• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 3 آذر 1397
کد مطلب : 38533
+
-

پایان خشونت آغاز رأفت

یادداشت
پایان خشونت آغاز رأفت


عباس اسدی،  روزنامه‌نگار
فردا عرش شادمان و مشعشع از وجود نازنین بزرگ پیامبری است که زادروزش پایانی بر درنده‌خویی، عصبیت جاهلی، نفرت قبیله‌ای و خشونت افسانه‌ای و آغازی بر رحمت لایزال، رأفت بی‌پایان، محبت بی‌دریغ و شفقت محمدی است.

فردا -که در تاریخ می‌تواند یکی از مقدس‌ترین روزهای آفرینش خداوندی نام گیرد- مادر والا پیامدار، فرزندی را به بشریت هدیه می‌کند که پایانی است بر آنچه تا آن زمان جامعه با فقدان چون اویی محروم مانده است.

محبت، رحمت، رأفت، شفقت، درایت و شفاعت با زادنش معنا و مفهوم می‌یابد و چونان منشوری در همیشه تاریخ پیش روی بشر گشوده می‌شود که رستگاری و دست‌یازیدن به اخلاق، راهی جز توسل جستن به او و آموزه گرفتن از مسلک و مرامش نمی‌شناسد. مگر نه اینکه تا پیش از بازگویی رسالت پیامبری‌اش به جامعه، دختران آن دیار زنده به گور می‌شدند و در زندگی و راه و رسم قبیله‌ای آن دیار بانوان به هیچ انگاشته می‌شدند.

رسول گرامی اسلام در امتداد رسالت دیگر پیامبران الهی آمد تا به بشریت در آن مقطع زمانی پیام دهد دست از خشونت بکشند و راه دوستی و محبت و شفقت را برای بشر امروز ساری و جاری کنند. خمیرمایه حضورش وحدت و همراهی با سایر ادیان الهی است و بیراه نیست که منشأ زادروزش هفته وحدت نام می‌گیرد تا با تأسی از او و اخلاق نیکویش تمام دینداران متأثر از منشور آورده‌اش بپذیرند و باورمندانه بر این واقعیت پای‌بفشرند که دخیل بستن به رأفت و رحمتش می‌تواند اختلاف‌ها را از میان بردارد و پیوندها را میداندار کند تا آنجا که دوستی و همدلی جایگزین خشونت‌ورزی و عصبیت شود.

اگرچه پیامبر قدسی اکنون درمیان ما نیست و قرن‌ها جای خالی عطر حضورش چالشی بزرگ پیش‌روی ما قرارداده است اما رسم دیرینه گذشت، مهربانی، عطوفت و رحمتش همچنان جاری است و بخشش آنها که حتی در حق او جفا کردند همچنان در همیشه تاریخ پیام پرآموزه‌ای است برای همه ما که چونان او رفتار کنیم و ببخشاییم و بگذریم تا راه مهربانی همچنان فراخ و گشاده بماند.

امروز پیشوای صلح در میان ما نیست، اما راه و رسم او چونان منشوری مشعشع فراروی ماست تا بر مسیر او گام گذاریم و بدانیم چنانچه راه صلح و تدبیر و نرمش را انتخاب کنیم، حکمتی درون آن نهفته است که مهربانی می‌پراکند و عطوفت می‌زاید.

خجسته زادروز پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص)، اسوه اخلاق، کمال حسن و نیکویی، انتهای همه خوبی‌ها و زادروز امام جعفر صادق(ع) امام ششم شیعیان، بزرگ‌پیشوای علم و عمل و عبادت و پرچمدار شاهراه ولایت علوی بر رهروان این دو خورشید تابناک و فروزنده تهنیت
و خجسته باد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :