• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10012
+
-

طرح‌هایی که تکمیل شد  ولی افتتاح نشد


منطقه 2

تکه دوم پایتخت گرچه به لحاظ زیرساخت‌های شهرنشینی به منطقه‌ای برخوردار شهرت دارد، ولی در همین منطقه گاه کمبود اعتبار باعث شده تا در سال 1396، با همه تلاش مسئولان شهری پروژه‌هایی مانند ساخت سراهای محله «بهرود» و «آسمان‌ها» و «پل معلق نهج‌البلاغه» (حلقه اتصال بوستان‌های نهج‌البلاغه و پردیسان) تکمیل شود ولی به مرحله افتتاح نرسد. ساخت مرکز «فرآموز» و تبدیل بوستان «پرواز» به بوستان «انرژی» هم در حد طرح باقی ماند. همچنین برخی طرح‌ها مانند ساخت شهربازی با مخالفت اهالی محله‌ها مواجه شد و مسئولان، طرح را کنار گذاشتند. از دیگر مواردی که در محدوده منطقه 2 به شدت پیگیری می‌شد پروژه‌های دوربرگردان یادگار امام(ره)، جمع‌آوری پل کوی نصر(گیشا) و ساخت زیرگذر در انتهای خیابان شهید اکبری بود که این موارد گرچه طرح‌های فرامنطقه‌ای به شمار می‌آمد ولی به دلیل کمبود نقدینگی تا مرحله‌ای که باید پیشرفت نکرده و برخی مانند جمع‌آوری پل نصر و ساخت زیرگذر فعلاً تعطیل شده‌اند. البته مسئولان امیدوارند که در سال آینده با تأمین اعتبار و ارائه راهکارهای جدید مشکلات برطرف شود. 


کانکس پلیس به سیدخندان نرسید

منطقه 3

محله سیدخندان کانکس نیروی انتظامی ندارد و این درحالی است که بیش از 3 سال است که اهالی این محله و به‌ویژه ساکنان خیابان جلفا برای کاهش وقوع جرم در این محله از نیروی انتظامی درخواست استقرار کانکس پلیس را دارند. «جواد صدفی» مدیر محله سیدخندان در این‌باره به خبرنگار همشهری محله گفت: «به رغم تلاش و پیگیری‌های مستمر اهالی و شورایاران وعده نصب کانکس نیروی انتظامی تاکنون تحقق نیافته و آمار خفتگیری و سرقت در این محله روز به روز بیشتر می‌شود.»


وعده‌ای که 8 سال است تکرار می‌شود

منطقه 5

بیش از 8 سال است که محله مرادآباد درگیر ساخت سرای محله است. با اینکه بارها زمین برای ساخت سرا معرفی شده ولی هیچ‌کدام تأیید نشده است. این در شرایطی است که هر سال این وعده تکرار می‌شود. حتی زمینی تا مرحله اسکلت‌بندی ساخته ولی نیمه‌کاره رها شد. «علیرضا غفارخانی»، سرپرست ناحیه 3 منطقه در این مورد گفت: «پیگیری‌های لازم را برای ساخت سرای محله مرادآباد داشتیم. متأسفانه شهرداری در این محله زمینی در تملک خود ندارد و همه زمین‌ها سند‌دارند. مقرر شده تا اهالی زمینی را معرفی کرده و در بودجه سال آینده شهرداری قرار گیرد.»


مدرسه‌ای که نونوار نشد

منطقه 8

نخستین بار مهرماه سال 1393 بود که اهالی و شورایاری محله کرمان درباره مدرسه مخروبه «عترت» و خطر ریزش آن بر سر اهالی و مغازه‌های زیر مدرسه به مسئولان هشدار دادند. بعد از پیگیری‌های چند ساله در نهایت مسئولان آموزش و پرورش اواخر سال 1395 به مغازه‌داران قول دادند تا با کمک یک خیّر مدرسه را کاملاً تخریب کنند و مدرسه‌ای نوساز در این محل بسازند. ولی با گذشت بیش از یک سال، این وعده عملی نشده و مغازه‌داران هنوز هم با ترس ریزش سقف مدرسه بر سرشان روز را به شب می‌رسانند. «احمد معصومی» دبیر سابق شورایاری محله کرمان و یکی از فعالان محلی در این باره می‌گوید: «شواهد نشان می‌دهد حادثه پلاسکو نیز برای برخی از مسئولان درس عبرت نشد. آموزش و پرورش با فراموش کردن وعده‌هایش جان عده‌ای از شهروندان را به خطر انداخته است. امیدواریم قبل از بروز مشکلات جدی فکری به حال سقف در حال ریزش این مدرسه کنند.»


محله سرخه‌حصار، مجموعه ورزشی ندارد

منطقه 13

محله سرخه‌حصار با کمبود اماکن ورزشی مواجه است. تنها امکانات ورزشی این محله 2 زمین چمن مصنوعی در حاشیه پارک جنگلی سرخه‌حصار است که پاسخگوی نیاز جمعیت جوان و ورزش‌دوست محله نیست. قبل از انتقال پایانه شرق به مکان فعلی، جنب بیمارستان شهید لواسانی، یک زمین ورزشی در محدوده جدید پایانه شرق قرار داشت که تا حدی نیاز جوان‌های ورزشکار محله را برطرف می‌کرد، ولی با شروع ساخت پایانه و تخریب آن زمین، دیگر فضای مناسبی برای ورزشکاران محله به‌ویژه ورزشکاران محله سرخه‌حصار وجود ندارد. حدود 2 سال است، شهرداری قطعه زمینی به مساحت 2 هزار‌مترمربع، جنب بوستان مهربان را تملک کرده و وعده ساخت یک مجموعه ورزشی با امکانات مجهز را تا پایان امسال به اهالی داده بود. اما هنوز این وعده محقق نشده و اهالی محله باید منتظر ساخت این مجموعه ورزشی در سال آینده باشند. 


تأخیر در ساخت 2 پروژه فرهنگی و ورزشی

منطقه 15

مدیران شهری منطقه 15 ابتدای سال 1396 برای شهروندان چند طرح عمرانی از جمله ساخت استخر و سونا در افسریه جنوبی و سرای محله مسگرآباد را کلید زدند. ساخت این 2پروژه فرهنگی و ورزشی با گذشت چند ماه، هنوز تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده است. «علیرضا حلاجیان» معاون فنی و عمران شهرداری منطقه 15، دلیل بهره‌برداری نشدن از این 2 پروژه را مشکلات مالی و تأخیر در پرداخت‌های پیمانکاران می‌داند. اکنون این 2پروژه عمرانی پیشرفت بالای 80‌درصد دارند، ولی به دلیل نبود بودجه، در مراحل پایانی متوقف شده اند. 


کمبود اعتبار برای پروژه‌های شهری و برقی

منطقه 17

 مدیران شهرداری منطقه 17 و اداره برق منطقه رودکی در سال 1396، بیش از 65‌درصد طرح‌های پیش‌بینی شده را اجرایی کرده‌اند. با این حال تعدادی از این طرح‌ها به مرحله اجرا نرسیدند. ساخت مسیر ارتباطی از روی تونل خط راه‌آهن تهران‌ـ تبریز به سمت بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی دارالشهدای منطقه، ایجاد فضای سبز روی خط راه‌آهن تهران‌ـ تبریز، تملک املاک فرسوده خیابان‌های شهید برزویی و رسول‌زاده در محله جلیلی، سنگفرش خیابان شهید آقایاری در محله جلیلی، اتصال انشعابات فاضلاب خیابان تهمتن، شیدایی و مهمان نوازان ازجمله این طرح‌هاست. طرح‌های بهسازی تیر برق‌های خمیده روی منازل مسکونی خیابان شهید رضایی در محله ابوذرغربی و تأمین روشنایی زیرگذرهای خیابان زمزم نیز با وجود تصویب به مرحله اجرا نرسید. پس از پیگیری، مسئولان شهرداری منطقه 17 و اداره برق منطقه رودکی دلیل به تأخیر افتادن اجرای این طرح‌ها را کمبود اعتبار دانستند. 


طرح‌های محلی و فرامنطقه‌ای نیمه‌کاره ماند

منطقه 19

 مدیران شهری منطقه 19 از ابتدای سال 1396 برای اهالی منطقه، طرح‌های ویژه‌ای در نظر گرفته بودند که تعدادی از آنها اجرا شد و برخی دیگر به دلایلی انجام نشد. مواردی که اجرایی نشد، شامل ساخت سرای محله اسماعیل‌آباد، تکمیل ساخت 4 مسجد در نواحی مختلف، ایجاد عایق صوتی در بزرگراه شهید تندگویان، تعیین تکلیف بوستان ایرانیان، تملک برخی از املاک خیابان شهید لطیفی و خیابان طالقانی در محله نعمت‌آباد برای اجرای طرح تعریض، است. البته برخی از این پروژه‌ها آغاز شد ولی به دلیل تأمین نشدن اعتبار با کندی پیش رفت و تکمیل نشد. برخی دیگر هم به دلیل فرامنطقه‌ای بودن نیازمند اجرا از طرف مسئولان شهری شهر تهران هستند. 


تکمیل 4 طرح ویژه در سال آینده

منطقه 20

 مدیران شهری منطقه 20 برای برطرف کردن نیازهای ساکنان محله‌ها در سال 1396 برنامه‌ها و پروژه‌های زیادی را در دست اجرا داشتند که از 6 طرح فقط 2 مورد عملی شد. پروژه‌هایی مانند تکمیل مسیر جنوب به شمال خیابان شهید رجایی و ساخت ساختمان اسکان کارگری ناحیه 5 در بزرگراه شهید آوینی بعد از میدان معلم از طرح‌هایی بود که امسال تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. تکمیل پروژه ساخت مسجد امام رضا(ع) کنار مترو جوانمردقصاب، ساخت مسجد امام حسن عسکری(ع) در شهرک علایین، ساخت شهربازی خانواده در میدان مادر و ساخت پارک‌سوار جوانمردقصاب در این محله هم از پروژه‌هایی است که امسال نیمه‌کاره ماند و مسئولان کمبود نقدینگی را از دلایل ناتمامی پروژه اعلام کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید