• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد مطلب : 17111
+
-

شهر در رسانه‌ها

عدم‌رعایت قوانین و گودبرداری‌های خطرناک

روزنامه «قانون» طی گزارشی پیرامون گودبرداری‌های غیراصولی در شهر تهران که اخیرا موجب جان باختن 4نفر از کارگران در منطقه نیاوران شد، به بررسی قانون شهرسازی در این‌باره پرداخته است. عضو شورای گروه شهرداری جامعه مهندسان مشاور ایران به «قانون» درباره دلایل ریزش آوار پس از گودبرداری‌ می‌گوید: «دلیل اصلی ریزش آوار عدم‌ رعایت مقررات ملی ساختمان، عدم‌تحکیم سازه نگهبان، نداشتن سازه نگهبان مناسب و... است.» نکته قابل توجه در اظهارات مهرداد هاشم‌زاده این است که اجرای این قوانین به‌هیچ وجه هزینه بالایی در ساخت‌وساز ندارد اما مشکل اصلی در تهران، مسئله دیگری است: «قطعات ریزدانه برای 2طبقه بافت شهری طراحی و پیش‌بینی شده بود. هم‌اکنون 3طبقه زیرزمین نیز به این بنا اضافه می‌شود که باید در آن ریزدانه پایین برود. به‌‌جرات می‌توان گفت در هیچ کشوری چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد. هیچ‌گاه مجوز گودبرداری در این حجم برای قطعات ریزدانه صادر نمی‌شود.»

ابزار سه‌گانه شهرداری برای تحقق مطالبات شش گانه

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی به مطالبات شش‌گانه شورای شهر از شهردار تهران (شامل خدمات‌رسانی بهتر، تعیین تکلیف ساختار شهرداری از طریق اعمال اصلاحات و چابک‌سازی پیکره مدیریت شهری، شفاف‌سازی فرایند مدیریت شهری، اصلاح منابع مالی و افزایش اتکا به درآمدهای پایدار و شتاب نوسازی بافت فرسوده) پرداخته و نوشته که شهرداری تهران برای تحقق این مطالبات، نیازمند 3 ابزار اصلی است؛ 1- تعیین تکلیف لوایح دوقلوی حوزه مدیریت شهری شامل درآمدهای پایدار و مدیریت یکپارچه شهری با هدف رفع دغدغه وابستگی مسموم بودجه شهرداری‌ها به درآمدهای حاصل از ساخت وساز. 2- دارا بودن اختیار برای تعیین و تصویب عوارض و مالیات‌های جدید شهری یا واقعی‌سازی نرخ عوارض و مالیات‌های شهری موجود. 3- واقعی‌سازی حمایت دولت؛ در این حوزه شهرداری با اخذ مالیات از املاک می‌تواند از یکسو به درآمد پایدار دسترسی پیدا کند و از سوی دیگر با توجه به اتفاقات اخیر بازار مسکن از طریق اصلاح فرمول شارژ شهری، با احتکار و کمبود مصنوعی عرضه مسکن مقابله و به دولت کمک کند.

هویت تاریخی قم زیر بناهای نوین گم می‌شود

روزنامه «جوان» نسبت به از بین رفتن هویت تاریخی شهر قم در نتیجه ساخت و سازهای نوین هشدار داده است؛ «بافت امروز شهری، قم را به سمتی می‌برد که اثری از گذشته و هویت جامعه در آن نیست.» در بخشی از گزارش جوان با اشاره به تخریب و از بین رفتن بسیاری از باغات و بافت‌های تاریخی قم، آمده است: «امروز شاهد ناکارآمدی قوانین حفظ منابع زیستی و فضای سبز هستیم زیرا بسیاری از ملاحظات قانونی و اجبارهای عمومی ازجمله رشد جمعیت و ترافیک و باقی قوانین دست و پاگیر باعث شده تا نوع ساخت و سازهای توسعه شهری بر ضد‌توسعه فضای سبز و زیست گیاهی قم تمام شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید