• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223520
+
-

گره‌گشایی از فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی

نگاه
گره‌گشایی از فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی

هادی حق‌بین؛ معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران

یکی از ابرپروژه‌های مهم و تأثیرگذار شهر تهران، پروژه بزرگراه شهید بروجردی است. مهر1402 بود که در فاز نخست 3.7کیلومتر از پروژه را افتتاح کردیم. امسال نیز به امید خدا پس از رفع معارضان ملکی و تاسیساتی، فاز دوم پروژه تحویل شهروندان تهرانی خواهد شد. این پروژه بخشی از کریدور 9کیلومتری شمالی- غربی شهر تهران است. در بخش شمالی و شرقی پروژه هم موضوع میادین فتح و جی و مسیر اتصالی مربوط به آنها را داریم که این بخش هم در محدوده پادگان‌های نظامی در دست اجراست.
پروژه بزرگراه شهید بروجردی درامتداد کلان پروژه «امتداد شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)» قرار دارد. درواقع اگر بخواهیم از شمالی‌ترین نقطه این پروژه مسیر را ترسیم کنیم، به این شکل است که بعد از میدان جی، از محدوده پادگان‌های نظامی گذر کرده و به میدان فتح می‌رسیم. در ادامه از طریق بزرگراه شهید متوسلیان و پس آن بلوار بهار و 45متری زرند به فاز دوم پروژه بزرگراه شهید بروجردی خواهیم رسید. در نهایت هم این بزرگراه، به بزرگراه آزادگان و در ادامه آزادراه تهران- ساوه متصل خواهد شد.
روز پنجشنبه 5اردیبهشت‌، وزیر کشور از این پروژه بازدید به عمل آورد و نکته‌ای که در این پروژه داشتیم، ضرورت عملیاتی شدن بخش مربوط به میدان جی است. ما در محدوده این میدان یک تقاطع 3سطحی داریم که یک دستگاه تونل 350متری، زیرگذرهای مربوط به آن و دسترسی‌هایی که باید به شبکه موجود متصل شود را شامل می‌شود. این بخش از پروژه، دارای پیچیدگی‌های فنی و اجرایی بالایی بوده و در نتیجه نیاز است که در میدان جی انسداد کامل صورت بگیرد.
در این رابطه طرح‌های ترافیکی لازم تهیه شده است. همچنین 3جلسه بازدید به همراه رئیس پلیس راهور شهر تهران در این محدوده صورت گرفت و طرح مورد نظر نهایی شد. باتوجه به اهمیت موضوع و تأثیری که در شبکه معابر پیرامونی دارد، درنهایت تصمیم بر این شد تا طرح در شورای تامین استان تهران مطرح و در آنجا تصمیم‌گیری شود.
درهمین رابطه بازدید استاندار و وزیر محترم کشور را به فال نیک گرفته و این موضوع را مطرح کردیم. در نهایت قرار بر این شد که مجوز مورد نظر برای اجرای پروژه و انسداد کامل میدان جی صادر شود و این امکان را داشته باشیم که با انسداد کامل میدان جی، عملیات اجرایی مربوط به این پروژه را در دستور کار قرار دهیم.
باتوجه به اینکه کار بسیار پیچیده بوده و حجم عملیات بسیار بالاست، به محض فراهم‌شدن انسداد میدان جی، می‌توانیم به سرعت این پروژه را فعال و امیدواریم تا یک سال آینده این بخش از پروژه را نیز تکمیل کنیم.
کل پروژه به چند بخش تفکیک می‌شود، اما برای این کریدور حدودا 9.2کیلومتری در بخش‌های عمرانی و رفع معارضان شخصی و تاسیساتی، هزینه‌ای بالغ بر 8هزار و 500میلیارد تومان یا همان 8.5همت پیش‌بینی شده و درحال اجراست؛ البته به جز توافقات بخش نهادی که
صورت گرفته است.
 بودجه مورد نیاز این پروژه در کتاب بودجه سال1403 نیز پیش‌بینی شده است. سهم سال این پروژه مشخص بوده و امسال هم اعتبار خوبی را برای این پروژه گرفته‌ایم و مشکل اعتباری وجود ندارد. همان‌طور که اشاره شد، بخشی از این بودجه پیش‌بینی‌شده نیز در اجرای فاز اول پروژه شهید بروجردی هزینه شده و این فرایند درحال اجراست. در واقع میزان اعتبار ذکر شده برای کل پروژه پیش‌بینی و تعریف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید