• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 12 بهمن 1402
کد مطلب : 217460
+
-

شوخی شوخی سامانه از دسترس خارج شد!

تجربیات دانشجویان دانشگاه آزاد از قطعی دسترسی سامانه آموزشیار حکایت دارد

شوخی شوخی سامانه از دسترس خارج شد!

چند روزی می‌شود که  تصاویر و خبرهایی مبنی بر هک شدن سامانه آموزشیار د رشبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. سیدامیر محجوب، مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اما با انتشار متنی در شبکه ایکس، این اتفاق را صرفا یک شوخی بامزه یک دانشجو با آموزشیار توصیف کرد. به بهانه همین شوخی در این گزارش به حقایقی بعضا تلخ در استفاده از سازوکار آنلاین دانشگاه آزاد برای ثبت‌نام پرداخته شده است.

دانشجویان چه می‌گویند؟
صبح روز سه‌شنبه، دهم بهمن‌ماه تصاویری متفاوت از سامانه آموزشیار که مربوط به امور ثبت‌نام و مشاهده نمرات دانشجویان دانشگاه آزاد است، مخابره شد.
تصاویری از پیغام‌هایی با عناوینی مشابه «نمیخواد پول بدی دعامون کن» و از این دست، روی سامانه آموزشیار در حالی در رسانه‌های مختلف رسمی و غیررسمی منتشر می‌شد که گروه‌های متشکل از دانشجویان دانشگاه آزاد در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز از پیام‌های  گلایه‌آمیز دانشجویان مبنی بر دسترسی نداشتن به سامانه آموزشیار پر شده بود.
در حالی روابط‌عمومی دانشگاه آزاد در فضای غیررسمی شبکه اجتماعی ایکس، انتشار تصاویر سامانه آموزشیار را شوخی دانست که تجربیات دانشجویان در استفاده از سامانه آموزشیار ناکام مانده بود. «سلام دوستان کسی تونسته از دیروز وارد سایت بشه؟»، «نه منم نتونستم تا اونجایی هم که میدونم سایت مشکل داره»، «الان برای چهاردهم که انتخاب واحده چکار کنیم؟»، «من الان دارم از دانشگاه برمی گردم همچنان سیستم قطعه»، «خودشون اطلاعی نداشتن کی درست میشه؟» و «گفتن شنبه» تنها بخشی از پیام‌هایی است که دانشجویان دانشگاه آزاد در گروه‌های غیررسمی خود منتشر کرده‌اند.

باید بیش از اینها مراقب بود
کمتر از یک‌ماه پیش بود که خبرهایی مبنی بر هک شدن سامانه اسنپ فود منتشر شد؛ امری که با پیگیری‌های آن مجموعه منتهی به درز اطلاعات کاربران و فروخته شدن آن نشد. در حمله حاضر به سامانه‌های دانشگاه آزاد که به‌طور رسمی در مصاحبه مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی تأیید شده نیز دسترسی به اطلاعات کاربران از سوی مهاجمان رخ نداده و صرفا موضوع در حد از دسترس خارج کردن سامانه بوده است.
گویی همین امر هم مشکلات زیادی برای دانشجویان و کارکنان پرتعداد دانشگاه آزاد ایجاد کرده، اما به جهت حساسیت‌های امنیتی اطلاعات مربوط به دانشجویان که با جزئیات فراوان و کاملا حقیقی در «آموزشیار» قرار دارد، بایستی روسای دانشگاه آزاد فکر جدی‌تری برای این امر کنند که مبادا این اتفاق در ابعاد نگران کننده‌ای رخ دهد.

دوگانه‌های پاسخگویی
در شرایطی که دانشجویان پس از مواجهه با سامانه قطع شده به دانشگاه مراجعه کرده و باز هم پاسخی دریافت نکرده‌اند، مواجهه مسئولان دانشگاه آزاد با این اتفاق نیز دچار دوگانگی و به تعبیری سردرگمی است.
ایمان عطارزاده، مدیرکل توسعه شبکه علمی هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی روز یکشنبه، هشتم بهمن‌ماه در گفت‌وگویی با صداوسیما از حملات سایبری به سامانه آموزشیار خبر داد. این موضوع را سیدامیر محجوب، مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نیز دیروز در توییت خود تأیید کرد و نوشت، سامانه آموزشیار هفته گذشته تحت حملات DDoS قرار گرفت و مدت کوتاهی دچار اختلال شد.روز یکشنبه عطارزاده اینطور عنوان کرده بود که نوع حمله در طبقه‌بندی‌های امنیتی با عنوان DDoS و DoS شناخته می‌شود که منجر به خارج شدن سرویس از دسترس می‌شود و دیگر پاسخی از سمت سرور به متقاضی ارسال نخواهد کرد. درحالی‌که همچنان مراجعات شخصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده عدم‌دسترسی به آموزشیار است، روابط‌عمومی دانشگاه آزاد مدعی شده که پس از برطرف شدن مشکل، سامانه، فعالیت طبیعی خود را دارد البته پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد که دیروز تعدادی از دانشجویان با صرف زمانی طولانی توانسته‌اند از طریق سایت، مراحل انتخاب واحد را به پایان برسانند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید