• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30541
+
-

بزرگراه؛ نیاز حمل‌و‌نقل اردبیل

معاون عمرانی استاندار: حداقل 20 درصد راه‌های اصلی استان باید به بزرگراه تبدیل شود

حمل و نقل
بزرگراه؛ نیاز حمل‌و‌نقل اردبیل

پوپک قاسمی| اردبیل – خبرنگار:
 
اردبیل به دریا راه ندارد و از داشتن راه آبی محروم است. با وجود گذشت نزدیک به 200 سال از اختراع راه‌آهن، دسترسی به راه ریلی در اردبیل هنوز در حد آرزو درجا می‌زند. از نظر ارتباطات هوایی هم امکانات اردبیل برای رونق و توسعه پروازها بسیار محدود است و از 2 فرودگاه در اردبیل و پارس‌آباد، مکان یکی به صورت غیرکارشناسی انتخاب شده که در نتیجه افزایش لغو پروازها را به دنبال داشته و فرودگاه پارس‌آباد نیز هنوز به توسعه لازم نرسیده است.  طبیعی است در چنین شرایطی بار اصلی حمل‌و‌نقل بر دوش جاده‌ها باشد، همچنان که به گفته «علی رحمتی» مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای اردبیل، حدود ۹۹ درصد حمل کالا در استان از طریق جاده‌‌ها انجام می‌شود. با این اوصاف در کوتاه‌مدت‌، میان‌مدت و حتی بلندمدت توسعه راه‌های جاده‌ای در استان اردبیل اصلی‌ترین شانس منطقه برای گسترش ارتباطات اقتصادی با سایر نقاط کشور است. 


رتبه 30 استان در برخورداری از بزرگراه

اردبیل وضعیت جاده‌ای مناسبی ندارد و میزان برخورداری از آزادراه در اردبیل صفر است. از لحاظ میزان برخورداری از بزرگراه‌ها نیز به گفته «صدیف بدری» سخنگوی کمیسیون عمران مجلس و نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین رتبه سی‌ام کشور به این استان تعلق گرفته که جایگاهی قابل تامل برای استان است. بدری با بیان این‌که پروژه‌های مهمی در اردبیل در زمینه بزرگراه‌ها باید عملیاتی شود، عنوان می‌کند: اولویت‌دارترین این پروژه‌ها بزرگراه اردبیل به مشگین‌شهر، اردبیل به سرچم و اردبیل به سراب است. با پیگیری مجمع نمایندگان استان امسال بالغ بر 50 میلیارد تومان قیر رایگان به اردبیل اختصاص یافته است تا در توسعه و بهسازی مسیرهای ارتباطی مصرف شود.


تبدیل بیش از 19 درصد جاده‌های استان به بزرگراه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل می‌گوید: اگر بخواهیم از نظر برخورداری از بزرگراه‌ها از رتبه سی‌ام به رتبه 26 کشوری برسیم، لازم است حداقل حدود 5/19 درصد راه‌های اصلی استان به بزرگراه تبدیل شود. «بهروز ندایی» اظهار می‌کند: میزان برخورداری استان اردبیل از راه‌های اصلی حدود 15 درصد بالاتر از میانگین کشوری است و علت آن هم این است که این راه‌ها باید به بزرگراه تبدیل می‌شدند که نشده‌اند و در میزان راه‌های فرعی هم تقریبا با میانگین کشوری برابر هستیم.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت جاده‌های استان و میزان تصادفات می‌افزاید: با وجود مهارت دستگاه‌های مرتبط از جمله پلیس راه، ادارات کل راه و شهرسازی، راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در انجام وظایف قانونی خود، میزان تصادفات جاده‌ای در 4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و این وضعیت برای مردم و ما قابل قبول نیست. وی به تاثیر توسعه بزرگراه‌ها در کاستن از تصادفات منجر به فوت اشاره می‌کند و می‌افزاید: در کنار اقدامات بلندمدت چهاربانده کردن جاده‌ها، لازم است اقدامات کوتاه‌مدت مثل نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی جاده‌ها و تامین روشنایی کافی در مسیرهای حادثه‌خیز هم به طور مستمر مورد توجه کافی قرار گیرند.


نیاز به 750 کیلومتر بزرگراه

مدیر کل راه و شهرسازی اردبیل با بیان این‌که استان دارای 716 کیلومتر راه اصلی و تنها 137 کیلومتر بزرگراه است، اضافه می‌کند: برای رسیدن به استانداردهای جهانی، بالغ بر 750 کیلومتر بزرگراه جدید در استان نیاز داریم. «محبوب حیدری» با بیان این‌که بر اساس مطالعات انجام‌شده حدود 900 کیلومتر بزرگراه در استان نیاز داریم، می‌افزاید: با توجه به منابع دولتی پروژه‌ها در اداره کل راه و شهرسازی استان اولویت‌بندی شده است. بر اساس آمار ترافیک محورهای اردبیل- سرچم، اردبیل- سراب، اردبیل- آستارا، پارس‌آباد – سه‌راهی سربند و اردبیل- مشگین‌شهر در اولویت‌های اول تا پنجم از لحاظ آمار ترافیک قرار دارند. وی با اشاره به افزایش بودجه ساخت بزرگراه در مسیرهای مختلف استان تا چهار برابر می‌گوید: قرار بود سالانه 10 کیلومتر بزرگراه در استان احداث کنیم که مقرر شده است این رقم را به 30 کیلومتر ارتقا دهیم تا ظرف 4 تا 5 سال آینده 200 کیلومتر بزرگراه در این استان احداث و راه‌اندازی شود.


همسویی فرهنگ‌سازی و ایمن‌سازی

برخورداری از جاده‌های ایمن حق اولیه شهروندان هر منطقه است. در شرایطی که هر روز جاده‌های اردبیل آبستن حوادث رانندگی هستند و خبرهای ناگواری از این جاده‌ها به گوش می‌رسد، بهتر است مسئولان با پرهیز از فرافکنی مسئولیت در حوزه‌های مختلف تلاش کنند. هر چند نیاز به فرهنگسازی برای رانندگی ایمن وجود دارد، اما ایمن‌سازی جاده‌ها و احداث بزرگراه از حوادث ناگوار جاده‌ای خواهد کاست و رونق و توسعه اقتصادی نیز به همراه خواهد داشت. جاده‌های مشگین‌شهر - اردبیل و پارس‌آباد - اردبیل در شمال اردبیل از جاده‌های پرتردد استان هستند و بر اساس اعلام فرماندهی پلیس راه استان اردبیل، بیش از 60 درصد از تلفات فوتی تصادفات رانندگی این استان مربوط به راه‌های ارتباطی مشگین‌شهر است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید