• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38477
+
-

رویارویی توییتری ظریف و ترامپ

آمریکا
رویارویی توییتری ظریف و ترامپ

 بیانیه دونالد ترامپ درباره قتل جمال خاشقجی که قرار بود فرصتی برای محکوم‌کردن این اقدام باشد، به بهانه‌ای برای اعلام همراهی رئیس‌جمهور آمریکا با عربستان سعودی‌ و انتقاد از ایران تبدیل شد؛ موضوعی که البته بلافاصله تحت‌الشعاع واکنش توییتری محمدجواد ظریف قرار گرفت و انتقادهای بسیاری را علیه ترامپ به‌دنبال داشت.

ترامپ که پس از فشارهای بسیاری در داخل آمریکا به قتل روزنامه‌نگار عربستانی واکنش نشان می‌داد، ترجیح داد بیانیه‌اش را با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران آغاز کند و مدعی شود که مقابله با اقدامات ایران در خاورمیانه دلیل همراهی و همکاری آمریکا با عربستان است. رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه خود دنیای امروز را «جای بسیار خطرناکی» خواند و ایران را مسئول جنگ یمن، بی‌ثباتی عراق و وضعیت بحرانی سوریه دانست. ترامپ مدعی شد: «ایرانی‌ها بسیاری از آمریکایی‌ها و مردم بی‌گناه را در سراسر خاورمیانه کشته‌اند.» او همچنین ادعا کرد که ایران «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان» است.

دونالد ترامپ در مقابل، به تمجید از عربستان پرداخت و گفت که اگر ایران خروج از یمن را بپذیرد، عربستان هم از یمن خارج خواهد شد. او همچنین گفت عربستان حاضر است برای مبارزه با «تروریسم اسلام افراطی» میلیاردها دلار هزینه کند؛ اظهاراتی که واکنش بسیاری از رسانه‌ها در آمریکا و اروپا را به‌دنبال داشت و بسیاری او را «دروغگو» خواندند.

محمدجواد ظریف اما به بخش اول بیانیه ترامپ که درباره ایران بود پاسخ تندی داد و آن‌ را «شرم‌آور» خواند. وزیر خارجه نوشت: «آقای ترامپ به شکل عجیب و غریبی، نخستین پاراگراف بیانیه شرم‌آورش درباره جنایت‌های سعودی را به این اختصاص داده که ایران را به هر تخلفی که به ذهنش رسیده متهم کند.» 

این واکنش ظریف همزمان با انتشار بیانیه ترامپ، در بسیاری از رسانه‌های دنیا منتشر شد. رسانه‌های آمریکایی ازجمله شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی و روزنامه‌های واشنگتن پست و نیویورک تایمز، «شرم‌آور» خواندن سخنان ترامپ از سوی ظریف را مورد توجه قرار دادند. برخی رسانه‌ها و خبرنگاران آمریکایی نیز در شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر، بند به بند بیانیه دونالد ترامپ را مورد راستی‌آزمایی قرار دادند و دروغ بودن آنها ازجمله اتهامات مطرح شده علیه ایران را اثبات کردند.

ظریف عصر دیروز نیز تروریست خواندن ایرانی‌ها از سوی ترامپ را دوباره مورد توجه قرار داد و در یک پست توییتری دیگر شدیدا از رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد. ظریف نوشت: «یک ملت شامل مردمانش است، ترامپ دائما ایران را یک ملت تروریست می‌خواند و خصومت خود را نسبت به تمامی مردم بروز داده و دلیل واقعی هدف قرار دادن آنها با تحریم‌های غیرقانونی را در معرض دید قرار می‌دهد.» وزیر خارجه در ادامه نوشته است: «رؤیای جنگ‌طلب‌های آمریکایی برای ریشه‌کن کردن ملت ایران هرگز محقق نخواهد شد.»

تمسخر ترامپ، مورد توجه کاربران توییتر
غیر از واکنش ظریف به ترامپ و محکوم کردن مواضع او درباره ایران، تمسخر رئیس‌جمهور آمریکا از سوی او نیز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. ظریف در ادامه پست توییتری اول خود در واکنش به بیانیه ترامپ گفت که آمریکا، ایران را مسئول هر مشکلی می‌داند. او به طعنه نوشت: «شاید ما مسئول آتش‌سوزی کالیفرنیا هم باشیم، چراکه ما در شن‌کش کردن جنگل‌های آمریکا کمکی نکرده‌ایم؛ دقیقا همان کاری که فنلاندی‌ها می‌کنند.»

این بخش از توییت ظریف، به سخنان ترامپ درباره علت آتش‌سوزی‌ها اخیر در جنگل‌های کالیفرنیا در غرب آمریکا اشاره دارد. ترامپ روز یکشنبه در بازدید از مناطق درگیر آتش‌سوزی گفت که دلیل این آتش‌سوزی‌ها نه تغییرات آب‌وهوایی، بلکه مشکلات مدیریتی است. او گفت که رئیس‌جمهور فنلاند به او گفته که کشورش هرگز تجربه آتش‌سوزی در جنگل را ندارد چراکه فنلاندی‌ها برای شن‌کش‌ کردن جنگل‌ها (پاکسازی جنگل‌ها از شاخ و برگ درختان با استفاده از چنگک) وقت زیادی می‌گذارند و موفق هم بوده‌اند. سائولی نینیسته، رئیس‌جمهور فنلاند، اما گفت که هرگز چنین جمله‌ای به ترامپ نگفته است.

این ماجرا در فنلاند واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشت و تعداد زیادی از فنلاندی‌ها برای تمسخر ترامپ با جارو، چنگک و حتی جاروبرقی به میان جنگل رفتند و عکس‌های خود را زیر هشتگی که به همین منظور ایجاد شده بود منتشر کردند. اشاره محمدجواد ظریف به ماجرای تمسخر ترامپ از سوی فنلاندی‌ها در پست توییتری خود، بار دیگر باعث داغ شدن فضای تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در این رابطه شد و فنلاندی‌ها دوباره در توییتر تصاویر و ویدئوهای خود را برای مسخره‌کردن ترامپ منتشر کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید