• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3650
+
-

هاشمی، عقلانیت و اعتدال

یادداشت
هاشمی، عقلانیت و اعتدال

علی عسکری|نماینده پیشین مشهد و مدرس حوزه و دانشگاه:

یک‌سال از رحلت آیت‌الله هاشمی رفــسنجـانــی می‌گذرد. خلأ وجودی آیت‌الله در مجموعه‌نظام به‌ویژه در حوزه‌های تصمیم‌سازی‌ و راهبردی مشهود و غیرقابل‌انکار است. مرحوم آیت‌الله هاشمی با دارا بودن تجربه مبارزاتی بالا، عقلانیت و هوشمندی کم‌نظیر، همیشه گره‌گشای مشکلات مردم و نظام بود و مرد بحران‌ها شناخته می‌شد. چهره ممتاز و جذابی که گاهی در بدترین شرایط سخن و کلامش برای مردم و نخبگان، امیدآفرین و باعث وحدت بود. چهره دلسوزی که درعرصه‌های مختلف و میدان‌های کاری دلسوزانه خود را در معرض رأی مردم قرار می‌داد و هر گاه دعوا بین قدرت و خواست ملت پیش می‌آمد او جانبدار خواست ملت بود. 

به همین جهت بود که در تمامی سال‌های پس از پیروزی انقلاب، حضوری ثمربخش و سازنده در میان مردم و جامعه داشت. وی از طریق نواندیشی اسلامی و مقابله با افراط به اعتدال و میانه‌روی تأکید می‌کرد. تنگناها و مصیبت‌هایی که سطحی نگران باعث پیدایش آنها می‌شدند و مانع‌تراشی‌های همراه با تخریب و اهانت آنان اندیشه اعتدالی او را مختل نمی‌کرد و بدون اینکه اختلافی ایجاد کند و یا قهر پیشه نماید، با آرامش راه خودش را به پیش می‌برد و همیشه مقید بود آرامش ملت را حفظ کند و مردم و نخبگان هم او را سیاستمداری فهیم و دلسوز دانسته و نماد مصلحت، تدبیر و عقلانیت معرفی می‌کردند.

آثار قلمی و میراث فکری به جای مانده ازوی از قبیل: تفسیر راهنما، نواندیشی اسلامی و مجموعه خاطرات نشریافته بهترین دلیل بر این مدعا است؛ به‌عنوان نمونه در خاطرات آیت‌الله هاشمی می‌خوانیم: بعد از نماز صبح به مجلس رفتم گزارش‌ها حاکی از این بود که دو نفر یمنی؛ یک هواپیمای عربستان سعودی را آورده‌اند و در فرودگاه مهرآباد نشانده‌اند. با وزیر خارجه (ولایتی) در این باره صحبت کردم. قرار شد که هواپیما را صحیح و سالم بگیریم و به عربستان سعودی پس بدهیم... این اقدام تنش‌زدایانه و ده‌ها مورد مانند آن که بیانگر واکنش‌های بموقع، آینده‌نگرانه و هوشمندانه اوست، نشانگر اعتدال آن یار سفر کرده در مواجهه با مسائل داخلی و بین‌المللی و چگونگی حل مسالمت‌آمیز آنهاست. اقدام‌های معتدلانه‌ای که ناملایمات‌های زیادی را از سر مردم و کشور مرتفع ساخته و اصلاح و آرامش امور ملت را تضمین می‌کرد. روحش شاد  و یادش گرامی باد.

این خبر را به اشتراک بگذارید