• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16860
+
-

انتشار نخستین اوراق بدهی بدون ضامن در بازار سرمایه


نخستین اوراق بدهی بدون ضامن روز یکشنبه 30اردیبهشت‌ماه در بازار سرمایه منتشر می‌شود.

ابوالفضل شهرآبادی، معاون تأمین مالی تأمین سرمایه لوتوس پارسیان درباره جزئیات انتشار این اوراق به گزارش بورس، گفت: اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت مخابرات ایران نخستین اوراق بدهی است که بدون وجود رکن ضامن، در بازار سرمایه کشور عرضه می‌شود و در واقع قرار است سهام شرکت مخابرات ایران و نیز سهام شرکت ارتباطات سیار به‌عنوان وثیقه انتشار این اوراق قرار گیرد.

شهرآبادی ادامه داد: این اوراق برای خرید تجهیزات این شرکت، با سررسید 4ساله منتشر می‌شود و مواعد پرداخت سود اوراق هر 3‌ماه یک‌بار خواهد بود. او افزود: این اوراق با نماد «صخابر102» به روش حراج و حداقل قیمت 910هزار ریال به ازای هر ورق عرضه خواهد شد و کارگزاری پارسیان عامل فروش اوراق است. متقاضیان خرید این اوراق نیز می‌توانند با داشتن کد معاملاتی، از طریق همه کارگزاری‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران این اوراق را خریداری کنند.

مجتبی جهانگیری، مدیر عملیات بازار تأمین سرمایه لوتوس پارسیان هم درباره نرخ سود این اوراق گفت: نرخ اسمی سود این اوراق 16درصد سالانه روزشمار است که در مواعد 3‌ماه یک‌بار پرداخت می‌شود اما تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به‌عنوان بازارگردان این اوراق به‌منظور افزایش جذابیت نرخ سرمایه‌گذاری، مدلی برای بازارگردانی اوراق درنظر گرفته است. او افزود:نرخ بازده مؤثر اوراق برای خریدارانی که در زمان پذیره‌نویسی اقدام به خرید کنند و در سررسید یکساله اوراق را بفروشند، 23درصد سالانه معادل 21درصد سالانه روزشمار خواهد بود و درصورت فروش اوراق قبل از سررسید یکساله، مطابق مظنه بازارگردانی اعلام شده، نرخ بازده که نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود، معادل 20درصد سالانه روزشمار است. جهانگیری ادامه داد: به این ترتیب و با توجه به شرایط موجود در بازار، مدلی درنظر گرفته‌ایم که جذابیت خرید اوراق برای سرمایه‌گذاران حفظ شود و پیش‌بینی می‌کنیم استقبال چشمگیری از این اوراق شود. اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت مخابرات ایران، دومین اوراق از این نوع است که در بازار سرمایه کشور عرضه می‌شود؛ نخستین اوراق از این نوع در اسفند سال گذشته برای شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در فرابورس ایران منتشر شده بود با این تفاوت که اوراق یادشده با وجود رکن ضامن عرضه شد ولی اوراق مخابرات ایران بدون حضور این رکن عرضه می‌شود. انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام در آذر‌ماه سال 95به تأیید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. مطابق بند (الف) ماده (1) دستورالعمل انتشار اوراق اجاره مصوب 11مرداد 89، اوراق اجاره، اوراق بهادار با نام و قابل نقل و انتقال است که نشان‌دهنده مالکیت مشاع دارنده آن در دارایی مبنای انتشار اوراق اجاره است.

این خبر را به اشتراک بگذارید