• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194289
+
-

مبارزه با ملخ‌ها در مزارع 40هکتاری

‌گزارش روز
مبارزه با ملخ‌ها در مزارع 40هکتاری

هجوم ملخ‌ها به مزارع در برخی از شهرهای کشور نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده است. ملخ‌ها در برخی از استان‌ها مانند کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان به مزارع حمله کرده‌اند، درحالی‌که به‌گفته مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، تهاجم ملخ‌ها جزئی و محدود است و نباید نگران آن بود. سازمان حفظ نباتات کشور در ابتدای خرداد اعلام کرد که احتمال ورود ملخ‌های صحرایی به کشور وجود دارد، زیرا بارش‌های مناسب و بالاتر از نرمال در جنوب و مرکز عربستان و همچنین شرق آفریقا در ۲‌ماه گذشته اتفاق افتاده و احتمال می‌رفت که ملخ‌ها وارد کشور شوند. مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی این سازمان معتقد است که در حال حاضر کشور با بحران طغیان ملخ مواجه نیست و اوضاع تحت کنترل است. سعید معین به اقتصاد آنلاین گفت: «معمولا کشور ما را دو گونه ملخ تهدید می‌کند که یکی از آنها ملخ‌های صحرایی هستند که‌ از آن سوی مرزها وارد کشور می‌شوند و نوع دیگر بومی هستند که بیشتر شامل نوع مراکشی آن می‌شود.» او تأکید کرد که تا این لحظه گزارشی از ورود ملخ‌های مهاجم صحرایی به کشور گزارش نشده است؛ «تاکنون در سطح حدود ۴۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور در سال زراعی جاری صورت گرفته و همه‌‌چیز تحت مدیریت است.»

ملخ‌های صحرایی
از آنجا‌ که هر‌ماه گزارش‌های مربوط به تحرکات ملخ‌های صحرایی توسط 60کشور به سازمان فائو ارسال می‌شود،  ایران نیز به‌طور مداوم با این سازمان در ارتباط است و براساس تحلیل این گزارش‌ها، حرکات ملخ‌های مهاجم صحرایی برای هفته‌های آتی پیش‌بینی و به کشورها اعلام شد.
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور درباره وضعیت ملخ‌های مراکشی در کشور گفت: «درحال حاضر در ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشور در حال مبارزه با ملخ‌های مراکشی هستیم که پیش‌بینی می‌شود به حدود ۶۰ هزار هکتار برسد. معین، مناطق آلوده به ملخ مراکشی را جزئی و محدود به استان اصفهان و همچنین تصاویر منتشر شده در فضای مجازی را جوسازی و شیطنت رسانه‌ای دانست.» او با بیان اینکه هیچ جای نگرانی درخصوص جمعیت ملخ‌های مراکشی در کشور نیست، ادامه داد: «تا حداکثر2‌ماه آینده فصل مبارزه با این نوع ملخ به پایان خواهد رسید و در این بازه زمانی نگرانی برای احتمال خطر طغیان وجود ندارد.»
به‌گفته سعید معین، استان‌هایی که احتمال خطر از هر نوع ملخ در آنها وجود دارد تجهیز شده و تأمین سموم نیز برای آنها انجام شده است. او همچنین از پایش مداوم استان‌های جنوبی کشور که تحت خطر حمله ملخ‌های صحرایی قرار دارند، خبر داد.

ملخ‌های بومی
با اینکه سازمان مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اطمینان می‌دهد هجوم ملخ‌ها مانند سال گذشته تهدیدی برای کشور نخواهد داشت، اما روز گذشته ملخ‌ها به 5هزار هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد هجوم بُردند.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد ملخ‌های بومی شاخک بلند تاکنون به بیش از 5هزار هکتار از مزارع و عرصه‌های منابع طبیعی این استان حمله کرده‌اند و این ‌ مبارزه تا پاکسازی نهایی ادامه دارد. داریوش حصار به تسنیم گفت: «در سال‌های پر بارش آفت ملخ بومی شاخک بلند ریزش می‌کند. این آفت در شهرستان‌های سردسیری بویراحمد، دنا، مارگون و بخش دیشموک کهگیلویه شناسایی و اقدامات لازم برای مبارزه در دستور کار قرار گرفته است.»
به‌گفته او، در سطح بیش از 15هزار هکتار توسط کارشناسان جهادکشاورزی رصد و پایش انجام گرفته و سطح آلوده 5هزار هکتار تخمین زده شده که تاکنون در سطح 2 هزار و 100هکتار با این آفت مبارزه شده است؛ «از مشکلات پیش رو وجود کانون این آفت در مناطق کوهستانی و صعب العبور بوده که مبارزه با کانون این آفت را با مشکل روبه‌رو کرده و در مبارزه تلاش می‌شود از سمومی استفاده شود که کمترین آسیب را به زیست‌بوم منطقه وارد کند.»

ملخ‌های مراکشی
در روزهای گذشته نیز ملخ‌های مراکشی به روستاهای سمیرم اصفهان حمله کردند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عنوان کرد: «هجوم ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار راه و سادات آباد واقع در بخش پادنای شهرستان سمیرم گزارش شد.» منصور شیشه فروش با اشاره به هجوم ملخ‌های مراکشی در اراضی و مراتع روستای چهارراه بخش پادنای شهرستان سمیرم، به مهر گفت: «عملیات مبارزه با آفت از طریق سمپاشی توسط تیم مدیریت حفظ نباتات جهادکشاورزی آغاز  شده است.»
به‌گفته او، تراکم این آفت در هر مترمربع ۳۰ عدد حشره است؛ «ملخ مراکشی از دسته آفات پلی فاژ و همگانی است و باید این آفت قبل از رسیدن به مزارع و بروز خسارت به محصولات کشاورزی کنترل شود.»
سطح مبارزه با ملخ در سال گذشته در استان ۱۰ هزار هکتار برآورد شده و در سال‌جاری تاکنون مبارزه با ملخ در سطح ۱۲۰۰ هکتار در شهرستان‌های لنجان، تیران و کرون، کاشان، شهرضا و اراضی شهر گز انجام شد و با احتساب منطقه سمیرم پیش‌بینی می‌شود تا یک‌ماه آینده سطح مبارزه به 2 هزارهکتار افزایش یابد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید