• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12927
+
-

هشدار نماینده‌های اروپا به کنگره آمریکا

ظریف: پاسخ ایران به خروج آمریکا از برجام برای واشنگتن ناخوشایند خواهد بود

دیپلماسی
هشدار نماینده‌های اروپا به کنگره آمریکا

با نزدیک شدن به زمان اعلام نظر ترامپ درباره توافق هسته‌ای، رایزنی‌های بین‌المللی برای وادار کردن رئیس‌جمهور آمریکا به باقی ماندن در برجام به اوج خود رسیده، وزیر خارجه ایران و معاون او از یک سو و مقامات اروپایی از سوی دیگر دور تازه‌ای از مذاکرات برجامی را کلید زده‌اند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به نیویورک به‌منظور شرکت در اجلاس عالی‌رتبه صلح پایدار و همچنین سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکا از برجام خارج شود نخستین واکنش ایران چه خواهد بود، تصریح کرد: ایران حتما براساس منافعش عمل می‌کند، ایران در برجام و بیرون از برجام انتخاب‌های گسترده‌ای برای اقدام دارد و حتما اقدامی که ایران خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین‌المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند است.

براساس گزارش العالم، وی با اشاره به حضورش در اجلاس صلح پایدار نیز افزود: این اجلاس فرصتی فراهم می‌کند که دیدگاه‌های جمهوری اسلامی به‌ویژه درباره پیشنهادهایی که برای ایجاد گفت‌وگو و امنیت پایدار در منطقه خلیج‌فارس و در همسایگی مطرح کردیم و ایده منطقه‌ قوی که دولت آقای روحانی برای ایجاد پایداری، امنیت و آرامش در منطقه مطرح کرده است را در مجمع عمومی مطرح کرده و با سایر اعضای مجمع نیز در این زمینه مشورت کنیم.

وی افزود: در این سفر با رئیس مجمع عمومی گفت‌وگو خواهم کرد و با بعضی از اعضایی که برای شرکت در اجلاس حضور خواهند داشت نیز دیدار خواهم کرد.

ظریف اضافه کرد: حضور در نیویورک فرصتی خواهد بود که با برخی گروه‌های فکری، برخی رسانه‌ها و سردبیرها و کسانی که نخبگان سیاسی اینجا محسوب می‌شوند، خارج از دولت آمریکا، گفت‌وگو داشته باشیم، مخصوصا با توجه به شرایط کنونی منطقه که خطر سیاست‌های غلط آمریکا می‌تواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی مخصوصا در سوریه سوق بدهد.

وزیر خارجه پیش از سفر به نیویورک هم در رابطه با احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هشدار داده بود که پاسخ ایران به خروج آمریکا برای واشنگتن ناخوشایند خواهد بود. از سوی دیگر سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان که به دعوت وگر استرومن همتای نروژی در اسلو به سر می‌برد روز پنجشنبه با خانم اینه اریکسون سوریده وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کرد. در این دیدار سوریده اعلام داشت: نروژ قویا از حفظ و اجرای برجام حمایت می‌کند. گزینه بهتری از برجام وجود ندارد و برای تداوم حیات برجام ضروری است همه تلاش‌ها به‌کار گرفته شود.

عراقچی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت برجام در رهگذر توسعه و گسترش همکاری‌ها و مبادلات دو جانبه، اظهار داشت: سرنوشت برجام که دستاورد بزرگ دیپلماسی در عرصه بین‌المللی است، در نتیجه کارشکنی‌ها و چالش‌هایی که دولت ترامپ ایجاد کرده، در معرض خطر قرار دارد.
 وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیش از 10گزارش بر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام صحه گذاشته است؛ اما در مقابل آمریکا به تعهدات خود به درستی عمل نکرده و با تعلل‌ها و بدعهدی‌های خود این توافق را در معرض نابودی قرار داده است.

عراقچی تأکید کرد: این یک برداشت کاملا غلط و یک اشتباه بزرگ است که کسی تصور کند ایران در هر شرایطی به برجام متعهد باقی خواهد ماند. به علاوه هرگونه تلاش در راستای مرتبط ساختن برجام با دیگر موضوعات، ناشی از رویکردهای غلط است و وضعیت منطقه را بسیار پیچیده‌تر خواهد ساخت.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم 3روز قبل گفته بود: با هوشیاری تحولات را رصد می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد دیگران به هزینه ایران در برجام خللی ایجاد کنند. برجام که به پشتوانه قطعنامه شورای امنیت شکل گرفته بدون بازنگری و به همین شکل باقی خواهد ماند. کسانی که در این مسیر اقدام نکنند، بازنده خواهند بود و تاوان سنگینی در این زمینه خواهند داد.

اظهارات ظریف، عراقچی و قاسمی شدید‌ترین هشدارهای ایران درباره عواقب خروج آمریکا از برجام بوده است. نگرانی‌ها درباره سرنوشت برجام مقامات غربی را هم به تقلا انداخته تا هرچه در چنته دارند برای فشار به دونالد ترامپ رو کنند. هفته گذشته وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ دور هم جمع شدند و بعد از آن هم مقامات اروپایی در حال رایزنی و مذاکره درباره توافق هستند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در دیدار با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، تأکید کرده است که اتحادیه اروپا همچنان خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران با وجود مخالفت‌های رئیس‌جمهور آمریکا با این توافق است.

به نوشته وال استریت ژورنال، امانوئل مکرون و آنگلا مرکل قرار است هفته آینده به‌طور جداگانه به واشنگتن سفر و با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنند. آنها امیدوارند که بتوانند ترامپ را متقاعد به ماندن در این توافق کنند.

رئیس‌جمهور ترامپ اخیرا به اروپایی‌ها هشدار داده است که اگر این توافق را تا روز 12مه‌(22اردیبهشت) اصلاح نکنند واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

وی خواهان رسیدگی به 3 موضوع کلیدی در این توافق است: پایان یافتن محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از یک دوره زمانی، برنامه موشکی بالستیک تهران و سطح بازرسی‌های هسته‌ای بین‌المللی از این کشور.

   بیانیه 500نماینده اروپایی خطاب به کنگره

بیش از 500عضو پارلمان‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترک خود خطاب به همتایان آمریکایی‌شان از آنها خواستند تا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را متقاعد به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران کنند. این نمایندگان در بیانیه خود از کاخ سفید خواستند تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده 12مه از سوی رئیس‌جمهور ترامپ بار دیگر تهدید وی برای خروج از توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهد. رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این به اروپایی‌ها هشدار داده است که اگر آنچه وی نقاط ضعف توافق می‌خواند را اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق خارج خواهد شد. در ادامه این بیانیه آمده است: دولت آمریکا تهدید به خروج از برجام کرده است درحالی‌که ایران به تعهدات خود در این توافق عمل می‌کند. خروج آمریکا از این توافق می‌تواند پیامدهای مهلکی داشته باشد. این قانونگذاران اروپایی همچنین در بیانیه خود آورده‌اند: تأثیر کوتاه‌مدت چنین اقدامی به کنترل بر برنامه هسته‌ای ایران پایان خواهد داد که می‌تواند منبعی جدید برای تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و فراتر از آن باشد. آنها در ادامه هشدار داده‌اند: اما مسئله جدی‌تر خطرات بلندمدت آن است؛ تخریب اعتبار امضاکنندگان به‌عنوان طرف‌های مذاکرات بین‌المللی و فراتر از آن دیپلماسی به‌عنوان یک ابزار برای تضمین امنیت و صلح پایدار. این نمایندگان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی همچنین تأکید کرده‌اند که کنار‌گذاشتن این توافق منجر به تضعیف ارزش تعهدها و تهدیداتی خواهد شد که کشورهای ما ارائه می‌دهند. اگر این توافق نابود شود تقریبا غیرممکن خواهد بود که بتوان یک ائتلاف دیگر برای وضع تحریم علیه ایران تشکیل داد. امضاکنندگان این بیانیه همچنین آورده‌اند ما نیز نگرانی‌های مشترکی درباره رفتارهای ایران داریم اما به‌طور جدی بر این باوریم که این مسائل باید به‌طور جداگانه و نه در چارچوب برجام رسیدگی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید