میلی‌متر بارندگی بوده است. همچنین سیستان‌ و بلوچستان با 3/2 و یزد با 15/4 میلی‌متر بارندگی، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شوند. 
(منبع:شرکت مدیریت منابع آب ایران) 





 

این خبر را به اشتراک بگذارید