• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37487
+
-

کتاب های پرفروش تا پاییز 97 کدام ها هستند؟

کتاب‌هایی در تقاطع استقبال

نیم‌نگاهی به تعدادی از کتاب‌های مهم یا پرفروشی که در سال‌جاری به بازار آمده‌اند

عیسی محمدی

هر کتابی، در زمانی و مکانی و موقعیتی منتشر می‌شود و به‌دست خوانندگان و علاقه‌مندان و کنجکاوان خود می‌رسد. حالا این موقعیت و علاقه‌مندان، می‌توانند باعث فروش و موفقیت بیشتر یک کتاب شوند یا اینکه آن را در اغما فرو ببرند؛ طوری که انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته. به این تعبیر، حالا کتاب‌هایی نیز در جغرافیای زمانی 1397به مرحله چاپ و ارائه رسیده‌اند که البته چون سال ادامه دارد هنوز هم چاپ و ارائه کتاب‌هایی ازاین‌دست ادامه دارد. می‌خواهیم ببینیم تا همین‌جایی که الان ایستاده‌ایم، مهم‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های چاپ 97 کدام‌ها بوده‌اند. شاید دانستن درباره این کتاب‌ها، برای شما هم جالب باشد.

  دلهره  مدام گریختن / سابیر هاکا

اشتباه نکنید؛ شما قرار نیست اثری از یک شاعر اهل ترکیه یا جای دیگر را بخوانید؛ سابیر هاکا، شاعر ایرانی متولد کرمانشاه است؛ یک شاعر دهه شصتی. او این مجموعه اشعار را در 64صفحه و با قیمت 7هزار تومان راهی بازار کرده است. او بیشتر به شعرهای کارگری علاقه دارد و به همین دلیل، به شاعر کارگران نیز معروف شده است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «از من نخواه که دوستت نداشته باشم/ عشق اگر بمیرد/ زندگی بال‌هایش را می‌گشاید و/ می‌پرد/ چنان پرنده‌ای که ناگهان بهراسد... .»

 اسکارلت دهه60 / سجاد افشاریان

سجاد افشاریان را شاید از اجرای استندآپ‌کمدی‌های او در برنامه خندوانه بشناسید. اما بد نیست بدانید که افشاریان، شاعر قابلی هم هست. دلیل این حرف‌مان هم استقبال خوبی است که از نخستین مجموعه اشعار او شده است. نخستین مجموعه اشعار او، یک کتاب 104صفحه‌ای 10هزارتومانی است که 54شعر را در دل خود جای داده است. در بخشی از این کتاب آمده است: «فقط می‌خواهم معجزه‌ام/ شادی چشم‌هایت باشد/ من پیامبر لبخندم/ خدا کند که با خدا به نتیجه برسیم.»

 طریق بسمل‌شدن / محمود دولت آبادی

این کتاب در سال‌های‌1383 تا 1385خورشیدی به نگارش درآمده است و اثری است در حوزه جنگ؛ جنگ تحمیلی ایران و عراق. لابد دانستن همین نکته، برای خیلی از علاقه‌مندان داستان ایرانی، یک علامت سؤال ایجاد می‌کند؛ چرا که ترکیب دولت‌آبادی و جنگ تحمیلی، حتماً می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.  البته این کتاب 10سالی در نوبت مجوز بوده تا اینکه گره آن در اردیبهشت امسال باز شده و توسط نشر چشمه نشر یافته است.

قهوه سرد آقای نویسنده / روزبه معین

شاید برایتان جالب باشد بدانید که کتابی تنها یک‌ماه بعد از چاپ خودش، به نوبت چاپ بیستم برسد، نه؟ اما این اتفاق برای رمان ایرانی «قهوه سرد آقای نویسنده» افتاده است؛‌ رمانی عاشقانه، معمایی و هیجانی. البته اگر بخواهیم تقلب نکنیم، باید اشاره کنیم که این کتاب در سال گذشته نشر یافته، اما این پدیده نوظهور بازار نشر و داستان ایران، در بهار امسال نیز جزو پرفروش‌ها بوده است. 

قصه دلبری / محمدعلی جعفری

جعفری در اصل، یک روزنامه‌نگار و مدیرمسئول یکی از نشریات شهر یزد است، اما به ادبیات و نوشتن دچار آمده و نمی‌تواند از این وادی دور بماند. کتاب‌های او چندسالی است که مورد توجه قرار گرفته‌اند. انتشارات روایت فتح، یکی از دیگر کتاب‌های این نویسنده جوان را در قالب خاطرات محمدحسین محمدخانی، یکی از شهدای مدافع حرم، جمع‌آوری کرده و به چاپ رسانده است. این کتاب در واقع عاشقانه‌های همسر شهید است. جالب اینکه محمدخانی قبل از شهادتش، به همسرش سفارش کرده بود که کتاب خاطرات‌شان توسط انتشارات روایت فتح به چاپ برسد. 

آتش و خشم / مایکل وولف

این کتاب در سال 2018 و در آمریکا به چاپ رسیده است؛ کتابی که هدف اصلی آن، به چالش کشیدن شخص و سیاست‌های دولت دونالد ترامپ بوده است. انتشار آن باعث ایجاد تنش‌های مختلفی هم شده است. مایکل وولف، روزنامه‌نویس و ستون‌نگار آمریکایی است که در این کتاب، به‌نوعی دست به افشاگری‌هایی علیه ترامپ و اطرافیانش زده است. این کتاب با ترجمه علی سلامی، توسط انتشارات مهداندیش نیز به فارسی‌زبانان ارائه شده و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال، جزو پراقبال‌ها بوده است. جالب است بدانید که بعد از نشر این کتاب، ترامپ و وکلایش، شکایتی علیه نگارنده و منتشر‌کننده آن تنظیم کردند که همین شکایت نیز تنش‌هایی را در فضای رسانه‌ای و روشنفکری آمریکا ایجاد کرد.

 علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس 30ساله / قصیده گلمکانی

چرا این کتاب مهم است؟ اول اینکه در سال‌جاری و همین یکی‌ دو ‌ماه پیش توسط نشر چشمه نشر یافته است. دوم اینکه درباره یکی از مهم‌ترین تهیه‌کنندگان سینمای قبل از انقلاب یا همان فیلمفارسی‌هاست. از عباسی، تنها یک مصاحبه در فضای مجازی و رسانه‌ای وجود داشت که طی آن، خاطراتی را نقل کرده بود. اما حالا قصیده گلمکانی، کتاب خاطرات او را تقدیم کتابخوانان فارسی‌زبان کرده است. این کتاب هم در زمان رونمایی و همزمان با انتشار، بحث‌های زیادی ایجاد کرد؛ چراکه به‌نوعی رمزگشایی از جعبه ‌سیاه فیلم‌های قبل از انقلاب بود؛ ضمن اینکه در حوزه کتاب‌های سینمایی، جای اثری از این دست خالی بود.

هنر تحریم‌ها / ریچارد نفیو

نمی‌دانیم این اثر را باید در زمره کتاب‌های منتشرشده بدانیم یا نه. این کتاب توسط مرکز پژوهش‌های مجلس به زبان فارسی برگردان شده و در اختیار نمایندگان مجلس گذاشته شده است. البته نسخه قابل دانلود آن نیز در اینترنت موجود است. حالا شما بگویید که این کتاب مهم در حوزه سیاست‌خارجه مرتبط با ایران، مکتوب است یا غیرمکتوب؟ نکته بعدتر اینکه حتی در بعضی از خبرها آمده بود که نویسنده کتاب از ترجمه بدون اجازه آن انتقاد کرده است! اما به هر حال این کتاب، با توجه به بازخوانی فلسفه سیاسیون آمریکا در استفاده از تحریم‌ها علیه ایران و کشورهای دیگر و نیز برخی دیگر از افشاگری‌ها، جزو کتاب‌های پررفرنس در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور طی سال اخیر بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید