• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40934
+
-

خیابان‌ها‌ غرق در‌آب‌

شهردار کنگاور ‌: شهرداری اقدامات عمرانی، لایروبی انهار، کانال‌ها و مسیل‌ها را انجام داده است

شهری
خیابان‌ها‌ غرق در‌آب‌

مجید رحمتی|   کرمانشاه- خبرنگار:

با توجه به شروع بارندگی‌ها ضرورت اتخاذ تدابیری به منظور جلوگیری از آبگرفتگی معابر کنگاور و البته سایر مناطق استان احساس می‌شود. این موضوع یکی از معضلات جدی مدیریت شهری کنگاور در سال‌های گذشته بوده و در هفته‌های اخیر نیز بارها مطرح شده و مورد انتقاد شهروندان قرار گرفته است. مسئولان معتقدند تخصیص اعتبارات کلان برای اصلاح معابر راهکار حل و فصل این معضل در بلندمدت است و در کوتاه‌مدت نیز آماده بودن کارکنان خدمات شهرداری برای مقابله با مشکل آبگرفتگیتوصیه می‌شود. 


آماده‌باش کامل دستگاه‌های اجرایی 

 فرماندار کنگاور در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: با توجه به اعلام اداره کل هواشناسی مبنی بر ناپایدار بودن شرایط جوی طی روزهای اخیر، در این شهرستان همه دستگاه‌های اجرایی ستاد بحران در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.  «خیرالله خزایی» بر تسریع رفع آبگرفتگی معابر و میدان‌های شهر هنگام بارندگی تاکید می‌کند و می‌افزاید: نیرو‌های خدماتی و امدادی هنگام بارش باران باید در حل مشکلات مردم فعالانه تلاش کنند. 

این مسئول همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در تخلیه آبگرفتگی در مناطق مختلف را ضروری بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: برای حل مشکل آبگرفتگی دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، راهداری و حمل‌ونقل، هلال احمر، مدیریت بحران و دیگر دستگاه‌ها باید فعالانه خدمات‌رسانی کنند.

فرماندار کنگاور با بیان این‌که هنگام بارش باران مشکلات در شهر‌ نسبت به دیگر مناطق غیرشهری بیشتر است، اظهار می‌کند: بارش باران در مناطق درون‌شهری نسبت به مناطق برون‌شهری ببیشتر مشکل ایجاد می‌کند و ضرورت دارد مدیریت شهری همه امکانات و تجهیزات را به کارگیرد.   خزایی با تاکید بر ارائه راهکار برای تسریع در رفع آبگرفتگی هنگام بارش باران می‌گوید: گستردگی آبگرفتگی در کنگاور زیبنده این شهر و مردمان خوب آن نیست و باید با ارائه راهکار و تدابیر مناسب برای تسریع در تخلیه آبگرفتگی معابر با همکاری همه دستگاه‌ها اقدام شود. 
 

کمبود اعتبار 

رئیس شورای شهر کنگاور نیز معتقد است برای اجرای طرح جامع آب‌های سطحی به اعتبارات قابل توجه نیاز است که امیدواریم دولت‌ در این زمینه اعتبارات عمرانی خوبی  اختصاص دهد. «ابوالقاسم طاهرآبادی» در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: مشکلات معابر شهر کنگاور به عنوان یک میراث نامیمون به شهردار کنگاور رسیده است. 

این مسئول می‌گوید: باید قبول داشت که این مشکلات مختص شهرستان کنگاور نیست. در مواقع بارندگی، تصاویری از آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها از تمام استان‌ها در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها پخش می‌شود.  وی تصریح می‌کند: به دلیل شرایط توپوگرافی و جغرافیایی، شهر کنگاور شیب مناسبی ندارد و همین امر سبب کندی حرکت رواناب‌ها به سمت جوی‌ها و در نتیجه سرریز شدن آنها به معابر و پیاده‌روها می‌شود.

رئیس شورای شهر کنگاور ادامه می‌دهد: کانال‌ها باید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه طراحی شوند و از شیب‌بندی، عمق، سرعت هدایت رواناب و ابعاد مجاری هدایت آب‌های سطحی مناسب برخوردار باشند. طاهرآبادی اضافه می‌کند: این مشکلات را به اطلاع مسئولان استانی رساندیم و در صورت تامین اعتبار مشکل آبگرفتگی شهر کنگاور رفع می‌شود. 


مقابله با آبگرفتگی معابر

شهردار کنگاور هم دراین‌باره به همشهری می‌گوید: شهرداری اقدامات عمرانی، لایروبی انهار، کانال‌ها و مسیل‌ها را انجام داده و برای جلوگیری از آبگرفتگی تجهیزات مورد نیاز را تدارک دیده است. همچنین نیروهای انسانی نیز آماده خدمات‌رسانی هستند. 

«رامین صادقی» اضافه می‌کند: طبق زمان‌بندی مشخص عملیات لایروبی در حال انجام است و این کار تا پایان فصل بارندگی ادامه دارد.  وی با بیان این‌که برنامه عملیاتی در خصوص مقابله با آبگرفتگی ناشی از بارندگی‌ها، قبل، بعد و در حین بارش‌ها انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: برنامه‌ها و اقدامات شهرداری شامل تجهیز گروه‌های فوریتی، استقرار نیروهای انسانی در محل‌های حساس و آبگیر و رفع مشکلات احتمالی زمان بارش برای شهروندان است.  ‏این مسئول یادآور می‌شود: شهروندان با رعایت مسائل ایمنی در مواقعی که بارش باران باعث آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها می‌شود از تردد زیاد در شهر خودداری کنند.

آنچه مسلم است امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهرنشینی، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه‌جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیرساخت‌های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید