• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14376
+
-

قنات مهدی‌آباد را دریابید

پیشنهاد به مسئول

منطقه 8

منطقه 8 تنها یک قنات دارد. قناتی به نام مهدی‌آباد که از روستای قدیمی مهدی‌آباد سرچشمه می‌گیرد. این قنات را که در بلوار پروین روبه‌روی شهرداری ناحیه یک منطقه واقع شده قدیمی‌های محله به خوبی می‌شناسند. روستای مهدی‌آباد که اکنون هیچ نشانی از آن روی نقشه تهران دیده نمی‌شود، احتمالاً در دهه 30 کم‌کم در شهر تهران ادغام شده است.

بسیاری از مورخان علت اصلی ویرانی این روستا را واگذاری تنها قنات روستا به سفارت آمریکا عنوان کرده‌اند. حجت‌الاسلام حجت حسینی بلاغی در کتاب «گزیده تاریخ تهران» می‌گوید: «قریه مهدی‌آباد در 12 کیلومتری امامزاده صالح(ع) و سر راه شوسه تهران به دماوند است. در سال‌های اخیر سفارت آمریکا قنات آن را خریده و به وسیله لوله آب آنجا را به سفارتخانه می‌برد. بنابراین نه زراعت دارد نه سکنه.»

حال از آن روستای قدیمی تنها قنات مهدی‌آباد باقی مانده که با معماری خاص و منحصربه‌فرد خود می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری در منطقه به شمار آید و پای گردشگران داخلی و خارجی را به این منطقه باز کند. اغلب شهروندان پهنه شرقی تهران از وجود قناتی که ساخت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد، بی‌اطلاع هستند.

این درحالی است که می‌توان با تبدیل فضای داخلی این قنات به موزه‌ای تاریخی باعث افزایش حضور گردشگران در این منطقه شد. به همین دلیل از مدیریت شهری منطقه درخواست داریم تا به ظرفیت‌های تاریخی منطقه توجه ویژه نشان داده و در سال جدید این قنات را به یکی از نقاط گردشگری شهروندان شرق پایتخت تبدیل کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید