• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110681
+
-

بازاریابی انتخاباتی ترامپ در خلیج‌فارس

رسانه‌ها از مذاکرات فشرده آمریکا با کشورهای عربی خلیج‌فارس برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل و حل بحران قطر تا پیش از انتخابات خبر می‌دهند

خاورمیانه
بازاریابی انتخاباتی ترامپ در خلیج‌فارس

درحالی‌که تنها 43روز به انتـــــــــــخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، تلاش‌های دولت ترامپ برای خلق دستاوردی دیپلماتیک و استفاده از آن در رقابت‌های پیش‌رو به شکل قابل توجهی شدت گرفته است. به گزارش شبکه الجزیره، دولت ترامپ امیدوار است در 2پرونده «عادی‌سازی روابط عربی-اسرائیلی» و «بحران قطر در خلیج‌فارس» طی یک‌ماه آینده به نتایج ملموسی دست یابد. این در حالی است که توافق عادی‌سازی کشورهای امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی برخلاف انتظار حامیان ترامپ، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی آمریکا نداشته است. روزنامه العربی الجدید با اشاره به این موضوع در گزارش خود می‌نویسد: بسیاری تصور می‌کردند توافق جنجالی امارات و اسرائیل، راه را برای حرکت سریع قطار عادی‌سازی در میان کشورهای عربی باز خواهد کرد اما در عمل، تمام گزینه‌های اصلی، ازجمله مراکش، قطر، عربستان سعودی و حتی سودان فعلا به‌دلیل فشار افکار عمومی و رسانه‌ها از ورود به چنین توافقی منصرف شده‌اند. العربی الجدید بر این اساس پیش‌بینی کرده که طی هفته‌های آینده، فشار دولت آمریکا بر متحدان عرب این کشور در خلیج‌فارس برای حل 2پرونده عادی‌سازی و بحران قطر افزایش یابد.

روایت‌های دوگانه از گفت‌وگوهای استراتژیک دوحه-واشنگتن
روز گذشته سومین دور از گفت‌وگوهای استراتژیک قطر و آمریکا در واشنگتن با صدور بیانیه مشترک از سوی 2کشور به پایان رسید. این گفت‌وگوها همزمان با مذاکرات صلح افغانستان به میزبانی قطر صورت گرفت. در بیانیه مشترک پایانی، نسبت به طولانی‌شدن بحران قطر و پیامدهای آن برای امنیت منطقه ابراز نگرانی شده است. پیش از این مایک پمپئو گفته بود بزرگ‌ترین برنده این بحران، ایران است. واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه درباره نتایج این مذاکرات نوشته: هیأت آمریکایی بر ضرورت وحدت مواضع شورای همکاری خلیج‌فارس درقبال ایران تأکید کرده و خواستار مذاکرات فوری و مستقیم میان قطر، عربستان سعودی و امارات برای پایان بحران 3ساله خلیج‌فارس شده است. در مقابل، شیخ عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر که برای این گفت‌وگوها به واشنگتن سفر کرده بود نیز در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: دوحه از چشم‌انداز آمریکا برای حل سیاسی اختلافات موجود در شورای همکاری خلیج‌فارس استقبال کرده و از تمام ظرفیت‌های خود برای اجرای آنها استفاده خواهد کرد.
اگرچه در بیانیه مشترک پایانی گفت‌وگوهای استراتژیک و همچنین مواضع مقامات قطر، نشانه‌ای از طرح موضوع عادی‌سازی رابطه با اسرائیل به چشم نمی‌خورد اما تیموسی لندرکینگ، معاون وزیر خارجه آمریکا به فاصله کوتاهی پس از پایان این گفت‌وگوها به رویترز گفت: با دولت قطر درباره ضرورت عادی‌سازی رابطه با اسرائیل رایزنی‌های مثبتی داشتیم. لندرکینگ همچنین افزود: معتقدیم که می‌توانیم قطر را به‌طور جدی برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل قانع کنیم. قطر ازجمله نخستین کشورهای عربی خلیج‌فارس بوده که گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است.
اگرچه هیچ مقام قطری تا‌کنون به سخنان معاون وزیر خارجه آمریکا واکنشی نشان نداده، اما لولوه الخاطر، سخنگوی وزارت خارجه این کشور همزمان با گفت‌وگوهای استراتژیک دوحه و واشنگتن گفته بود: قطر تا زمانی که طرح صلح عربی (عقب‌نشینی اسرائیل به مرزهای 1967) اجرا نشود حاضر به پذیرش روابط عادی با اسرائیل نیست. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم با اشاره به طرح روایت‌های متفاوت از این گفت‌وگوها نوشت: به‌نظر می‌رسد فشارها بر قطر برای انعقاد توافق مشابه امارات با اسرائیل افزایش یافته است.

سخنگویی ترامپ برای کویت
رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در مراسم اعطای نشان افتخار کشورش به فرزند امیر کویت گفت: پس از ملاقات با شخص امیر متوجه شدم که او به‌شدت از عادی‌سازی روابط با اسرائیل استقبال کرده و فکر می‌کنم کویت هم به‌زودی به امارات و بحرین بپیوندد. این اظهارات در حالی بیان شده که کویت ازجمله منتقدین توافق عادی‌سازی امارات با رژیم صهیونیستی بوده است. پیش از این خالد الجار‌الله، معاون وزیر خارجه کویت در موضعی قاطعانه گفته بود: کویت آخرین کشور عربی است که با اسرائیل روابط رسمی برقرار خواهد کرد. شیخ صباح، امیر کویت اکنون برای طی دوره درمان در آمریکا به‌سر می‌برد و فرزند ارشد او در مراسمی دیپلماتیک در کاخ سفید، نشان افتخار آمریکا را از دستان ترامپ دریافت کرد. پایگاه عربی‌الوطن مدعی است کویت به‌دلیل موضع منفی نسبت به توافق‌های اخیر، از سوی دولت آمریکا زیر فشار شدیدی قرار گرفته است.

سودان، گزینه بعدی برای عادی‌‌سازی؟
روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع ارشد دیپلماتیک در خارطوم مدعی شده با توجه به عقب‌نشینی سایر کشورهای عربی از برنامه عادی‌سازی روابط با اسرائیل، فشارهای عربستان و امارات بر رهبران جدید سودان برای ورود به این توافق افزایش یافته است. به نوشته این روزنامه، عربستان و امارات، کمک‌های مالی خود به سودان را مشروط به پذیرش توافق سیاسی با اسرائیل کرده‌اند. این در حالی است که سودان علاوه بر تمام بحران‌های اقتصادی، با پیامدهای سیل ویرانگر اخیر و آوارگی نزدیک به یک‌میلیون شهروند در حاشیه رود نیل روبه‌روست. پیش از این ژنرال حمدوک، رئیس شورای نظامی سودان که برای برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده بود، در سایه واکنش بسیار منفی افکار عمومی این کشور ناچار به عقب‌نشینی از تصمیم خود شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید