• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 19008
+
-

گره‌گشایی به سبک مهربانی

گزارشی از فعالیت یک خیریه خودجوش در جنوب شهر تهران

گره‌گشایی به سبک مهربانی

الناز عباسیان| خبرنگار:

بی تفاوتی برای او معنا ندارد. محال است کسی از درد و رنجش بگوید و او راحت از کنارش بگذرد. سال‌هاست که گره‌گشایی از مشکلات محرومان دغدغه‌اش شده است و دوست دارد هرچه در توان دارد برای رفع اندوه دیگران صرف کند. او نزدیک به 27سال است که به‌ شکل خودجوش و با کمک جمعی از دوستانش، کارهای خیرخواهانه و کمک‌رسانی به افراد نیازمند و مستحق را در منطقه انجام می‌دهد. اموری که در ابتدا با جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای تأمین و تهیه جهیزیه دختران نیازمند شروع شد و اینک گسترده‌تر شده است. «سودابه ناجی» از مسئولان اجرایی بنیاد خیریه «محراب ابوتراب(ع)» در جنوب تهران است و با بنیاد خیریه «جهادی صدر» علاوه برای شهروندان تهرانی، برای محرومان شهرهای کم برخوردار دیگر هم فعالیت می‌کند. دستگیری‌های ناجی در ماه مبارک رمضان بیش از پیش است، زیرا تهیه سبدکالا برای نیازمندان و برپایی سفره‌های افطاری این روزها، همه وقت او را گرفته است. به این بهانه سراغش رفتیم تا با دیگر فعالیت‌های این بانوی خیراندیش آشنا شویم. 

او در ماه پر برکت رمضان در مناسبت‌های مختلف از مددجویان بهزیستی گرفته تا افراد بدسرپرست و ایتام را به مراسم افطاری دعوت کرده و با حضور هنرمندان برجسته کشور، ساعت‌های خوشی را برای آنها مهیا می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «برپایی مراسم افطاری بهانه‌ای است تا برای یک شب هم شده، محفلی شاد و بی‌گناه برای این افراد محروم برپا کنیم. در مراسم افطاری که چند روز پیش برگزار شد افراد بسیاری همکاری کردند تا لبخندی بر لبان 200 مهمان دعوت شده به این افطاری بنشانند.» از ماه‌ها قبل با کمک خیّران آذوقه‌های بسیاری جمع‌آوری و بسته‌بندی شده است. ناجی در این‌باره می‌گوید: «ما هر سال در آستانه سال نو 300 و در ماه رمضان 140سبدکالا به نیازمندان و خانواده‌های محروم اهدا می‌کنیم. این سبدها شامل گوشت قرمز، برنج ایرانی، روغن، قند، شکر، خرما و پنیر است. متأسفانه چند سالی است که با تورم و گران شدن اجناس، در تهیه سبدکالا با مشکل روبه‌رو شده‌ایم. از طرفی هر سال به آمار نیازمندان هم افزوده می‌شود. از این‌رو ما نیازمند کمک‌های افراد نیکوکار و خیر هستیم.»



فرهنگسازی انفاق

این بانوی خیراندیش، هدفمند کردن نذورات را مهم‌ترین اصل می‌داند و می‌گوید: «مردم ما باید آموزش ببینند که درست انفاق کنند. در جامعه ما پول زیادی برای انفاق هزینه می‌شود اما در راه درست صرف نمی‌شود و متأسفانه دردی از نیازمندان واقعی را درمان نمی‌کند. خیرات که همیشه نباید سفره انداختن و غذا پختن باشد. یکی می‌تواند برای حل مشکلش نذر کند که جهیزیه عروسی را تهیه کند و یا برای جوانی کار پیدا کند. یکی از برنامه‌های ما این است که کلاس‌ها و برنامه‌هایی برای هدفمندسازی صدقه‌ها و نذورات مردم داشته باشیم و از آنها دعوت به همکاری کنیم. در همین راستا در 2 ماه گذشته با کمک خیّران 9جهیزیه کامل عروس به استان کرمان ارسال شد. همچنین 3 مجلس عروسی در اعیاد شعبانیه برپا شد تا سنت پسندیده پیامبر به دلیل مشکلات مالی به تعویق نیفتد.» همچنین او برای هشتمین سال است که خادم افتخاری حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس است و قرارش با امام رئوف هر شب جمعه در مقابل باب‌الرضا(ع) است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید