• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10096
+
-

قربانی بعدی ترامپ

آمریکا
قربانی بعدی ترامپ

موج تغییرات در کاخ سفید بسیار عظیم‌تر از آن چیزی بود که به‌نظر می‌رسید و دونالد ترامپ پس از اخراج ناگهانی وزیر خارجه‌ اکنون عزمش را برای برکناری مشاور امنیت ملی‌اش هم جزم کرده‌است.

روزنامه واشنگتن‌پست دیروز به نقل از 5مقام‌ کاخ سفید گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا در حال نهایی‌کردن گزینه مناسب برای جایگزینی ژنرال مک‌مستر است و تنها باید در مورد چگونگی اعلام خبر تصمیم‌گیری کند. پیش از این، طی هفته گذشته او رکس تیلرسون را درحالی‌که در سفر کاری در قاره آفریقا بود با انتشار یک پست توییتری برکنار کرد و دوست نزدیکش مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا را جایگزین او کرد. ترامپ توافق هسته‌ای ایران را یکی از محورهای اصلی اختلاف نظر با تیلرسون اعلام کرده بود.

یکی از مشاوران ترامپ به خبرنگار واشنگتن پست گفته است که دونالد ترامپ پس از ماجرای درخواست رهبر کره‌شمالی برای دیدار با او و موفقیتش در اعمال تعرفه‌های بی‌سابقه تجاری بر فولاد و آلومینیوم، احساس می‌کند دست بالا را دارد و باید تغییرات عمده‌ای که مدت‌ها بود مدنظر داشت را فورا اجرایی کند. گفته‌ می‌شود جان کلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم خبر تصمیم ترامپ برای برکناری مک‌مستر را تأیید کرده است. ژنرال کلی ازجمله افرادی بود که طی 13‌ماه حضور مک‌مستر در پست مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور، همیشه خواستار برکناری او بود. این خواسته جان کلی اکنون در حال اجرایی شدن است اما شایعاتی در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده مبنی بر اینکه در فهرست بلندبالای ترامپ برای تغییرات، نام خود کلی هم دیده می‌شود.

روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز دیروز از وضعیت آشفته درون کاخ سفید خبر داد و نوشت که کارکنان دولت این روزها بر سر اینکه احتمالا نفر بعدی در لیست اخراجی‌های توییت رئیس‌جمهور کیست، شرط‌بندی می‌کنند. این آشفتگی از پنجشنبه هفته گذشته پس از آنکه ترامپ به خبرنگاران گفت که تغییرات بیشتری در راه است وخیم‌تر نیز شده است. هفته گذشته جان مک‌انتی، دستیار نزدیک و قدیمی ترامپ که پیش از ورود او به کاخ سفید هم برایش کار می‌کرده نیز برکنار شد و از ورود او به کاخ سفید جلوگیری به عمل آمد.

اخراج مک‌انتی باعث نگرانی دیگر دستیاران ترامپ شده است. پیش از این، چهره‌های کلیدی و بسیار نزدیک به ترامپ ازجمله مایکل فلین و استیو ببن هم برکنار شده‌اند. با انتشار خبر تصمیم ترامپ برای برکناری مک‌مستر، نام جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل و کیت کلوگ، رئیس دفتر شورای امنیت ملی آمریکا به‌عنوان جانشین او مطرح شده است. بولتون یکی از تندروترین چهره‌های سیاسی در میان جمهوریخواهان است و از حامیان دونالد ترامپ به شمار می‌رود. ژنرال کلوگ نیز از چهره‌های محبوب رئیس‌جمهور آمریکا به شمار می‌رود و ترامپ معتقد است: «سفر با او خوش می‌گذرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید