• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 20 خرداد 1399
کد مطلب : 102257
+
-

مبارزه با ملخ‌ها در 8 استان

روزنه
مبارزه با ملخ‌ها در 8 استان

سیده زهرا عباسی- خبرنگار

مبارزه با ملخ‌های صحرایی در روزهای گذشته به شمال شرق کشور هم رسید؛ بعد از سیستان ‌و ‌بلوچستان،‌ هرمزگان، بوشهر، جنوب کرمان، فارس، خراسان ‌جنوبی، خوزستان و شمال کرمان، خراسان ‌رضوی هم درگیر حمله ملخ‌ها شده است و پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده کهگیلویه ‌و بویراحمد و ایلام هم با این آفت درگیر شوند. ملخ‌ها بهمن سال 97 تا نیمه‌های تیر 98 هم 9 استان هرمزگان، سیستان‌ و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، کهگیلویه‌ و بویراحمد، خراسان‌ جنوبی و ایلام را درگیر کردند و هجومشان، بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی، در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود. سخنگوی سازمان حفظ نباتات در این باره به همشهری می‌گوید: ملخ صحرایی جزو خطرناک‌ترین آفات نباتی محسوب می‌شود که خاستگاه اصلی آن کشورهای شاخ آفریقاست و بعد از طی مسیری از روی خلیج‌ فارس و دریای عمان به جنوب کشور می‌آیند.  سید محمدرضا میر به تجربه هجوم ملخ‌ها در سال 42 اشاره می‌کند که موجب قحطی در جنوب کشور شده بود.
او با بیان این‌که مبارزه با ملخ‌ها در دوره جدید از آبان سال 98 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، توضیح می‌دهد: خرداد و تیر دوره پیک مبارزه با ملخ‌های صحرایی است که به دلیل تاثیر بیشتر و آلودگی کمتر اغلب به صورت سم‌پاشی زمینی انجام می‌شود، اما در مناطقی مانند جازموریان در استان کرمان که باتلاقی است سم‌پاشی هوایی صورت می‌گیرد. 
میر با تاکید بر این‌که فرایند مبارزه با ملخ‌ها مشکل اعتبار ندارد، می‌افزاید: دولت و استان‌ها امسال آماده مبارزه بودند و اعتبار کافی در سطح ملی و استانی به مبارزه با ملخ‌ها اختصاص یافت و در حال حاضر هم در هر استان یک هواپیما برای مبارزه هوایی مستقر است. 
به گفته وی، عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در 164 هزار و 869 هکتار از مزارع سیستان‌ و بلوچستان، 68 هزار و 600 هکتار هرمزگان، 42 هزار و 630 هکتار بوشهر، 33 هزار و 717 هکتار جنوب کرمان، 30 هزار و 805 هکتار فارس، 20 هزار و 533 هکتار خراسان جنوبی، 6017 هکتار خوزستان، 1100 هکتار شمال کرمان و 5 هکتار خراسان رضوی صورت گرفته است که در مجموع 368 هزار و 276 هکتار می‌شود. 
میر پیش‌بینی می‌کند سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی به یک میلیون هکتار برسد و در روزهای آینده برخی استان‌های همجوار مانند ایلام و کهگیلویه و بویراحمد هم با آن درگیر شوند. 
به گزارش گروه ایرانشهر، هر ملخ در 3 نوبت و هر بار 200 تخم می‌گذارد و ضریب باروری آن بیش از 9/99 درصد است. ملخ‌ها در گروه‌های 50 میلیونی حرکت می‌کنند و هر ملخ 600 تخم می‌گذارد. حشره‌شناسان می‌گویند تخم ملخ تا 5 سال زنده می‌ماند و در صورت بارندگی‌ خوب و شرایط آب‌وهوایی مناسب بارور می‌شود و رشد می‌کند و ملخ متولدشده یک ماه و نیم بعد به بلوغ می‌رسد. ملخ تنها حشره‌ای است که هم‌وزن خود غذا می‌خورد. وزن یک ملخ تا 4 گرم است و اگر هر ملخ 4 گرم غذا بخورد، در گروه 50 میلیون‌تایی حدود 200 هزار تن می‌شود. ملخ‌ها عاشق برنج، کینوا، گندم و جو هستند و دلیل اهمیت مبارزه با ملخ‌ها همین نکته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید