• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 11 دی 1399
کد مطلب : 120486
+
-

شهید سلیمانی، سردار اعتدال و‌تدبیر

رئیس‌جمهور در مقام نکوداشت نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی: همیشه یک مسیر اعتدال ملی را طی می‌کرد

دولت
شهید سلیمانی، سردار اعتدال و‌تدبیر

 تمجیدهای روز چهارشنبه رئیس‌جمهور از درایت و تدبیر و اعتدال سردار شهید قاسم سلیمانی، گلایه‌های او از دوقطبی‌سازی‌های مخالفان دولت بر سر بدیهی‌ترین مسائل و منافع ملی را هم به همراه داشت. حسن روحانی با تعجب از مخالف‌خوانی رقبای دولت بر سر ضرورت افزایش فروش نفت، گفت: «یکی می‌گوید خوب است نفت را زیاد بفروشیم. یکی می‌گوید بودجه ما نباید متکی به نفت باشد.
 آدم دچار حیرت می‌شود که چرا راجع به مسئله به این سادگی و واضحی بحث می‌شود؟» این دوقطبی‌سازی بر سر خرید یا تولید واکسن کرونا نیز واکنش تیزوتند دولت را به همراه داشته است. روحانی با بیان اینکه چرا باید برای واردات واکسن یا ساخت آن در داخل بحث شود، گفت: «این چه حرفی است، اصلا این چه بحثی است که مطرح می‌کنیم؟ مثل اینکه وقتی وسط جنگ که بودیم بگوییم اسلحه باید داخلی باشد و از خارج نباید وارد کنیم، حالا در جنگ که ما هم گلوله توپ از خارج وارد می‌کردیم هم در داخل می‌ساختیم، هم گلوله خمپاره از خارج وارد می‌کردیم هم می‌ساختیم. سال‌های آخر، هم موشک می‌ساختیم هم وارد می‌کردیم.»
روحانی اما در مقام نکوداشت نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، درایت او بدون توجه به جناح‌بندی‌های سیاسی را ستود و در وصفش گفت: «مرد با‌تدبیری بود، کاملا می‌فهمید، کاملا اهل تحلیل بود، سیاست منطقه را درک می‌کرد، سیاست جهان را درک می‌کرد و به معنی واقعی کلمه، معتدل بود. نه در این خط بود، نه در آن خط، نه راست بود نه چپ بود. اصلا هیچ جناحی نمی‌تواند شهید سلیمانی را متعلق به‌خودش بداند، شهید سلیمانی یک قهرمان ملی و یک افتخار برای کل ملت ایران، برای ملت‌های منطقه و برای مسلمان‌های انقلابی است.»

عراقی‌ها هم رفتند، اما او ماند
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به دیدارهای خود با سردار شهید سلیمانی، گفت: «شهید سلیمانی را از زمان جنگ، سال62 و در 8سال دفاع‌مقدس از نزدیک می‌دیدم. بعد هم در این بیست‌وچندسال که او مسئولیت‌هایی داشت و من هم مسئولیت‌هایی داشتم، از سال‌های 76 و 77 که ایشان مسئولیت‌های جدید را به‌عهده گرفت، تقریبا هفتگی همدیگر را در یک مقطعی می‌دیدیم. در این دوران ریاست‌جمهوری هم ملاقات‌های ما با ایشان در زمینه‌های مختلف زیاد بود. یادم نمی‌رود ‌آن لحظات اولیه‌ای که داعش آمد و بر موصل مسلط شد و اینها شروع کردند برای اینکه حمله کنند به سامرا، بعد حمله کنند به کاظمین و حمله کنند به کربلا و نجف، واقعا با همه اخلاص و وجود به صحنه رفت. اصلا معلوم نبود عراق کی به کی هست و چه وضعی دارد؟ خود ایشان گاهی برای من تعریف می‌‌کرد آن شب‌ها که رفته بودیم منطقه سبز، اصلا نمی‌خواهم اسم ببرم، خیلی از انسان‌ها که از مسئولان عراق بودند، از این منطقه سبز فرار کرده بودند، اصلا کسی در این منطقه نبوده و ببینید شهید سلیمانی تک و تنها در این شرایط سخت با آن بچه‌های مخلص، با آن نیروهای مخلص، البته در عراق مردم عراق به صحنه آمدند، مرجعیت فتوا داد.
همه اینها در کنار هم قرار گرفت.» رئیس شورای‌عالی امنیت ملی کشور با تشریح بخش دیگری از نقش سردار سلیمانی در منطقه تصریح کرد: «اربیل داشت سقوط می‌کرد. همه اینهایی که در کردستان عراق شعار می‌دادند و شعار می‌دهند، همه فرار کرده بودند. یک کسی شب و روز در بیابان‌های کردستان عراق بود، تنها و همه نیروها را جمع می‌کرد، نمی‌دانید میدان جنگ اینطوری چقدر سخت است. میدان جنگی که نیروی آن اصلا نیست، همه از اسم داعش فرار کردند و همین که می‌گفتند داعش آمد، شهر خالی می‌شد و همه به هم می‌ریخت. در‌ چنین شرایطی شهید سلیمانی رفت و ایستادگی و مقاومت کرد.»

از 2001 در صحنه فعال بود
روحانی به فعالیت پررنگ سردار سلیمانی از دهه80 در مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: از سال2001 از حمله آنها به افغانستان و عراق، مسائلی که بود در تمام مراحل تا ظهور داعش، همه‌جا شهید سلیمانی در صحنه با همه وجود فعال بود و واقعا محاسبه نمی‌کرد که الان بلند شد و رفت در این میدان در یک کشور دیگر، انسان در کشور خودش از این شهر به آن شهر می‌رود، در منطقه از این کشور به آن کشور، واقعا یک شخصیت کم‌نظیر بود، هم از لحاظ فهم و درک و تحلیل، هم از لحاظ بلندنظری، خیلی با او صحبت کردیم در جلسات متعدد، در طول سالیان دراز و هیچ موقع ندیدم که به سمت این جناح یا آن جناح برود، همیشه یک مسیر اعتدال ملی را طی می‌کرد.

نه به مصلحت است نه درست
حسن روحانی در بخش دوم صحبت‌های روز چهارشنبه‌خود از رفتار مخالفان دولت بر سر برنامه فروش نفت دولت انتقاد کرد و با لحن نکوهش و سرزنش خطاب به آنان، گفت: نکته دومی که می‌خواهم به آن اشاره کنم، اینکه در بعضی از موارد دوقطبی‌هایی در جامعه ما ایجاد می‌شود، حرف‌‌هایی زده می‌شود که این دوقطبی‌ها واقعا نه به مصلحت ماست، نه درست است و اصلا واقعیت ندارد. بیخود ذهن مردم را مشغول می‌کنیم، بیخودی یک عده این طرف، یک عده آن طرف حرف می‌زنند، در این روزنامه در آن روزنامه، در این رسانه در آن رسانه‌، واقعا این دوقطبی‌ها، دوقطبی‌های ناصحیح و کاذب است. یکی می‌گوید خوب است ما نفت را کم بفروشیم، یکی می‌گوید خوب است نفت را زیاد بفروشیم. یکی می‌گوید بودجه ما نباید متکی به نفت باشد، آدم دچار حیرت می‌شود که چرا راجع به مسئله به این سادگی و واضحی بحث می‌شود؟ ما نفت خود را باید تولید کنیم یک، نفت‌مان را باید صادر کنیم دو، در حداکثر ممکن، این حق ماست و شما می‌گویید این حق ما را به جای اینکه پس بگیریم، پس نگیریم؟ اگر یک لحظه زودتر بتوانیم حق‌مان را پس بگیریم، من تردید نمی‌کنم و همین الان این کار را می‌کنم.

درآمد نفت برای توسعه و عمران است
رئیس شورای‌عالی امنیت ملی درآمدهای نفتی را برای پروژه‌های عمرانی دانست و گفت: می‌گویند شما نباید پول نفت را در بودجه خرج کنید. بله، این حرف درست است، منتها لغت آن را باید دقیق انتخاب کنید. نفت را حتی‌الامکان نباید در بودجه جاری مصرف کنیم، باید نفت را استخراج کنیم و ببریم بفروشیم و بیاوریم با آن نفت سرمایه‌گذاری کنیم. حال مقداری از آن به صندوق می‌رود، صندوق برای سرمایه‌گذاری در کشور استفاده می‌شود و بسیار هم خوب است و مقداری هم باید در صنعت خود نفت صرف شود، صنعت نفت ما کمی عقب است، صنعت نفت ما باید بیاید نشاط پیدا کند، فعال شود، ما خیلی در صنعت نفت کار داریم. سرمایه‌گذاری می‌خواهیم. باید سرمایه‌گذاری شود، بقیه هم که به‌دست می‌آید. اگر بودجه عمرانی است فبهاالمراد، چرا ما بودجه عمرانی این کشور با این عظمت را 50هزار میلیارد بگذاریم، چرا 100هزار میلیارد نگذاریم؟ چرا 200هزار میلیارد یا 300هزار میلیارد نگذاریم؟ اگر داریم، بودجه عمرانی را اضافه کنیم.

مجلس بگوید بارک‌الله
روحانی با انتقاد از مخالف  خوانی‌های مجلس در بخش‌های نفتی بودجه 1400 گفت: اگر من بودم می‌گفتم آقای دولت چرا 2.3میلیون بشکه، تلاش کن تا آخر سال 2.5میلیون، 3‌میلیون بروید جلو نفت را صادر کنید، به دهن صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بزن که می‌خواهند نگذارند نفت صادر کنیم. دولت می‌گوید می‌توانم، مجلس باید بگوید بارک‌الله، دولت من از تو می‌خواهم بیشتر صادر کنی، آقای دولت شما می‌گویید به آمریکا سیلی می‌زنم، من می‌گویم دو‌تا سیلی بزنید، توقع ما از مجلس این است. مجلس شورای اسلامی باید بیاید دولت را تشویق کند. دولت به میدان آمده، بعضی‌ها می‌گویند دولت شعار می‌دهد برای اینکه سال دیگر نیست، نه‌خیر، در سال دیگر هم نصف سال هستیم. در آن نصف سال و در آن 6ماه به ملت نشان می‌دهیم که هم می‌‌توانیم نفت را تولید و هم صادر کنیم، هم می‌توانیم تحول ایجاد کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید