• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 10 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223806
+
-

چهارمین سفیدشدگی مرجان‌ها در خلیج‌فارس

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: متأسفانه به‌دلیل تغییرات اقلیمی چهارمین سفیدشدگی جهانی آبسنگ‌های مرجانی در خلیج‌فارس در حال وقوع است. به گزارش همشهری، محمد طالبی متین افزود: یکی از چالش‌های اصلی زیست‌بوم‌های دریایی خلیج‌فارس آلودگی و تغییرات اقلیمی است. در سال‌های اخیر آلودگی زیست‌محیطی و ورود پسماندها و پساب‌های صنعتی و نفتی باعث آسیب به زیست‌بوم‌های دریایی شده است و عواملی ازجمله نشت نفت از خطوط لوله، ریزش از نفتکش‌ها، حوادث دریایی، دفع پسماندها و پساب‌های شیمیایی و زباله‌های دریایی، تخریب و تغییر کاربری سواحل، عدم‌برقراری توازن بین توسعه اقتصادی و حفاظت محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی مانند افزایش دما و اسیدی شدن آب دریاها، به تخریب زیست‌بوم‌های دریایی خلیج‌فارس منجر شده است.
طالبی متین تأکید کرد: تخریب و آسیب به آبسنگ‌های مرجانی نیز یکی از چالش‌های مهم است. مرجان‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ تعادل اکولوژیک دریاها عمل می‌کنند اما فعالیت‌های انسانی نظیر توسعه ساحلی و تجاوز به حریم و بستر دریا، لایروبی و لای‌ریزی، صید بی‌رویه و بهره‌برداری غیرمسئولانه از منابع دریایی در کنار تغییرات اقلیمی، به تخریب و آسیب به مرجان‌ها همچنین کاهش تنوع‌ زیستی در منطقه منجر شده است. او با تأکید بر اینکه در حال حاضر به‌دلیل تغییرات اقلیمی، چهارمین سفیدشدگی جهانی آبسنگ‌های مرجانی در حال وقوع است که این امر سبب آسیب‌های جدی به این ذخایر ژنتیک می‌شود، گفت: در ساختار آهکی مرجان‌ها تک‌سلولی زندگی می‌کند که سبب رنگ دادن به مرجان‌ها می‌شود. زمانی که دمای آب بالا می‌رود این سلول‌ها از مرجان‌ها جدا می‌شوند و این مسئله سبب سفید شدگی آنها می‌شود. اگر این دور ماندن بیشتر از 2‌ماه به درازا بکشد دیگر آن مرجان به‌طور کامل می‌میرد و از میان می‌رود.
مطالعات پهنه‌بندی محیط‌زیستی و ارزیابی ریسک زیستگاهی استقرار صنایع در مناطق ساحلی دریایی مکران در سواحل استان سیستان و بلوچستان نیز در حال اتمام است که با توجه به آسیب‌های وارده به زیست‌بوم‌ها در نتیجه توسعه در منطقه پارس‌جنوبی، بررسی تغییرات محیطی و ارزیابی ریسک زیستگاهی در محدوده ساحلی-دریایی این منطقه انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید