• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37550
+
-

10درصد جمعیت پایتخت دیابت دارند

بر اساس مطالعات انجام‌شده در ایران حدود 6میلیون نفر دیابتی داریم که 10درصد از این جمعیت در پایتخت زندگی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود شیوع دیابت در ایران تا سال۲۰۲۵ به حدود ۱۸درصد برسد که در زنان به ۱۹درصد و در مردان به ۱۷درصد افزایش می‌یابد. در دنیا در هر 6ثانیه یک نفر در اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهد. ضمن اینکه 4میلیون نفر سالانه به دیابت مبتلا می‌شوند. همچنین میزان شیوع دیابت در دنیا حدود ۴۲۵میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌شود این عدد تا 3،2 دهه آینده به بالای ۶۰۰میلیون برسد
.باقر لاریجانی، نایب‌رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به آمار بیماری دیابت در ایران و عوارض ناشی از آن گفت: بیماری‌های دیابت، قلبی-عروقی، سرطان و تنفسی مزمن از بیماری‌های اصلی غیرواگیر هستند که ۸۰درصد بیماری‌های غیرواگیر را دربرمی‌‌گیرند. هدف ما در کنترل بیماری‌های غیرواگیر کاهش ۲۵درصدی مرگ‌ومیر زودرس ناشی از این بیماری‌ها تا سال۲۰۲۵ است؛ برای مثال یکی از اهداف ما توقف رشد چاقی و دیابت است.لاریجانی در نشست خبری روز جهانی دیابت به همشهری اظهار داشت: براساس مطالعات ما در کشور حدود ۲۳درصد چاقی داریم که این چاقی در زنان حدود ۳۰درصد و در مردان حدود ۱۵درصد است. همچنین میزان شیوع چاقی در استان‌های شمالی و مرکزی بیشتر است. درعین حال در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان مسئله چاقی زیاد مهم نیست.وی با بیان اینکه میزان تحصیلات یک جامعه می‌تواند در شیوع بیماری‌های غیرواگیر تأثیرگذار باشد، افزود: براساس مطالعات شیوع چاقی در افراد کم‌سواد بیشتر است. همچنین شیوع دیابت در ایران حدود ۱۱درصد جمعیت است که در زنان 5/11درصد و در مردان ۱۰درصد مشاهده می‌شود. شیوع دیابت در افراد کم‌سواد ۱۸درصد و در افراد تحصیلکرده 7درصد است. تنها ۶۰درصد از دیابتی‌ها درمان خود را ادامه می‌دهند و حدود ۳۶درصد از جمعیت دیابتی کنترل خوبی بر بیماری‌شان دارند که اگر به همین شیوه پیش برویم، عوارض ناشی از دیابت گریبانگیر جامعه می‌شود. نایب‌رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه یک‌چهارم جمعیت ایران یعنی ۲۶درصد فشارخون دارند، ‌گفت: در ایران حدود ۲۷درصد از زنان فشارخون دارند. البته تحصیلات نیز در اطلاع از این بیماری مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد افراد تحصیلکرده یا فشارخون ندارند یا آن را به‌طور صحیح کنترل می‌کنند. در عین حال حدود ۶۰درصد از فشارخونی‌ها از بیماری‌شان مطلع هستند و حدود ۴۰درصد درمان مؤثر می‌گیرند. درباره میزان شیوع چربی خون هم حدود ۲۲درصد جمعیت ایران افزایش چربی خون دارند که ۵۰درصد از این افراد از این موضوع اطلاع دارند و ۳۰درصد از آنها درمان مؤثر می‌گیرند. او ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر میزان فعالیت فیزیکی فرد است. براساس مطالعات حدود ۶۰درصد از جمعیت ایران فعالیت فیزیکی مناسب ندارند. همچنین ۱۴درصد استعمال سیگار دارند که این موضوع در مردان بیشتر بوده و در زنان حدود 2درصد است.
تغذیه مناسب نیز در پیشگیری از ابتلا به دیابت یا دیگر بیماری‌های غیرواگیر تأثیرگذار است؛ به‌طور مثال مصرف میوه‌ها و سبزیجات در طول روز بسیار مهم است، اما تنها ۱۷درصد جمعیت ایران میوه کافی در روز مصرف می‌کنند و  تنها ۴۲درصد جمعیت مصرف کافی سبزیجات دارند؛ با وجود اینکه سبزی و میوه در کشور کم نیست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید