• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17830
+
-

مأموریت ویژه سران قوا

مأموریت ویژه سران قوا


گامی بلند و امیدوار‌کننده از سوی سران 3قوه مجریه، قضاییه و مقننه برای حل ابرچالش‌های اقتصادی ایران برداشته شد؛ گامی که قرار است در مرحله نخست 4 ابرچالش فقر، بیکاری، ساختار مالی دولت و بحران صندوق‌ها و بانک‌ها را سامان دهد. دیروز نخستین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه با ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهور و با حضور رؤسای مجلس و قوه قضاییه تشکیل شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این جلسه که معاون اول و اعضای ستاد اقتصادی دولت، معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور، رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین وضعیت اقتصادی کشور ارائه شد.

همچنین گزارشی از پیشرفت کار تصویب لوایح چهارگانه دولت در جهت شفافیت امور بانکی و مالی و مبارزه با پولشویی و تخلفات مالی ارائه شد و ضرورت تسریع ادامه کار رسیدگی به این لوایح مورد تأکید قرار گرفت. در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت همکاری 3قوه برای پیشرفت اقتصادی کشور و حل مشکلات مردم، تشکیل این جلسات را که با تدبیر مقام معظم رهبری صورت گرفته است، اقدامی مناسب برای تقویت بیشتر انسجام ملی و افزایش توان مدیریتی کشور برای تصمیم‌گیری‌های سریع و هماهنگ دانست و گفت: همکاری نزدیک‌تر 3قوه در حل مسائل اقتصادی مردم، می‌تواند سرعت دستیابی ما به اهداف رشد کشور را افزایش دهد و امید مردم را به آینده بهتر تقویت کند.

رئیس‌جمهور به دبیرخانه شورا مأموریت داد پیشنهادهای مشخص در زمینه‌های همکاری 3قوه در چالش‌های اصلی و درازمدت اقتصادی کشور و همچنین تصمیمات لازم برای مدیریت شرایط جدید اقتصادی را در دستور جلسات آینده شورا قرار دهد. آیت‌الله آملی و دکتر لاریجانی نیز طی سخنانی، آمادگی قوه قضاییه و مجلس را برای حمایت از تلاش‌های دولت برای حل چالش‌های اساسی اقتصاد کشور به‌ویژه در زمینه تولید و اشتغال و امنیت سرمایه‌گذاری اعلام کردند و ساماندهی سازوکار مناسبی برای هماهنگی بیشتر 3قوه در استان‌ها و تصمیم‌گیری سریع در مسائل اقتصادی را ضروری دانستند.



ماجرا از اواخر سال95 شروع شد

محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفته است: براساس شنیده‌ها، نشست‌های شورای‌عالی اقتصاد باید هر هفته برگزار شده و نتایج نشست‌ها به اطلاع رهبر انقلاب برسد. این فعال بخش خصوصی که پیش‌تر فاش کرده بود خبری در راه است، در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری ضمن تأیید خبر تشکیل شورای‌عالی اقتصاد با مشارکت روسای 3قوه تأکید کرد: سابقه این خبر به برگزاری نشست‌هایی در اواخر سال1395 برمی‌گردد که در آن موقع بر سر 6ابرچالش کشور جمع‌بندی شد و در نشست‌های بعدی کارشناسان اقتصادی ابرچالش‌های دیگری را هم مورد نظر قرار دادند که تعداد ابرچالش‌ها حتی به 10عنوان هم رسید. وی ریشه شکل‌گیری اجماع بر سر این ابرچالش‌ها را نقد تفکر ایجاد رفاه نسبی برای مردم از محل منابع و ثروت‌های بین‌نسلی عنوان و با غلط دانستن آن تأکید کرد: جمع‌بندی دیدگاه‌های کارشناسان این بود که تفکر ایجاد رفاه نسبی با تکیه بر منابع و ثروت‌های بین‌نسلی غلط است و کشور را با چالش‌های جدی در آینده مواجه می‌کند.

جلال‌پور، استفاده بی‌رویه از منابع آبی کشور، درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز، تخریب محیط‌زیست، بحران صندوق‌های بازنشستگی به‌دلیل کسری بودجه دولت و افت ارزش این صندوق‌ها را بخشی از این چالش‌ها عنوان و اظهار کرد: افزون بر اینکه سیستم بانکی کشور هم از حیث شاخص‌های کارآمدی نظیر کفایت سرمایه و مطالبات معوق گرفتار شده است.

این فعال بخش خصوصی افزود: جمع‌بندی نظر کارشناسان کشور با تفکرات مختلف اقتصادی این بود که با توجه به جابه‌جایی دولت‌ها و تغییر در ترکیب مجلس، باید حاکمیت از تمامی ظرفیت‌های قوای سه‌گانه در همه زمان‌ها استفاده کند و در مسیر رفع این ابرچالش‌ها گام بردارد. این فعال اقتصادی با اشاره به فساد اداری و تنگناهای ایجاد شده در عرصه بین‌المللی گفت: در نهایت سال گذشته همه اقتصاددانان به این جمع‌بندی رسیدند که اگر در مسیر رفع این چالش‌ها گام برداشته نشود و راهکارهای اجرایی به‌کار گرفته نشود، در آینده با بحران و فاجعه مواجه می‌شویم.



غیبت مجاز نیست؛ همه باید همکاری کنند

رئیس سابق اتاق ایران با اشاره به برگزاری نشستی در اردیبهشت‌ماه در حضور مقام معظم رهبری که در آن علاوه بر روسای قوای سه‌گانه، روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس، وزرای اقتصادی و قائم‌مقام روسای قوا در آن حضور داشتند، تأکید کرد: در آن نشست مهم مقام معظم رهبری تأکید داشتند که برای حل این مشکلات یک قوه به‌تنهایی نمی‌تواند موفق شود و باید همه قوا همکاری کنند و اختلاف‌نظرهای سیاسی و جناحی باید کنار گذاشته شود. جلال‌پور افزود: قرار شده به‌طور هفتگی روسای قوا جلسات مشترکی داشته باشند و غیبت آنها هم مجاز نخواهد بود و گزارش این نشست‌ها ماهانه به دفتر رهبری ارسال شود و در یک بازه زمانی مشخص در حضور رهبری نظام مسائل بررسی شود.



4 ابرچالشی که اولویت گرفتند

جلال‌پور دستور کار نشست سران قوا در حوزه اقتصادی را در مرحله نخست تمرکز بر 4 ابرچالش عنوان و اظهار کرد: فقرزدایی و برخورد با پدیده فقر، رفع مشکلات بیکاری جوانان با توجه به آمار 5 تا 8میلیون بیکار در کشور، چاره‌اندیشی درباره بودجه دولت و تدبیر جهت اصلاح ساختار مالی بانک‌ها و صندوق‌ها ازجمله این 4اولویت هستند که در دستور کار سران قوا قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه در این نشست هر قوه یک نماینده هم خواهد داشت، گفت: براساس اطلاع از مجلس آقای مسعود پزشکیان، از قوه قضاییه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای و از دولت محمد نهاوندیان در این نشست حاضر می‌شوند و با تشکیل دفتر ویژه سران قوا، تصمیم‌های گرفته شده پیگیری خواهد شد. این فعال بخش خصوصی با اشاره به غیبت نماینده بخش خصوصی در نشست‌های عالی تصمیم‌گیری برای مواجهه با ابرچالش‌ها ابراز امیدواری کرد که در نشست‌های کارشناسی دست‌کم از نظرات بخش خصوصی استفاده شود. او با اشاره به بررسی پیشنهادها و تصمیم‌گیری نهایی در نشست سران قوا و جلسات شورای‌عالی اقتصاد افزود: بدون تردید ضمانت اجرایی این تصمیم‌ها افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود با اجماع ایجاد شده در ارکان حاکمیت مشکلات و چالش‌های اقتصادی کشور سر و سامان بگیرد.


  روایت رهبر انقلاب از تصمیم بزرگ

مقام معظم رهبری هفته گذشته در دیدار با سران نظام و مقامات ارشد کشوری و لشکری اظهار داشتند: ما اینجا دو، سه هفته پیش یک جلسه‌ای تشکیل دادیم درباره مسائل اقتصادی کشور؛ رؤسای محترم 3قوه حضور داشتند، مسئولان فعال اقتصادی در بخش‌های دولت و مجلس و قوه قضاییه حضور داشتند؛ بحث نسبتا خوبی در آنجا شد، حرف‌هایی زده شد. البته بنده اقتصاددان نیستم؛ حرف‌ها متکی به حرف‌های کارشناس‌ها بود؛ مطالبی را گفتیم، یک ترتیبات شکلی‌ای قرار شد که انجام بگیرد. دوستان همین‌ها را باید دنبال کنند؛ الان من توصیه می‌کنم - رؤسای 3قوه تشریف دارند؛ همان آقایانی که در آن جلسه حضور داشتند، الان همه اینجا هستند- [اگر] همان چیزهایی را که آن شب صحبت شد و تصمیم‌گیری شد و تأکید شد، با جدیت دنبال کنید، قطعا مسائل اقتصادی پیش خواهد رفت؛ ما تردید نداریم. من، بعد اطلاع پیدا کردم که دوستان اقتصاددان دولت هم تأیید کردند همان چیزی را که آن شب اینجا صحبت شد و گفته شد و در جلسه به‌صورت تصمیم اعلام شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید