• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100011
+
-

مسیر ورود به بورس هموار شد

متقاضیان سرمایه‌گذاری در بورس از این پس می‌توانند به‌صورت الکترونیک و غیرحضوری کد سهامداری بگیرند

با تصویب شورای بورس مراحل احراز هویت سهامداران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان بازارسرمایه (سجام) برای دریافت کد سهامداری به صورت غیرحضوری و الکترونیک انجام می‌شود. این برای نخستین‌بار در مراجع رسمی ایران است که مراحل احراز هویت مشتریان به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و بازار سرمایه در این کار پیشتاز شده است.

به گزارش همشهری، موضوع احراز هویت مشتریان یکی از موضوعات هزینه‌بر و کلیدی در همه بازارها ازجمله بازار های مالی است و هزینه‌های زیادی را به نهادهای عمومی و دولتی تحمیل می‌کند. در بسیاری از مراکز، مراحل احراز هویت مشتریان بارها و بارها تکرار می‌شود. به عنوان مثال در صنعت بانکداری با وجود توسعه معاملات الکترونیک، هنوز مراحل احراز هویت به‌صورت نیمه‌الکترونیک انجام می‌شود و مشتریان باید هربار که به بانک مراجعه می‌کنند هویتشان دوباره از طریق کارت ملی و شناسنامه احراز شود اما در گامی تازه و برای نخستین‌بار با رأی شورای بورس، سهامدارانی که قصد دارند وارد بازار سرمایه شوند فقط یک‌بار و آن‌هم به‌صورت الکترونیک احراز هویت می‌شوند گفته می‌شود این کار از طریق به‌کارگیری یک تکنولوژی پیچیده فراهم شده است. به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا و همین‌طور ورود  مشمولان سهام عدالت محرک اصلی شورای بورس برای اتخاذ چنین تصمیمی بوده است. تاکنون برای جلوگیری از پولشویی، مراجعه افراد به دفاتر پیشخوان دولت الزامی بود.
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه نشست شورای بورس گفت: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان، در شورای بورس مقرر شد تا بورس و سامانه سجام برای احراز هویت به‌صورت غیرحضوری و الکترونیک عمل کرده و کد سهامداری به‌صورت مجازی صادر شود.

آغاز مراحل اجرایی
همزمان با مصوبه شورای بورس برای احراز هویت سهامداران، دیروز بلافاصله رئیس سازمان بورس به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) که از طریق سامانه سجام کار احراز هویت مشتریان بازار سرمایه را برعهده دارد، دستور دارد مراحل الکترونیکی‌شدن احراز هویت و صدور کد سهامداری را برای مشتریان بازار سرمایه انجام دهد. حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این‌باره گفت: به زودی سپرده‌گذاری مرکزی تمهیداتی را فراهم می‌کند که بر مبنای آن احراز هویت مشتریان بورس در سامانه سجام به صورت غیرحضوری و الکترونیک انجام ‌شود. او با اشاره به اینکه تعداد سهامداران بازار سرمایه بیش از 12میلیون نفر است، تأکید کرد: در دفاتر پیشخوان دولت و همچنین شرکت‌های کارگزاری‌ بانک‌های صادرات، آینده و شهر، به صدور کد سهامداری و احراز هویت اقدام می‌شود و متقاضیان سرمایه‌گذاری به‌راحتی می‌توانند از این طریق برای دریافت کد سهامداری اقدام کنند؛ با این حال ‌به سپرده‌گذاری مرکزی دستور داد‌ه‌ایم ظرف یکی دو روز آینده به‌صورت آنلاین و غیرحضوری فرآیند احراز هویت مشتریان را در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) انجام دهد. پیش‌تر محمد ماهیار، مجری طرح الکترونیک‌کردن احراز هویت سرمایه‌گذاران بورس گفته بود: اگر زیرساخت‌های فنی آماده شود تا یک هفته دیگر احراز هویت در سامانه سجام غیرحضوری خواهد شد.

  مراحل دریافت کد سهامداری به‌صورت غیرحضوری

مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام در چند مرحله انجام می‌شود. در گام نخست باید اطلاعات مربوط به هویت فرد در سامانه ثبت شود. وقتی متقاضی در سامانه سجام ثبت‌نام کرد و اطلاعات هویتی آن فرد از ثبت احوال کشور، اطلاعات بانکی از سامانه بانک، اطلاعات محل سکونت از اداره پست و شماره تلفن او از سامانه شاهکار تطبیق داده شد، مراحل بعدی ثبت‌نام الکترونیک در سامانه سجام دنبال می‌شود. برای احراز هویت مشتریان لازم است تصویر کارت ملی متقاضی در سامانه سجام بارگذاری شود. هر فرد باید کارت ملی‌اش را خودش اسکن کرده و تصویر آن را در سامانه بارگذاری کند. این تصویر بارگذاری‌شده با تصویر کارت ملی موجود نزد ثبت احوال مطابقت داده می‌شود. وقتی فردی وارد سامانه سجام می‌شود، رمز یکبارمصرفی برای او صادر و وارد سیستم می‌شود. در مرحله اول عکس او با تصویر موجود بر روی کارت ملی تطبیق داده می‌شود. این تطابق مبتنی بر الگوریتم‌هایی پیچیده‌ای است و ممکن است خطاهایی نیز داشته باشد. در گام بعدی از کاربر خواسته می‌شود از خود یک فیلم سلفی بگیرد و متن تصادفی را که در روی سایت ظاهر می‌شود، بخواند؛ در این مرحله از زوایای مختلف نحوه بیان فرد سنجیده می‌شود و این با الگویی که گفته شده مقایسه می‌شود که آیا این ویدئو به‌صورت زنده گرفته شده و آیا این جمله‌ها به‌طور صحیح گفته شده است یا خیر. در نهایت کاربر امضایی به‌صورت الکترونیک انجام‌ می‌دهد و آن‌ را برای سجام ارسال می‌کند. پس از طی این مراحل در کمتر از یک‌ساعت کد سهامداری متقاضی به شماره همراه او ارسال می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید