• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 3 آبان 1397
کد مطلب : 35484
+
-

راه بی‌بازگشت

حمیدرضا زاهدی /مترجم و روزنامه‌نگار

دولت آمریکا با وقاحت تمام یک پیمان دیگر بین‌المللی را که دولت‌های پیشین آن را امضا کرده بودند کنار گذاشت یا تهدید به خروج از آن کرد تا ثابت کند دولت بی‌مسئولیتی‌است.
پیمان مربوط به منع گسترش سلاح‌های میان‌برد و هسته‌ای و نابودکردن خزانه این سلاح‌ها توسط دو ابرقدرت پیشین یعنی آمریکا و شوروی به یک معضل طولانی‌مدت جنگ سرد پایان داده بود و حالا آمریکایی‌ها با پیش‌کشیدن احتمال رعایت نکردن این پیمان توسط روس‌ها تهدید کرده‌اند که از آن خارج می‌شوند تا بار دیگر جهان را به دوران سیاه جنگ سرد و تهدید بشریت فروبرند.
آمریکا پس از ترامپ بی‌اعتنا به منافع جهان تنها مردم را وارد فازی می‌کند که نتیجه آن نگرانی و دغدغه است.
محیط‌زیست آسیب دیده، پیمان‌های تجاری، کمک‌ها به سازمان ملل و مجامع بین‌المللی و... همه و همه تنها بخشی از بی‌تعهدی به منافع جهانی‌است. جهانی که مردم آن در کنار هم نباشند بدون همکاری چاره‌ای جز این ندارد که تسلیم شود و بر حال آن باید گریست.
آمریکای ترامپ که مدعی مدیریت جهان است اکنون بیش از گذشته به جهان لطمه می‌زند تا ثابت کند هیچ تعهدی به جهان ندارد و تنها منافع تجاری آمریکا را دنبال می‌کند. خشم طبیعت در تابستان امسال که در 2طوفان گسترده به آمریکایی‌ها نشان داده شد یکی از نشانه‌های آن است که آمریکا با جهان بد تا کرده است. نه اینکه کشورهای دیگر گرفتار این طوفان نشوند اما مردم آمریکا تقاص بدعهدی دولت ترامپ را نسبت به جهان بیش از دیگران پس می‌دهند تا نشان دهند دنیا چگونه گرفتار ترامپ شده است.
می‌توان از دستگاه دیپلماسی ایران پرسید که در چنین اوضاعی آیا نمی‌توان از طریق پیشنهاد قطعنامه‌ای به مجمع عمومی سازمان ملل دست‌کم آمریکا را به‌دلیل زورگویی‌هایش بازخواست کرد. ما خود عمل نمی‌کنیم و بعد سازمان‌های بین‌المللی را محکوم می‌کنیم. چرا؟

این خبر را به اشتراک بگذارید