• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30525
+
-

صعود در دسترس

صعود در دسترس

علی شاکری، کارشناس والیبال|  تیم ملی ایران شروع بسیار خوبی در مسابقات جهانی همانند دوره گذشته داشت، ضمن اینکه باید قبول کنیم در این دوره از مسابقات هم در گروه بسیار خوبی قرار داریم‌؛ به جز بلغارستان که آن را از پیش رو برداشتیم، بقیه تیم‌های گروه هم نمی‌توانند مشکل خاصی را برای ما به‌وجود بیاورند. به‌طور مثال، تیم کوبا با ترکیبی جوان پا به میدان گذاشته است، شاید این تیم با توجه به سابقه خوبی که در والیبال دارد، به‌دنبال پشتوانه‌سازی‌ برای آینده باشد، با این حال اما برد تیم ما مقابل کوبا، محتمل است. همچنین دیگر تیمی که والیبال ایران با آن مسابقه خواهد داد، تیم فنلاند است که روند طبیعی نشان می‌دهد که در این مسابقه هم نباید مشکل خاصی برای پیروزی داشته باشیم و به‌احتمال زیاد در جایگاه اول یا دوم، تیم ملی والیبال به مرحله بعد صعود خواهد کرد. 
روند آماده‌سازی‌ تیم ملی با تمام فرازونشیب‌هایش اما خوب پیش رفت و درون آن یک استرات‍ژی و برنامه‌ریزی وجود داشت. با توجه به تغییراتی که در ترکیب تیم ملی وجود داشت، برخی بازیکنان جوان خود را در مسابقات ملت‌های جهان، بازی‌های آسیایی و تورنمنت اسلوونی در تیم ملی پیدا کردند و این نقطه مثبتی برای والیبال ایران است. 
تا‌کنون 2 بازی و 2 پیروزی را کسب کرده‌ایم. بازی اول در برابر پورتوریکو مشکل خاصی نداشتیم اما در بازی دوم در برابر بلغارستان توانستیم در یک بازی بسیار خوب این تیم را شکست دهیم. پیروزی در برابر بلغارستان برای والیبال ایران یک پیروزی استراتژیک بود که شاگران کولاکویچ به آن دست پیداکردند. نمایش بازیکنان تیم ملی در این بازی تقریبا کم‌نقص بود، درصد اشتباهات بازیکنان تیم ملی هم پایین آمده بود، سرویس‌های بسیار هدفمندی از سوی بازیکنان زده شد که امتیازات خوبی را نیز به همراه داشت و البته به جز‌ ست سوم که آن را واگذار کردیم، تیم ملی منظم و یکدست بازی بسیاری خوبی را در برابر بلغارستان انجام دادند. گرچه اعتقاد دارم که در حمله روی تور همچنان مشکلاتی داریم، مخصوصا در حملات موج اول، کمتر موفق هستیم. 
ذکر این نکته ضروری است که سعید معروف نقش بسیار مهمی در موفقیت‌های تیم ملی والیبال ایران دارد. او این روزها در اوج بلوغ بازیگری خودش به‌عنوان کاپیتان مقتدر تیم ملی هم هیجان خودش و هم بقیه بازیکنان تیم ملی را بسیار خوب کنترل می‌کند و به‌عنوان لیدر تیم ملی در این مورد یک بازیکن کلیدی است. در کنار این مسئله هم البته از نظر فنی ‌او بازیکن سرنوشت‌سازی‌ در این بازی بود، به‌خصوص نوع توپ‌گیری‌هایش، در بحث ارائه تنوع تاکتیکی تیم نقش فعالی داشت و در کل او بسیار در روند موفقیت تیم مؤثر است.
     ایران صعود کند با چه تیم‌هایی مسابقه می‌دهد؟
ایران در گروه D مسابقات با لهستان، کوبا، پورتوریکو، بلغارستان و فنلاند همگروه است. از هر گروه 4تیم صعود می‌کند. در پایان مرحله بعد که در 4گروه 4تیمی برگزار می‌شود، تیم‌های اول هر گروه به همراه2 تیم دوم که عملکرد بهتری داشته‌اند به مرحله نهایی صعود می‌کنند. ایران در 2 بازی اول توانست پورتوریکو و بلغارستان را شکست دهد. در برابر کوبا و فنلاند با توجه به شرایط تیم ملی ایران و البته آنالیز حریفان می‌توان گفت که راه تقریبا آسانی برای شکست این 2 تیم خواهیم داشت؛ فقط می‌ماند لهستان که مهم‌ترین حریف ایران در این گروه است و البته نبرد ایران و لهستان سرگروه این گروه را نیز مشخص خواهد کرد. در چنین شرایطی اگر در گروه خودمان اول شویم، به‌احتمال زیاد با آمریکا، صربستان، ژاپن و بلژیک همگروه خواهیم شد. اگر دوم شویم یعنی در برابر لهستان ببازیم و 4برده باشیم هم احتمال می‌رود که با یکی از 2 تیم آمریکا یا روسیه، بلغارستان (به‌حساب 90درصد که اگر احتمال دهیم بلغارستان در گروه D سوم می‌شود) و هلند و چین همگروه می‌شویم.
در کنار همه اینها اما با توجه به شرایط مسابقات و حضور تیم‌های قدرتمند در این مسابقات، توقعی که از تیم ملی والیبال ایران در ادامه مسابقات باید داشته باشیم، یک توقع منطقی منطبق بر واقعیت‌های کنونی والیبال ایران باشد. در ادامه مسابقات ما بازی‌های بسیار سختی در برابر لهستان در دور گروهی و مراحل بعدی با تیم‌های دیگر خواهیم داشت که البته با توجه به شناختی که از بازیکنان تیم ملی در مسابقات سال‌های اخیر داریم، می‌توانیم حدس بزنیم که آنها هیچ‌گاه کم‌کاری نمی‌کنند و اتفاقا در بازی‌های سخت، انگیزه زیادی خواهند داشت. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم با توجه به آماده‌سازی‌ تیم ملی در چند‌ماه اخیر و حضور در اردوهای تدارکاتی، مسابقات بین‌المللی و تورنمنت‌های دوستانه، در شرایط ایده‌آلی از نظر ذهنی و فنی قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید