• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10097
+
-

راهی برای ورود هنرمندان جوان به دنیای حرفه‌ای

هنگامه معمری از دهمین نمایشگاه نسل نو می‌گوید

راهی برای ورود هنرمندان جوان به دنیای حرفه‌ای

مهرداد طبرسی | خبرنگار

نمایشگاه نسل نو از اتفاقات خوب هنرهای تجسمی در سال‌های اخیر است. جایی برای تماشای آثار هنری هنرمندان جوان که هنوز نمایشگاه مستقل برگزار نکرده و به دنیای حرفه‌ای‌ها راه پیدا نکرده‌اند.  جایی برای کشف استعدادهای آینده هنر. نمایشگاهی که هنرمندان جوان بسیاری کارهای خود را برای شرکت در آن ارائه می‌کنند و علاقه‌مندان هنر نیز با اشتیاق به تماشای آن می‌روند تا استعدادهای تازه را کشف کنند. نمایشگاه نسل نو امسال 10ساله شده است. برگزار‌کنندگان نمایشگاه تصمیم گرفته‌اند تا منتخبی از آثار 10سال گذشته را در نمایشگاه امسال عرضه کنند. دهمین نمایشگاه نسل نو چند روزی است در گالری شیرین آغاز شده است و تا فروردین آینده ادامه خواهد داشت. با هنگامه معمری، دبیر دائمی نمایشگاه نسل نو گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

امسال هم بسیاری از هنرمندان منتظر نمایشگاه تازه نسل نو بودند اما شما منتخبی از آثار 10سال گذشته را در نمایشگاه ارائه کردید.

10 سال از نخستین سالانه نسل نو گذشته است. به‌نظرم به فرصتی نیاز داشتیم برای اینکه به گذشته نگاه کنیم و ببینیم که در این 10سال چه کرده‌ایم و نشان دهیم که چه اتفاقی افتاده است. گمان نمی‌کنم که نمایشگاه خصوصی سالانه‌ای باشد که سابقه برگزاری آن به 10سال برسد و 10سال پیاپی برگزار شده باشد.


حالا که به گذشته نگاه می‌کنید اوضاع را چطور می‌بینید؟ 

خوشبختانه خیلی‌ از هنرمندانی که با نمایشگاه نسل نو معرفی شده‌اند الان جزو افراد جاافتاده‌ای هستند که نمایشگاه‌های متعددی برگزار کرده‌اند. علاوه بر این،  بسیاری از گالری‌دارها هنرمندان جوان را از این نمایشگاه شناختند و کشف کردند و برایشان نمایشگاه برگزار کردند. نمایشگاه نسل نو جایی بوده است برای ورود هنرمندان جوان به دنیای حرفه‌ای. وقتی خودمان به گذشته نگاه می‌کنیم خستگی‌مان درمی‌رود و حس می‌کنیم که کار بزرگی انجام داده‌ایم.


استقبال هنرمندان جوان از نمایشگاه نسل نو چطور بوده است؟

خیلی خوب،  ما هر سال برای نمایشگاه فراخوان می‌دادیم. در سال اول با حدود 300 اثر شروع کردیم اما در سال گذشته 3600اثر به دبیرخانه رسید. هنرمندان جوان از شهرهای مختلف ایران آثارشان را برای نمایشگاه نسل نو ارسال می‌کردند؛ از رفسنجان،  شاهرود،  ارومیه،  بندرانزلی و... بسیاری از این هنرمندان هم کارهایشان در سال‌های گذشته در نمایشگاه ارائه شد.


با توجه به استقبال و انتظار هنرمندان جوان، بهتر نبود که دهمین دوره نسل نو و نمایشگاه منتخب آثار 10سال گذشته را همزمان برگزار می‌کردید؟

شاید بهتر بود که چنین کاری می‌کردیم اما مرور سال‌های گذشته نیز ضرورتی بود اجتناب‌ناپذیر.


10سالگی نسل نو آن‌قدرها که باید در رسانه‌ها بازتاب نداشته است. با توجه به اینکه نمایشگاه هنوز ادامه دارد برای بازتاب رسانه‌ای آن‌چه کار کرده‌اید؟ 

روزهای آخر سال است و شاید خیلی‌ها در شلوغی‌های عید فرصتی برای رفتن به گالری نداشته باشند. اما نمایشگاه در فروردین نیز ادامه خواهد داشت. تمرکزمان را برای کارهای رسانه‌ای گذاشته‌ایم برای اختتامیه که آخر فروردین برگزار می‌شود.



اتفاقی با همکاری گالری‌های دیگر

نمایشگاه نسل نو را گالری هما برگزار می‌کند. گالری هما را پرویز ملکی در سال 1384بنیان گذاشت و هنگامه معمری مدیریت آن را عهده‌دار شد. رویکرد گالری هما از آغاز توجه به آثار هنرمندان جوان بوده است. هنرمندان جوان بسیاری در سال‌های گذشته از طریق گالری هما به دنیای هنر وارد شده‌اند. اما مهم‌ترین اتفاقی که در 10 سال گذشته به همت این گالری صورت گرفته، نمایشگاه سالانه نسل نو است.

گالری هما معمولا نمایشگاه نسل نو را با همکاری گالری‌های دیگر برگزار می‌کند. در سال‌های گذشته فرهنگسرای نیاوران، گالری محسن، گالری آ و... برای برگزاری نمایشگاه نسل نو با گالری هما همکاری کرده‌اند. اکنون 2سالی است که آثار نمایشگاه نسل نو در گالری شیرین به نمایش درمی‌آید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید