• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13283
+
-

نزول 4هزار میلیارد تومانی بازار سهام در روز یکشنبه

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته به زیر مرز 95هزار واحد نزول کرد

ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس در مبادلات روز گذشته 4هزار میلیارد تومان کاهش یافت و شاخص کل بورس تهران هم به زیر مرز 95هزار واحد سقوط کرد.

به گزارش همشهری، رکود فراگیر در بازار سهام که از اواسط سال قبل آغاز شده در ابتدای سال جدید ابعاد تازه‌تری پیدا کرده و به کاهش شدید ارزش سهام شرکت‌های بورس و فرابورس منجر شده است. به باور کارشناسان نزول روزهای اخیر در بازار سهام ناشی از حرکت سرمایه‌گذاران به سوی بازارهای جایگزین است.

به‌نظر می‌رسد با رشد قیمت طلا و ارز و همینطور فروش اوراق گواهی سپرده 20درصدی در شبکه بانکی که سال قبل به‌مدت محدودی انجام شد؛ سرمایه‌گذاری با نرخ سود 25درصدی در بورس که ریسک بالاتری هم دارد، برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی ندارد.

پارسال درحالی‌که بازده بازار‌های طلا، ارز و مسکن از 30درصد فراتر رفت میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام که ریسک بیشتری هم دارد به زحمت به 25درصد رسید، این موضوع در کنار فروش گواهی سپرده‌های 20درصدی که کمترین ریسک را دارد به‌شدت از جذابیت بازار سهام کاسته و به کاهش شدید ارزش معاملات بازار سهام منجر شده است. در مقابل به‌دلیل مهاجرت نقدینگی به سمت بازار‌های طلا و ارز قیمت‌ها در این بازار‌ها رشد کرده و به افزایش حجم معاملات در این بازارها منجر شده است.

هرچند از مقدار دقیق ارز خریداری شده در چند‌ماه گذشته اطلاعاتی در دست نیست اما اطلاعات معاملات آتی سکه نشان می‌دهد این بازار فقط در 15روز گذشته از رشد 750درصدی برخوردار بوده و 27هزار نفر 12هزار‌میلیارد تومان سکه در مبادلات آتی خریده‌اند. از سوی دیگر در یک‌ماه گذشته با وجود کاهش ارزش مبادلات سهام ارزش معاملات اوراق بدهی با 57درصد افزایش روبه‌رو شده و در طول 15روز در فروردین‌ماه 2300میلیارد تومان اوراق بدهی با نرخ سود بیش از 20درصد خریداری شده است. این رویه در کنار کاهش قیمت مواد خام در بازار‌های جهانی از جذابیت‌های بورس کاسته و به نزول شاخص‌های بورس و نزول ارزش معاملات منجر شده است.



نزول 4هزار میلیارد تومانی

دیروز شاخص کل بورس تهران با یک افت سنگین 771واحد معادل 0.81درصد افت کرد و به زیر مرز 95هزار واحد رسید. تحت‌تأثیر این نزول دست‌کم 3500میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شد و ارزش کل بورس تهران از 379هزار میلیارد تومان به 375هزارو 500میلیارد تومان رسید. در فرابورس هم اتفاق مشابهی رخ داد و شاخص کل فرابورس با 0.62درصد افت مواجه شد. با این مقدار نزول ارزش کل فرابورس با 500میلیارد تومان کاهش از 63هزار میلیارد تومان به 62هزارو 500میلیارد تومان رسید. دیروز دست‌کم 4هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس کاسته شد و جمع کل ارزش بازار سهام با محاسبه سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس به 438هزار میلیارد تومان رسید. دیروز در عین حال ارزش معاملات روزانه بازار سهام به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافت و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به زحمت به 233میلیارد تومان رسید که ازاین مقدار 110میلیارد تومان در فرابورس و 123میلیارد تومان در بورس مورد دادوستد قرار گرفت. این آمار نشان می‌دهد این روز‌ها سرمایه‌گذاران کمتری حاضر به خریدو فروش سهام و سایر اوراق بهادار در بازار سرمایه هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید