• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 7 آذر 1401
کد مطلب : 178359
+
-

جاسک، جغرافیای توسعه را متعادل می‎‌کند

اجرای طرح‌های توسعه‌ای در جاسک، تحول اقتصاد جوامع محلی و کاهش اختلاف توسعه با دیگر مناطق کشور را به دنبال دارد

گزارش
جاسک، جغرافیای توسعه را متعادل می‎‌کند

بعد از گذشت 2سال از ابلاغ سند توسعه منطقه ساحلی مکران در افق1415 و بعد از اضافه شدن 5شهرستان جنوبی استان کرمان به فهرست 5شهرستان حاضر در سند یعنی چابهار، جاسک، سیریک، کنارک و میناب در 2استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبرهای خوبی از هرمزگان به گوش می‌رسد.
به‌ گزارش همشهری، استان هرمزگان با شهرستان‌های جاسک، سیریک و میناب یکی از 3استان حاضر در سند توسعه منطقه ساحلی مکران است؛ سواحلی متصل به اقیانوس هند که از جاسک هرمزگان در غرب تا گواتر سیستان و بلوچستان در نقطه صفر مرزی شرق ادامه دارد و از آن به‌عنوان اکسیژن توسعه ایران یاد می‌شود.
طرح‌های زیادی در حوزه شیلات، انرژی، گردشگری و بنادر و دریانوردی در شهرستان جاسک استان هرمزگان یا قلب سواحل مکران در دست اجراست که پیش‌بینی می‌شود از 3سال دیگر رنگ دیگری به این منطقه بدهند.

استعدادهای سواحل مکران
رئیس‌جمهوری نیز در سفر روز گذشته (یکشنبه 6آذر) به هرمزگان با اشاره به اهمیت سواحل مکران در بحث تجارت دریایی تأکید کرد که این سواحل می‌توانند مرکز اقتصادی، تجاری، دادوستد و رونق تولید نه‌فقط برای هرمزگان و سیستان و بلوچستان، بلکه برای کشور باشند.
به ‌گفته سیدابراهیم رئیسی، استعداد زیادی در سواحل مکران وجود دارد که می‌تواند این سواحل را به نقطه بسیار مهم و راهبردی اقتصادی و تجاری، گردشگری و تولید در کشور تبدیل کند که نه فقط برای مردم روستاها و شهرهای منطقه بلکه برای بسیاری از مردم ما در نقاط کشور رونق ایجاد کند.

طرح‌های گردشگری در انتظار تصویب
مهر امسال با تصویب طرح تشکیل «شورای توسعه سواحل مکران» و ابلاغ دولت، این شورا با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس شورا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وزرای امور اقتصادی و دارایی، کشور، راه و شهرسازی و نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، یک نفر عضو حقوقی به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهوری و همچنین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری و دبیر شورا (رئیس دبیرخانه) شکل گرفت. این مصوبه ضمن تعیین محدوده جغرافیایی منطقه مکران، اعضای شورا و وظایف آن را نیز مشخص کرد تا گامی دیگر برای توسعه این منطقه راهبردی برداشته شود. بهره‌برداری کامل از استعدادهای سواحل جنوب شرقی کشور، بهره‌مندی جوامع محلی، استفاده از سرمایه‌ها و فرصت‌های بین‌المللی و کاهش نامتعادل بودن توسعه مناطق کشور مهم‌ترین وظایف این شوراست.
حالا مشاور استاندار هرمزگان در امور سواحل و جزایر از برگزاری جلسه‌های منظم شورا و بررسی بودجه‌های مورد نیاز طرح‌های گردشگری سواحل مکران خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: مطالعات پروژه‌های حوزه گردشگری منطقه مکران در 5شهرستان چابهار، جاسک، سیریک، کنارک و میناب سال1397 به‌پایان رسید و بعد از تصویب طرح‌ها در استانداری‌های هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان و بخشی از طرح‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی اجرایی خواهند شد.
یاسر سلیمانی با بیان اینکه طرح‌های گردشگری در حوزه خوریات و شیلات اجرا خواهند شد، می‌افزاید:‌ 2خور عظیم (خلیج کوچک) در سواحل مکران و همچنین توسعه اسکله‌های شیلاتی با کمک وزارتخانه‌های میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع ‌دستی و جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

طرح‌های پیشران در جاسک
بخشی از طرح‌های توسعه‌ای سواحل مکران علاوه بر موضوع شیلات و گردشگری، مربوط به حوزه تجاری است که به‌گفته مشاور استاندار هرمزگان در امور سواحل و جزایر، این بخش و همچنین اسکله‌های تجاری با کمک وزارت اقتصاد و سازمان بنادر و دریانوردی اجرایی خواهند شد.
سلیمانی با بیان اینکه جاسک قلب و محور سواحل مکران است، می‌گوید: تکمیل و پیگیری‌ پروژه‌های پیشران ازجمله حوزه انرژی نیز در سواحل مکران به‌ویژه جاسک در دستور کار قرار دارند و در اولویت هستند.
او با اشاره به پروژه‌های این حوزه از جمله تکمیل اسکله نفتی جاسک، خط لوله گوره-جاسک، پالایشگاه مروارید مکران و طرح‌های دیگر بخش انرژی توضیح می‌دهد: در جاسک زمین‌های وزارت نفت برای احداث یکی از بزرگ‌ترین بنادر در بطن طرح توسعه سواحل مکران به سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان واگذار شده است. پیشرفت پروژه خط لوله گوره-جاسک نیز 89درصد است و پیش‌بینی شده اسفند امسال به بهره‌برداری برسد.

توسعه پس‌کرانه
علاوه بر توسعه سواحل مکران در بخش‌های‌ شیلات، انرژی، گردشگری و بنادر و دریانوردی، برنامه‌های توسعه‌ای در پس‌کرانه و همچنین در بخش محرومیت‌زدایی شهرستان‌های سند توسعه مکران در دستور کار قرار دارد؛ از جمله این برنامه‌ها می‌توان به توسعه پس‌کرانه مکران در استان هرمزگان اشاره کرد.
مشاور استاندار هرمزگان در امور سواحل و جزایر این خبر را می‌دهد و می‌گوید: توسعه پس‌کرانه با محوریت بشاگرد در اولویت است و رئیس‌جمهوری نیز در سفر روز گذشته خود بر آن تأکید کردند. به‌گفته سلیمانی، استانداری هرمزگان سرمایه‌گذاران خوبی را برای توسعه پس‌کرانه جذب کرده و طرح‌های خوبی در حوزه نخیلات و دام در این بخش تدوین شده است که به‌زودی یکی، دو مورد آنها به بهره‌برداری می‌رسند و موجب اشتغال‌زایی خواهند شد.

شرط محرومیت‌زدایی
نکته مهم اما محرومیت‌زدایی مناطق است؛ موردی که در سیستان ‌و بلوچستان هم در دستور کار قرار دارد و هرمزگانی‌ها با تأکید بر مسئولیت‌های اجتماعی آن ‌را پی‌گرفته‌اند.
مشاور استاندار هرمزگان در امور سواحل و جزایر با بیان اینکه همه پروژه‌های در دست کار در سواحل مکران و به‌ویژه طرح‌های پیشران حوزه انرژی با شرط آموزش، توانمندسازی و جذب نیروهای بومی در حال اجرا هستند، توضیح می‌دهد: هر سرمایه‌گذاری که به این منطقه می‌آید، زمین یا امتیازها را به شرط توانمندسازی و جذب نیروی بومی دریافت خواهد کرد.
موضوع دیگری که سلیمانی به آن اشاره می‌کند، انتخاب مشاور محرومیت‌زدایی براساس سیاست‌های دولت است که اولویت‌های آن نیز تعیین شده. این مقام مسئول پیش‌بینی می‌کند: طرح‌های توسعه‌ای سواحل مکران در استان هرمزگان در بازه زمانی 5-3سال آینده وارد مدار شوند و بتوانند در منطقه تحول ایجاد کنند؛ گرچه دولت تلاش دارد با تخصیص اعتبار به‌ویژه به طرح‌های بزرگی چون پالایشگاه مروارید مکران این زمان را کاهش دهد.

***  
سواحل مکران گستره‌ای 700کیلومتری در شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد که به‌دلیل قرارگیری در طول دریای عمان و دسترسی بی‌واسطه به آب‌های آزاد و اقیانوسی اهمیت راهبردی در حوزه دفاعی و امنیتی، اقتصادی و حتی گردشگری و
فرهنگی دارد.


مکث
جاسک، هاب انرژی در جنوب ایران


با طرح‌های نفتی در دست اجرا در شهرستان‌ جاسک، قلب سواحل مکران، این منطقه قرار است به پایانه صادرات مواد نفتی و هاب انرژی در جنوب ایران تبدیل شود.
بهره‌برداری خط لوله هزار کیلومتری از بوشهر تا جاسک و ساخت پایانه نفتی جاسک در ۶۵کیلومتری غرب جاسک در منطقه کوه مبارک در زمینی به مساحت ۵هزار هکتار از مهم‌ترین طرح‌های انرژی این شهرستان است. همچنین پتروپالایش جاسک نیز به‌زودی با مشارکت بخش خصوصی در این منطقه ساخته می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید