• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 22 شهریور 1399
کد مطلب : 109815
+
-

مأموریت خودروهای شانسی برای متعادل‌سازی بازار

150هزار دستگاه خودروی داخلی در 6‌ماه آتی از طریق قرعه‌کشی به بازار عرضه خواهد شد

 یکه‌تازی قیمت در بازار خودروها همچنان ادامه دارد و در شرایطی که عرضه‌ قطره‌چکانی خودروهای وطنی، یکی از مقصران اصلی این آشفته‌بازار معرفی می‌شود، سرپرست وزارت صنعت از طرح جدیدی برای فروش فوق‌العاده ۱۵۰‌هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم سال و به‌صورت قرعه‌کشی خبر داده است که مأموریت دارد با سیراب‌کردن تقاضای مصرفی، بساط هیجان و سفته‌بازی در بازار خودروهای داخلی را جمع کند. به گزارش همشهری، طرح فروش خودرو با قرعه‌کشی از خرداد امسال و در چند مرحله انجام شده؛ اما آنگونه که متولیان امر انتظار داشتند، بر قیمت‌گذاری حاشیه بازار اثرگذار نبوده است. حالا اما در طرح جدیدی که سرپرست وزارت صنعت برای فروش فوق‌العاده خودرو در 6‌ماه آینده از آن رونمایی کرده، قرار است 40درصد مجموع محصولات 2خودروساز بزرگ به فروش قرعه‌کشی اختصاص یابد و موج بزرگ‌تری از عرضه به سمت بازار گسیل شود. البته در طرح جدید، یک شرط جدید هم به شروط قبلی اضافه شده و متقاضیان باید 10درصد قیمت کارخانه خودروی موردتقاضا را هنگام ثبت‌نام واریز کنند. تفاوت دیگر طرح جدید با طرح‌های قدیمی، افزایش مهلت واریز وجه از 3 به 5روز است که تا حدودی می‌تواند برای متقاضیان راهگشا باشد.

تحویل یک تا 3‌ماهه
طرح جدید فروش فوق‌العاده خودرو براساس قرعه‌کشی قرار است از مهرماه تا پایان سال‌جاری و با عرضه ۱۵۰‌هزار دستگاه از محصولات 2خودروساز بزرگ کشور اجرا شود. جعفر سرقینی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت پنجشنبه گذشته، در چهل‌و‌چهارمین جلسه کمیته خودرو، هدف از اجرای این طرح را‌ کاهش التهابات بازار خودرو اعلام کرد و گفت: هرماه ۲۵‌هزار دستگاه خودرو به‌صورت منظم و بدون وقفه با ثبت‌نام و برگزاری قرعه‌کشی در اختیار متقاضیان بازار خودرو قرار می‌گیرد و موعد تحویل خودروها نیز از یک تا 3‌ماه خواهد بود. او ضمن تأکید بر اینکه این اقدام در جهت کاهش التهابات موجود در بازار خودرو و پاسخگویی به نیازهای واقعی خریداران این کالا اجرایی خواهد شد، افزود: برنامه ماهانه فروش فوق‌العاده خودرو، هیچ‌گونه وقفه‌ای در سایر روش‌های فروش خودروسازان ایجاد نخواهد کرد و تمامی طرح‌های مصوب قبلی ازجمله الزام خودروسازان به ایفای تعهدات به قوت خود اجرا خواهند شد.

اختصاص 60درصد تولیدات به تعهدات قبلی
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اینکه تا چندی پیش، آمار تعهدات معوق خودروسازان بالا بود و 80درصد تولیدات خودروسازان ‌به اجرای تعهدات پیشین و ۲۰ درصد ‌به طرح‌های فروش فوق‌العاده اختصاص می‌یافت، تصریح کرد: با توجه به اینکه میزان تعهدات معوق کم شده است، تصمیم گرفته‌ایم که میزان اختصاص ۶۰ به ۴۰ درصد (۶۰‌درصد تولیدات خودرو برای برآورده‌کردن تعهدات قبلی خودروسازان و سایر طرح‌ها و ۴۰‌درصد از تولیدات مختص فروش‌های فوق‌العاده) باشد. در حقیقت برآورد می‌شود 2خودروساز بزرگ در 6‌ماه آتی 400هزار دستگاه انواع خودروی سواری تولید کنند که از این تعداد باید 250هزار دستگاه به ایفای تعهدات قبلی اختصاص یابد و 150هزار دستگاه نیز با انجام قرعه‌کشی به متقاضیان مصرفی فروخته شود.

الزام واریز ۱۰ درصد مبلغ خودرو در زمان ثبت‌نام
شرط واریز کل مبلغ پیش‌پرداخت خرید خودرو در زمان ثبت‌نام، یکی از شروط اصلی در نخستین مرحله فروش فوق‌العاده خودرو در خرداد امسال بود که به‌واسطه اختلاف بسیار چشمگیر تعداد متقاضیان و تعداد محصولات عرضه‌شده و شبهه‌های بانکی، عملا حذف شد اما حالا آنگونه که سرپرست وزارت صنعت می‌گوید، در طرح جدید متقاضیان ملزم به واریز 10درصد قیمت کارخانه خودرو هستند تا تعداد ثبت‌نام‌های کور کاهش پیدا کند. سرقینی تصریح کرد: همه شرایط برای تحویل خودروها اعم از روش قرعه‌کشی برای توزیع خودرو و محدودیت‌ها برای ثبت‌نام در طرح‌های جدید فروش فوق‌العاده محصولات از مهرماه به بعد همچون روال سابق طرح‌های اجرا‌شده قبلی خواهد بود. تنها یک شرط بر شروط قبلی اضافه شده است؛ اینکه متقاضیان ۱۰‌درصد مبلغ خودرو را در زمان ثبت‌نام واریز کنند. این تصمیم برای این گرفته شده ‌که وقتی مبلغی از متقاضی برای ثبت‌نام دریافت نشود، تعداد ثبت‌نام‌ها زیاد می‌شود و مردم می‌گویند «سنگ مفت، گنجشک مفت؛ فعلا ثبت‌نام کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید.» او افزود: تفاوت دیگری هم که وجود خواهد داشت‌، این است که منتخبان باید ظرف مدت ۷۲‌ساعت پس از اعلام اسامی، مبلغ خودرو را تهیه و به‌حساب خودروساز واریز می‌کردند اما اکنون این مهلت به ۱۲۰ ساعت (5روز) افزایش پیدا کرده است. سرقینی در پاسخ به اینکه تکلیف مبالغ واریزشده برای مشتریان برنده نشده، چه خواهد شد، گفت: این ۱۰‌درصد از زمان ثبت‌نام تا زمان اعلام منتخبان قرعه‌کشی در حساب واسط به اسم فرد متقاضی خواهد ماند و توسط خودروساز قابل‌برداشت نخواهد بود. به گفته او، بعد از مشخص‌شدن نتایج قرعه‌کشی، برندگان مکلف به تکمیل وجه هستند و آورده مابقی افراد نیز به حسابشان بر خواهد گشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید