• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16508
+
-

رشد 48درصدی بازار اوراق بدهی در آغاز سال 97

سرمایه‌گذاران از اول امسال تاکنون 4500میلیارد تومان اوراق اجاره و اسناد خزانه خریده‌اند

بورس
رشد 48درصدی بازار اوراق بدهی در آغاز سال 97


با افزایش ریسک‌های سیاسی در بازار سهام حجم تقاضا برای خرید اوراق بدهی شامل صکوک و اسناد خزانه 48درصد افزایش یافت و به 4500میلیارد تومان در 50روز نخست سال رسید.

به گزارش همشهری، امسال رویه‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در فصل بهار نسبت به سال‌های قبل با تفاوت‌هایی همراه بود. هر سال در آغاز فصل بهار حجم تقاضا برای سهام افزایش می‌یافت و این موضوع به رشد شاخص بورس منجر می‌شد.

 اما امسال بازار سرمایه به‌شدت تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار و افزایش نرخ سود بانکی قرار گرفت، همین رویه موجب شد بازار سهام تحت‌تأثیر افزایش ریسک‌های سیاسی بازار به خرید سهام از خود تمایل کمتری نشان دهد در نتیجه منابع مالی عمدتا صرف خرید اوراق بدهی و همینطور اوراق آتی سکه شد. در عین حال بخش زیادی از نقدینگی سرمایه‌گذاران صرف خرید دلار و طلا در طول چند‌ماه گذشته شده است با این حال مطابق داده‌‌های آماری گردش مالی بازار سرمایه در 50روز نخست امسال 41هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار، 70درصد معاملات، یعنی 29هزار میلیارد تومان آن مربوط به معاملات در بازارهای اوراق بدهی و اوراق آتی سکه بوده است.

داده‌های آماری نشان می‌دهد در 50روز نخست معاملات با احتساب معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق مشتقه کمتر از 30درصد از کل گردش مالی بازار سرمایه به سهام اختصاص یافته و بقیه معاملات مربوط به اوراق‌ها و ابزار نوین معاملاتی بوده است.



رشد 48درصدی معاملات اوراق بدهی

اطلاعات آماری نشان می‌دهد در 50روز نخست امسال حجم تقاضا تحت‌تأثیر رکود در بازار سهام با 48درصد افزایش مواجه شده است و در این مدت سرمایه‌گذاران 4500میلیارد تومان اوراق بدهی شامل صکوک و اسناد خزانه اسلامی خریداری کرده‌اند که از این مقدار 4000 میلیارد تومان در فرابورس و 500میلیارد تومان دربورس تهران مورد دادوستد قرار گرفته است.

پارسال در همین مدت سرمایه‌گذاران فقط 2700میلیارد تومان اوراق بدهی خریداری کرده بودند.

اهمیت رشد معاملات اوراق بدهی از این جهت است که این بازار با توجه به تعیین نرخ سود ثابت 20درصدی یک بازار جایگزین برای بازار سهام به‌حساب می‌آید و به همین دلیل از این بازار با نام پارکینگ پول هم یاد می‌شود.

به‌طور معمول این اوراق با تعیین یک نرخ سود ثابت ریسک کمتری در مقابل سهام دارند در نتیجه در زمان‌هایی که سهامداران چشم‌انداز روشنیبرای بازار سهام متصور نیستند و بورس در حال نزول است تمایل‌شان برای خرید این اوراق بیشتر می‌شود.

اطلاعات آماری نشان می‌دهد از مجموع کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه 12درصد به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافته ومعاملات اوراق آتی سکه در بورس کالا هم با 23هزار میلیارد تومان، 56درصد از کل گردش مالی بازار سرمایه را در 50روز نخست سال به‌خود اختصاص داده است.

به باور تحلیلگران افزایش قیمت دلار و سکه در طول ماه‌های گذشته و در عین حال انتشار اوراق گواهی سپرده 20درصدی بانکی در اواخر سال گذشته نقش زیادی در کاهش جذابیت دادو ستد‌های سهام داشته و منابع مالی را عمدتا به سمت خرید سکه، دلار و یا سرمایه‌گذاری در سپرده‌های مدت‌دار 20درصدی سوق داده است.

با این حال انتظار می‌رود با رسیدن بازار‌ها به نقطه اشباع بار دیگر تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام بیشتر شود.

هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار مسکن تحت‌تأثیر رشد 30درصدی در سال گذشته به بالاترین حد رسیده و انتظار می‌رود با کاهش قدرت خرید مردم برای خرید مسکن این بازار در ماه‌های آینده بار دیگر وارد یک دوره رکود تازه‌تر شود.

از سوی دیگر در طول روز‌های گذشته با عرضه سکه‌های پیش فروش شده از تلاطم و التهاب بازار سکه کمتر شد و پیش‌بینی می‌شود در میان‌مدت نزدیک به 1000میلیارد تومان و در بلندمدت نزدیک به 7هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار نقدی سکه آزاد شود و این پتانسیل وجود دارد که بخشی از این نقدینگی وارد معاملات سهام در بازار سرمایه شود. کما اینکه با تعیین نرخ ثابت 4200تومانی از سوی بانک مرکزی فرصت سفته بازی در بازار دلار گرفته شده و بازار سرمایه تنها جایگزین برای جذب نقدینگی‌های آزاد شده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید