• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 31 خرداد 1399
کد مطلب : 102851
+
-

کرونا و اسب تروای ساده‌انگاری ما

کرونا و اسب تروای ساده‌انگاری ما

روزبه کردونی _ رئیس مؤسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی 

اسب تروا و نابودی تروی به‌دست یونانی‌ها (پس از 10سال مقاومت در مقابل محاصره) روایت همه ملت‌هایی است که جنگ و مبارزه را، نه در آوردگاه رزم که در بساط بزم ناشی از ساده‌انگاری و زودباوری واگذار می‌کنند و نابود می‌شوند.
نگاهی به تغییر رفتار مردم نسبت به کرونا (که در افزایش چشمگیر تلفات ناشی از این ویروس عالمگیر مشهود است)، تشدید منازعات درونی و دعواهای سیاسی (که از تحلیل بیانات تصمیم‌گیران سیاسی قابل تشخیص است) و از بین رفتن اولویت مقابله با کرونا در حوزه عمومی (که از تحلیل مواضع تأثیرگذاران سیاستی مشخص است) نشان از آن دارد که ایران ما که در چند‌ ماه گذشته الگویی موفق و پیروز در جنگ تمام‌عیار با کرونا از خود نشان داده بود، اکنون در جدال با کرونا محتمل است که شکست‌های سنگین متحمل شود.

مطابق گزارش روز جمعه، سخنگوی وزارت بهداشت، تعداد جانباختگان بیماری کرونا طی ۲۴ساعت قبل در کشور ۱۲۰نفر بوده است که این آمار مشابه تعداد جانباختگان در اواخر فروردین‌ماه است. این بدین معناست که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور بعد از یک‌دوره کاهش که حتی به تعداد 35نفر در روز هم رسیده بود دوباره با شیب تند رو به افزایش است.
در این میان نشانه‌هایی از پایان انسجام و اتحاد بی‌سابقه‌ای بود که در 110روز اول مبارزه با کرونا بین نهادهای حکومتی از یک‌سو و مردم با دولت (به معنای عام) از سوی دیگر شکل گرفته بود نیز به چشم می‌خورد. به‌نظر می‌رسد دوباره ابرهای تیره منازعات بی‌پایان، اتهامات متقابل، افترای رقیبان سیاسی، به حاشیه رفتن مسائل اصلی کشور در آسمان جامعه و سیاست کشور در حال شکل‌گیری است. این درحالی است که بدخواهان ایران که هدف اصلی تحریم‌ها بر کشور را شکستن استقامت روانی مردم عنوان کرده بودند، کاملا هدفمند و خستگی‌ناپذیر در کنار اثرات گسترده اقتصادی اجتماعی ویروس کرونا و تبعات تحریم‌های ظالمانه، روح و روان مردم را هدف قرار داده‌اند.
واقعیت این است که آنچه امروز بیش از همه‌‌چیز نگران‌کننده است آن است که کرونا با اسب تروای ساده‌انگاری، زودباوری، اطمینان کاذب، توهم پایان بیماری و برگزاری جشن پیروزی، مقاومت چند ماهه ایرانیان مقابل خود را در هم بشکند.
به‌راستی در واکنش به این وضعیت مسئولیت سیاستگذاران و تصمیم‌گیران چیست؟ به تعبیر واتسلاوهاول، «جامعه آینه سیاستمداران خویش است.» بنابراین کسانی که در میدان سیاست هستند باید بدانند که رفتار و گفتار آنها به‌شدت بر پنداشت‌های جامعه و تغییرات رفتاری مردم اثرگذار است بنابراین برای اصلاح بی‌تفاوتی و ساده‌انگاری مردم نسبت به کرونا مسئولیتی سنگین دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید