• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39625
+
-

آشنایی با جوان توان‌یابی که پیگیری‌های زیادی برای رفع مشکل افراد مددخواه انجام داده است

یک تنه در خدمت 240 معلول

یک تنه در خدمت 240 معلول

الناز عباسیان|خبرنگار

منطقه 19


سومین فرزند خانواده زودتر از موعدش یعنی در ۷ماهگی متولد شد. پزشکان برای تکمیل دوران جنینی او، دریافت اکسیژن را تجویز کردند، اما متأسفانه به علت قصور یکی از نیروهای پزشکی بیمارستان، دستگاه اکسیژن غیرفعال شده و منجر به فلج بخشی از عصب‌های حرکتی مغز این نوزاد ‌شد. کسی این موضوع را جدی نگرفت تا اینکه پدر و مادرش که مشتاقانه منتظر برداشتن نخستین قدم‌های او بودند، متوجه بی‌حسی پاهای فرزندشان شدند. از آن پس 34 سال پرستاری از این کودک معلول از ناحیه 2پا را به جان خریدند تا «محمد مافی بالانی» را به جایگاه فعلی‌اش برسانند. حالا محمد که سال‌ها با مشقت‌های کم‌توانی زندگی کرده، آستین بالا زده و به‌عنوان دبیر کانون معلولان منطقه۱۹ تصمیم گرفته تا قدمی برای دیگر معلولان بردارد. او با اجرای طرح «راه‌های هموار» تاکنون خدمات متفاوتی را به اقشار توان‌یاب ارائه کرده است. با او به محله شریعتی رفتیم که برای هموارسازی ورودی بوستان مهران پیگیری‌های بسیاری داشته است.  

«درست است که خواستن توانستن است، اما گاهی برخی کارها از اختیارات ما خارج است و نمی‌توانیم به خواسته‌هایمان برسیم.» «محمد مافی‌بالانی» که ساکن محله شکوفه شمالی است، صحبت‌هایش را با این جمله آغاز کرده و می‌گوید: «یک معلول حرکتی هرچقدر هم اراده برای انجام فعالیت‌های اجتماعی و حضور در جامعه داشته باشد، اما اگر شرایط رفت‌وآمد برای او فراهم نشود، نمی‌تواند‌کاری از پیش ببرد. مسیرهای ناهموار و وسایل نقلیه نامناسب برای معلولان امکان حضور در شهر را از ما می‌گیرد. برای مثال سال۱۳۸۳ در دوران مدرسه در بین دانش‌آموزان مدارس استثنایی کشور در رشته تنیس روی میز نفر دوم شدم. این قهرمانی انگیزه مرا را برای ادامه فعالیت‌های ورزشی دوچندان کرد، اما متأسفانه نبود مجموعه ورزشی ویژه این رشته در محله‌‌ام و مشکلات رفت‌وآمد در شهر، مرا از ادامه کار منصرف کرد. آن سال‌ها رفت‌وآمد برایم سخت‌تر بود چون وضع پاهایم اجازه قدم برداشتن بیش از چند گام را نمی‌داد. با حمایت پدر و مادر ۱۹بار پاهای من جراحی شد و در نهایت به شکل فعلی درآمد. حالا با کمک ۲عصا می‌توانم راه بروم. من سوار اتوبوس و مترو هم می‌شوم اما راستش را بخواهید، به سختی این کار را انجام می‌دهم. گاهی هم مجبور می‌شوم با خودرو آژانس جایی بروم که هزینه‌های زیادی دارد. برای ما معلولان رفتن به نقاط مختلف شهر با این شرایط جسمانی، با خودرو آژانس و تاکسی راحت است ولی پرداخت هزینه‌ها برای همه، مقدور نیست. اگر یک مجموعه ورزشی ویژه معلولان نزدیک محل سکونت ما بود یا وسیله برای‌ تردد فراهم می‌شد، شاهد موفقیت‌های بیشتر معلولان بودیم.»



 مشکلات معابر را اطلاع‌رسانی کنید

دبیر کانون معلولان منطقه19 از تلاش‌هایش برای هموار‌سازی مسیرها برای معلولان می‌گوید: «مشکلات ناهمواری مسیر همیشه دغدغه من بود و دوست داشتم این موضوع را به اطلاع مسئولان برسانم. از این‌رو در کانون معلولان منطقه که زیرنظر اداره سلامت فعالیت می‌کند، یک کمپین به راه انداختیم تا اعضای کانون ارتباط بیشتری با مسئولان بگیرند. خوشبختانه شهرداران نواحی همکاری خوبی در این زمینه با ما داشته و مشکلات مطرح شده را برطرف می‌کنند. در این میان شهردار ناحیه2 بیشترین همکاری را داشته و جا دارد از او قدردانی کنم. در این طرح هریک از معلولان منطقه و حتی شهروندان که با مشکلات‌ تردد معلولان آشنا هستند، می‌توانند مسیر یا محل ناهموار را به شماره 55522211 (اداره سلامت) یا سامانه 137 اعلام کنند. پس از بررسی موضوع و تأیید مشکل مطرح شده، موضوع به مسئولان شهرداری اعلام می‌شود و خوشبختانه در کمترین زمان ممکن برای رفع مشکل مطرح شده اقدام می‌کنند.»

 کارآفرینی برای معلولان

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معلولان و خانواده‌های آنها کسب مهارت و اشتغال آنهاست. از این‌رو مافی با همکاری اداره سلامت شهرداری از کارآفرینان برتر برای ارتقای سطح مهارت معلولان دعوت به همکاری کرده است. دبیرکانون معلولان منطقه از استقبال کارآفرینان به‌ویژه «مهناز عزیزی» هنرمند کارآفرین رشته قالیبافی برای همکاری با کانون معلولان می‌گوید: «بسیاری از معلولان حرکتی می‌توانند به خوبی در رشته‌های هنری از جمله قالیبافی که برای هنرجویان درآمدزاست فعالیت کنند. شرکت‌های مختلف شرایطی از قبیل آموزش رایگان قالیبافی در کوتاه‌ترین بازه زمانی، بیمه قالیبافان و فروش دستاوردهای معلولان را فراهم کرده‌اند تا افراد متقاضی بدون نگرانی از آینده شغلی خود در این حرفه مشغول شوند.» او همچنین به‌عنوان نماینده 240 معلول منطقه، پیگیر افزایش مهارت و توانمندی و ایجاد اشتغال برای این قشر توان‌یاب از طریق ارتباط با خانه کارگر و دیگر ارگان‌هاست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید