• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37823
+
-

رهبر معظم انقلاب در دیدار برهم صالح، رئیس جمهور عراق:

عراقِ مستقل و پیشرفته برای ایران مفید است

رؤسای جمهور ایران وعراق درباره ایجاد یک منطقه آزاد تجاری و اتصال راه‌‌آهن شلمچه به بصره توافق کردند

رهبری
عراقِ مستقل و پیشرفته برای ایران مفید است

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار آقای برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق و هیأت همراه، با ابراز خرسندی از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی در عراق و انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و مسئولان دیگر و ایجاد ثبات و استقرار، تأکید کردند: راه غلبه بر مشکلات و مقابله با توطئه‌های بدخواهان، حفظ اتحاد ملی در عراق، شناخت صحیح دوست و دشمن و ایستادگی در مقابل دشمن وقیح، تکیه بر نیروی جوانان و حفظ و تقویت ارتباط با مرجعیت است.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای دیدار با تبریک به آقای برهم صالح به‌دلیل برگزیده شدن برای مسئولیت بزرگ ریاست‌جمهوری در کشور مهم عراق، به ارتباطات ریشه‌دار و عمیق و تاریخی 2ملت ایران و عراق اشاره کردند و گفتند: ارتباطات 2ملت بی‌نظیر است که نمونه بارز آن، پیاده‌روی بزرگ اربعین است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حضور بیش از 2میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال خاطرنشان کردند: دل‌های همه زائران ایرانی بعد از بازگشت، مملو از تشکر از میهمان‌نوازی مردم عراق بود و این نشانگر بزرگواری حداکثری عراقی‌ها در میزبانی از زائران ایرانی است و این میهمان‌نوازی و ارتباط همراه با مهر و محبت میان 2ملت جز با زبان هنر قابل بیان نیست. رهبر انقلاب اسلامی با تشکر صمیمانه از رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و دیگر مسئولان و ملت عراق به‌دلیل میهمان‌نوازی کم‌نظیر در ایام اربعین، به رنج و محنت مردم عراق در دوران‌های گذشته اشاره کردند و گفتند: اکنون که ملت عراق بعد از دوران‌های استبدادی، صاحب کشور است و استقلال و حق رأی و انتخاب دارد، برخی دولت‌ها و کشورهای بدخواه به‌دنبال آن هستند تا مردم عراق طعم این پیروزی و دستاورد بزرگ را نچشند و عراق و منطقه، روی آرامش را نبینند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: تنها راه مقابله با این توطئه‌ها، حفظ و تقویت اتحاد میان گروه‌های عراقی اعم از عرب و کرد و شیعه و سنی است.

رهبر انقلاب اسلامی، شناخت دقیق و صحیح دوست و دشمن را در سیاست خارجی بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: برخی دولت‌ها در منطقه و در خارج از منطقه به‌شدت نسبت به اسلام، شیعه و سنی و عراق، بغض و کینه دارند و در امور داخلی عراق دخالت می‌کنند که باید در مقابل آنها با قدرت ایستاد و درخصوص ایستادگی در برابر دشمن وقیح و صریح، به‌هیچ‌وجه ملاحظه نکرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص همکاری‌های دوجانبه میان ایران و عراق تأکید کردند: مسئولان جمهوری اسلامی برای گسترش همکاری‌ها با عراق بسیار مصمم و محکم هستند و من هم به این موضوع عمیقا معتقدم. ایشان با اشاره به ظرفیت‌های فراوان 2 کشور برای گسترش همکاری‌ها، افزودند: عراقِ عزیز، قوی، مستقل و پیشرفته برای ایران بسیار مفید است و ما در کنار برادران عراقی خود خواهیم بود.



ایشان ضرورت حفظ و تقویت ارتباط با مرجعیت را بسیار مهم خواندند و گفتند: ارتباط با مرجعیت، در مراحل و مقاطع مختلف، کارساز و گره‌گشا خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی تکیه بر جوانان را زمینه‌ساز انجام کارهای بزرگ دانستند و افزودند: نمونه بارز نتایج فوق‌العاده تکیه بر جوانان، شکل‌گیری حشدالشعبی در جریان مبارزه با تروریسم تکفیری بود که باید آن را حفظ کرد. در این دیدار که روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، دیدار با رهبر انقلاب اسلامی را افتخاری بزرگ دانست و گفت: من با یک پیام صریح و آشکار به تهران آمده‌ام مبنی بر اینکه عوامل و عناصر پیوند‌دهنده 2 ملت ایران و عراق، ریشه در تاریخ دارد و غیرقابل تغییر است.

رئیس‌جمهور عراق با اشاره به مذاکرات خود در تهران، خاطرنشان کرد: ما به‌دنبال گسترش بیش از پیش همکاری‌ها در همه زمینه‌ها و ارتقای آن به سطحی هستیم که در‌ شأن روابط اجتماعی و فرهنگی و مصالح مشترک 2 ملت باشد. آقای برهم صالح، خدمت به زائران حسینی در اربعین را افتخاری برای دولت و ملت عراق دانست و با تأکید بر اینکه عراق کمک‌ها و حمایت‌های ایران را در دوران مبارزه با استبداد صدامی و در دوران مبارزه با تروریسم تکفیری فراموش نخواهد کرد، افزود: ما حکمت و عقلانیت و تدبیرِ مرجعیت را یک نعمت بزرگ برای ثبات و آرامش و پیشرفت عراق می‌دانیم. وی مهم‌ترین اولویت مسئولان عراقی در دوران جدید را بازسازی و احیای زیرساخت‌ها، مبارزه با فساد، ارائه خدمات مناسب به مردم عراق، اصلاحات داخلی و تقویت اتحاد ملی برشمرد و تأکید کرد: ما بنا داریم عراق را به یک کشور قوی در منطقه تبدیل کنیم و امید داریم بتوانیم از همکاری‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی برای بازسازی عراق، بیش از گذشته بهره‌مند شویم.

   اجازه لطمه به روابط با ایران را نمی‌دهیم

علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق تأکید کرد: طراحی‌های متعدد آمریکا و برخی کشورهای مرتجع منطقه برای بر‌هم‌زدن روابط دوستانه بین 2 ملت راه به جایی نخواهد برد. نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به تلاش مستمر آمریکا و بهره‌گیری از موقعیت‌های مختلف به‌منظور حمایت از عناصر باقیمانده تروریست افزود: واشنگتن به‌دنبال استفاده از حربه تحریم و اعمال فشار مستقیم علیه کشورهای مستقل است. برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق با اشاره به رفع فتنه تروریسم داعشی در عراق و قرار گرفتن این کشور در شرایطی جدید گفت: عراق نسبت به اقدامات مغایر امنیت منطقه‌ای و اقدامات مخرب برخی کشورها برای ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در عراق یا تضعیف کشورها به وسیله تحریم‌های غیرقانونی حساس بوده و با هر تلاشی که در مسیر ضربه‌زدن به اتحاد 2 کشور باشد، قاطعانه مقابله خواهد کرد. رئیس‌جمهور عراق با اشاره به اهداف و منافع مشترک 2 کشور، ضرورت تقویت سازوکارهای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: به هیچ کشور یا گروهی اجازه نخواهیم داد که از عراق برای لطمه‌زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.


چشم‌انداز 20 میلیارد دلاری در تجارت ایران و عراق



برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق دیروز در رأس هیأتی به تهران آمد و با حسن روحانی همتای ایرانی‌اش دیدار کرد. صالح پس از تشکیل دولت عراق به برخی کشورهای منطقه از جمله کویت، امارات و اردن سفر داشت. مهم‌ترین محور سفر صالح به تهران رایزنی درباره همکاری‌های اقتصادی در دوران تحریم آمریکا بود. در مذاکرات روحانی و صالح، وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، اطلاعات و مقاماتی از وزارت نیرو روحانی را همراهی می‌کردند.

حسن روحانی در نشست خبری با همتای عراقی‌اش با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های بیشتری برای توسعه روابط میان 2 کشور ایران و عراق وجود دارد، گفت: امروز روابط اقتصادی بین 2 کشور حدود 12میلیارد دلار است که می‌توانیم با تلاش دوجانبه آن را به 20میلیارد دلار برسانیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه روابط و تبادل برق، گاز، فرآورده‌های نفتی و فعالیت 2 کشور در زمینه کشف و استخراج نفت با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.

در آستانه سفر صالح به تهران خبرگزاری رویترز مدعی شده بود که عراق قصد دارد در ازای دریافت برق و گاز از ایران غذا تحویل دهد؛ ادعایی که از سوی عراق و ایران تکذیب شد.

موضوع ریزگرد از دیگر محورهای رایزنی روحانی و صالح بود. رئیس‌جمهور ایران در این رابطه تأکید کرد: همانطور که ایران ملت عراق را از رنج داعش با کمک یکدیگر خلاص کرد، امیدواریم مردم جنوب ایران را نیز با کمک 2 کشور از مشکل ریزگرد خلاص کنیم.

برهم صالح هم در این نشست خبری تأکید کرد: موضوعی که در رابطه با همکاری زیست‌محیطی مطرح شد، بسیار مهم است و نه برای امروز بلکه برای نسل‌های آینده مسائل زیست‌محیطی یک مشکل جهانی است.

رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه امروز مسائل زیست‌محیطی در منطقه بسیار حائز اهمیت است، گفت: ایران و عراق باید با تشکیل کارگروهی مشترک پروژه‌های عملی برای مهار گردوغبار، بیابان‌زدایی و استفاده بهتر از منابع آبی را ساماندهی کنند و مطمئن باشید من خود شخصا این موضوع را پیگیری می‌کنم. وی در رابطه با داعش هم خاطرنشان کرد: همچنین ما مواضع ایران در مبارزه اخیر علیه تروریسم را فراموش نخواهیم کرد.

برهم صالح 10مهرماه 97توانست پس از 2 دور رأی‌گیری در پارلمان عراق، با کسب 175رأی تصدی پست ریاست‌جمهوری این کشور را به دست آورد و سومین رئیس‌جمهور عراق شود. حیدر العبادی، نخست‌وزیر قبلی عراق در آستانه انتخاب دولت جدید این کشور گفته بود که عراق چاره‌ای جز اجرای تحریم‌های آمریکا ندارد؛ موضوعی که باعث شد سفر او به تهران لغو شود. مقامات دولت جدید عراق بارها تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرده‌اند؛ از جمله برهم صالح که با بیان اینکه نباید بار تحریم آمریکا روی دوش عراق بیفتد، گفته است: ایرانی‌ها در روزهای سخت کنار ما بودند، چرا از آنها دفاع نکنیم؟ دیدار صالح و روحانی حاشیه‌هایی هم داشت. پرویز اسماعیلی، معاون اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در توییتر خود گریزی به یکی از این حاشیه‌ها داشت و نوشت: «مطایبه دیپلماتیک رؤسای جمهور ایران و عراق در مذاکرات صمیمی روز شنبه دکتر روحانی با اشاره به نام وزرای خارجه(ظریف و الحکیم): وزرای خارجه ما با «ظرافت و حکمت» برای ثبات و توسعه منطقه همکاری می‌کنند و برهم‌ صالح: «ان‌شاءالله بدعم روحانی و عمل صالح» (ان‌شاءالله با حمایت روحانی و عمل صالح)»

   عراق بخشی از تحریم ایران نخواهد بود

رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه متأسفانه امروز در منطقه شاهد شرایط تأسف‌بار و درگیری‌ها و کشمکش‌های بی‌فایده هستیم، خاطرنشان کرد: باید شرایط جدید و نظام منطقه‌ای باثباتی را ایجاد کنیم که مبتنی بر هم‌گرایی و منافع ملت‌ها باشد و مطمئناً جمهوری اسلامی ایران در این راستا نقشی محوری دارد. برهم صالح با اشاره به ضرورت توسعه و تقویت همکاری‌های ایران و عراق برای مقابله با تروریسم، افراط‌گرایی و تکفیر در منطقه، خاطرنشان کرد: مطمئناً عراق بخشی از سازوکار تحریم و یا اعمال هرگونه سیاست‌های خصمانه علیه ایران نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید