• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105154
+
-

ارمنستان-آذربایجان؛ وضعیت جنگی در مرز

درگیری‌های مرزی میان ارمنستان و آذربایجان که از روز یکشنبه هفته گذشته آغاز شده طی 24ساعت گذشته متوقف بوده، اما تنش میان مقام‌های سیاسی و نظامی دوطرف همچنان ادامه دارد.
دوطرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها در ادامه مرزهای منطقه مورد مناقشه «ناگورنو قره‌باغ» متهم کرده و نسبت به ادامه تحرکات طرف مقابل هشدار داده‌اند. وزارت دفاع آذربایجان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد درصورت ادامه حمله نیروهای نظامی ارمنستان به خاک این کشور، نیروگاه اتمی ارمنستان را با موشک هدف قرار خواهد داد؛ بیانیه‌ای که نگرانی‌های بین‌المللی در مورد دور تازه درگیری‌ها در مرز 2کشور را تشدید کرده است.
اوج درگیری‌ها طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه اتفاق افتاد که در جریان آن دست‌کم 16نفر کشته شدند. به گفته وزارت دفاع آذربایجان، 11نفر از نیروهای این کشور در اثر بمباران توپخانه‌ای ارمنستان کشته شده‌اند. نام یک ژنرال سرشناس آذربایجانی نیز در میان کشته‌شده‌ها دیده می‌شود. در سمت مقابل، 4سرباز و یک غیرنظامی کشته شده است.
منازعه 2کشور بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ، همزمان با فروپاشی شوروی و از سال ۱۹۸۸ آغاز شد. دوطرف بین سال‌های 1988تا 1994درگیر یک جنگ خونین شدند که حدود 30هزار کشته به جا گذاشت. با اینکه از آغاز این بحران ۳۲ سال می‌گذرد، مناقشه همچنان پابرجاست و آذربایجان و ارمنستان تنها یک پیمان آتش‌بس امضا کرده‌اند. طبق این پیمان، ناگورنو قره‌باغ که اکثریت ارمنی دارد و مناطق اطراف آن به کنترل ارمنستان درآمد. با این حال از آن زمان تاکنون هر از چندی درگیری مسلحانه‌ای در این منطقه و در امتداد نوار مرزی 2کشور روی داده است.
درگیری‌های روزهای اخیر، جزو خونین‌ترین درگیری‌های سال‌های گذشته بوده است. پیش از این، اغلب درگیری‌های پراکنده با سلاح‌های سبک گزارش می‌شد اما به گزارش رویترز این بار در حملات دوطرف، از توپخانه، تانک و پهپاد استفاده شده است. درگیری‌ها چند روز پس از آن اتفاق افتاد که آذربایجان تهدید کرد میز مذاکرات بر سر قره‌باغ را ترک خواهد کرد؛ مذاکراتی که در 2سال و نیم گذشته هیچ پیشرفتی نداشته است. مردم دیروز در خیابان‌های باکو با تظاهرات خواستار حمله به مناطق تحت کنترل ارمنستان شدند. فضای ایجاد شده، احتمال آغاز دوباره درگیری‌ها را بالا برده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید